آیا هدفن به شنوایی فرزندتان آسیب می‌زند؟

مهرناز زاوه
متأسفانه آخرین گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که نیمی از ۳۰ سری از هدفن‌های تست‌شده کودکان نتوانسته صدا را تا حد قابل اعتماد و مطمئن و بی‌خطری کاهش دهد.

در حالی‌که کودکان از هر آنچه برایشان سر و صدا تولید کند، آن هم در هر شکل و حالتی احساس لذت می‌برند، اکثر والدین حداقل یک سری محافظ هدفن کودک در خانه دارند. متأسفانه آخرین گزارش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که نیمی از ۳۰ سری از هدفن‌های تست‌شده کودکان نتوانسته صدا را تا حد قابل اعتماد و مطمئن و بی‌خطری کاهش دهد. بنابراین وقتی چشمانتان بابت صدایی که در هدفن بچه‌تان پخش می‌شود آرام می‌گیرد، شاید گوش‌های کودک‌تان چنین آرامشی نداشته باشد. 
به خاطر داشته باشید هدفن‌هایی که به بدترین شکل صدا تولید کرده و بعد از تست مشخص شده که صدایی که تولید می‌کنند بسیار بلند است، می‌توانند ظرف چند دقیقه به گوش آسیب وارد کنند. دکتر بلیک پاپسین در این باره می‌گوید: «تولیدکنندگان هدفن‌ها هیچ علاقه‌ای به سلامت گوش کودکانا ندارند. آنها فقط دوست دارند محصولشان به فروش برسد. و برخی از آنها هم برای شما (یا فرزندتان) اصلا خوب نیست.»
یکی از مشکلات اصلی در اینجا این است که هیچ نوع استاندارد ضروری و لازم در کار نیست تا خروجی حداکثر صدا را برای ابزارهای شنیداری یا هدفن‌هایی که فروش می‌رسند محدود کند، بنابراین تولیدکنندگان هیچ نوع قوانین و مقرراتی را نقض نمی‌کنند.
با همه این‌ها، نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از بروز آسیب به گوش فرزندتان جلوگیری کنید:
-سعی کنید صدا از ۶۰ درصد بالاتر نرود.
-کودک‌تان را تشویق کنید که هر یک ساعت یک بار هدفن را بردارد و به گیرنده‌های حسی گوش داخلی‌اش استراحت بدهد.
-از این مسئله مطمئن شوید که کودکتان زمانی که هدفن روی گوشش گذاشته است، هم‌چنان می‌تواند آنچه از فاصله نه چندان دوری به او می‌گویید بشنود. 
منبع: thehealthsite

۱۰ بیماری چشمی کودکان که نادیده گرفته می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ