مصرف زیاد قند پوست را پیر می کند!!

قند بر خلاف مزه شیرین و دوست داشتنی خود چندان برای بدن انسان خوب نیست. جدا از ابتلا به چاقی و دیابت، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از قند با برخی از عملکردهای غیر طبیعی مغز مانند ضعف حافظه و فعالیت‌های شناختی پیوند خورده است

قند می‌تواند بدن و مغز شما را به گونه‌ای غیر قابل درک تحت تاثیر قرار دهد. همه ما می‌دانیم که مصرف بیش از اندازه قند به افزایش وزن منجر می‌شود. این در شرایطی است که مطالعات جدید اثر قند بر مغز را مد نظر قرار داده و متاسفانه نتایج چندان خوب نبوده‌اند.

«مدیکال دیلی» نوشت: قند بر خلاف مزه شیرین و دوست‌داشتنی خود چندان برای بدن انسان خوب نیست. جدا از ابتلا به چاقی و دیابت، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از قند با برخی از عملکردهای غیر طبیعی مغز مانند ضعف حافظه و فعالیت‌های شناختی پیوند خورده است. در ادامه با برخی حقایق مرتبط با قند بیشتر آشنا می‌شویم.

همه قندها بد نیستند

بدن ما بیشتر غذایی که مصرف می‌کنیم را به قند تبدیل می‌کند. قند خوب یا گلوکز از کربوهیدرات‌هایی مانند نان و پاستا سرچشمه می‌گیرد. گلوکز سوخت مورد نیاز سلول‌ها را در سراسر بدن از جمله مغز تامین می‌کند.

دومین نوع قند فروکتوز است. هنگامی که از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات فروکتوز دریافت می‌کنید، این قند بی‌ضرر است اما دریافت آن از مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های گازدار، عسل و غذاهای فرآوری شده می‌تواند فروکتوز را به تهدیدی برای سلامتی انسان تبدیل کند. فروکتوز در تحریک هورمون‌ها، از جمله انسولین، که برای کمک به احساس سیری مهم هستند، موفق عمل نمی‌کند.

قند اعتیارآور است

تنها مصرف مقدار اندکی قند کافی است تا مغز را برای ترشح دوپامین تحریک کند. دوپامین یک ماده شیمیایی طبیعی در مغز است که هوس و انگیزه ما را هدایت می‌کند. این همان ماده شیمیایی است که موجب می‌شود تا معتادان به الکل و مواد مخدر همواره در پی مصرف بیشتر باشند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، نشان داد، افرادی که مواد غذایی حاوی فروکتوز مصرف کردند در مقایسه با افرادی که غذاهای حاوی گلوکز مصرف کرده بودند، گرسنگی و هوس بیشتری برای غذا خوردن داشتند.

قند موجب پیری پوست می‌شود

ما نمی‌توانیم تنها خورشید را در آسیب دیدن پوست مقصر بدانیم. مصرف بیش از اندازه قند نیز می‌تواند به از بین رفتن کلاژن و الاستین در پوست منجر شود و اجازه ترمیم را به سلول‌ها نمی‌دهد. خبر بدتر این است که به هیچ وجه نمی‌توان آسیبی که در نتیجه شکل‌گیری چین و چروک‌های زودرس شکل می‌گیرند را درمان کرد. برای این که از پیری زودرس پوست پیشگیری کنید باید مصرف قند را به حداقل رسانده و یا آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

قند حسگر پرخوری را از کار می‌اندازد

یک رژیم غذایی سرشار از قند به چاق شدن انسان منجر می‌شود اما پژوهشگران به تازگی دریافتند که مصرف مزمن قند سیستم اکسی توسین ضد اشتهای مغز را از کار می‌اندازد که حسگر پیشگیری از پرخوری محسوب می‌شود. هنگامی که مغز هورمون‌هایی را برای ارسال سیگنال سیری ترشح نمی‌کند، احتمالا ما به خوردن ادامه می‌دهیم.

قند عامل BDNF ما را کاهش می‌دهد

عامل نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) به مغز در یادگیری و تشکیل خاطرات جدید کمک می‌کند. هنگامی که سطح BDNF پایین است، در یادگیری چیزهای جدید ناتوان خواهیم بود و حافظه ما نیز افت می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که بین عوامل BDNF پایین و آلزایمر، افسردگی و زوال عقل ارتباط وجود دارد.

نشانه‌های ترک قند واقعی هستند

با حذف قند از رژیم غذایی فرد می‌تواند واکنش‌هایی مشابه با ترک مواد مخدر را تجربه کند که از آن جمله می‌توان به دندان قروچه، اضطراب، لرز و لرزش سر اشاره کرد. نخستین و مهم‌ترین روش ترک وابستگی به قند تغییر چشمگیر در رژیم غذایی است. بهترین روش برای کاهش مصرف فروکتوز محدود کردن مصرف شیرین‌کننده‌های حاوی قند افزوده شده است.

منبع: ایسنا

واقعیتهای تلخ به شیرینی قند!/چرا قند نخوریم؟

بجای قند و شکر چه بخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ