بیشترین و کمترین غذاهای اعتیادآور

a.mahammadi
می توانیم به راحتی اعتراف کنیم که به غذاهایی مانند دونات و شیرینی معتاد هستیم. مدارکی وجود دارد که ثابت می کند غذاهای به شدت فرآوری شده، چرب و دارای قند فراوان مانند پیتزا شکلات، چیپس و شیرینی ها نقش ویژه ای در ایجاد مشکل برای سلامت و وزن افراد ایفا می کنند.

 در آخرین تحقیقی که با این موضوع منتشر شد، دکتر نیکول آونا در دانشکده پزشکی ایکان به این نتیجه رسید که رفتارها و نگرش حول برخی غذاها به شدت نزدیک به الگوی اعتیاد است. او امیدوار است نتایج این تحقیقش در آینده به نسل بعدی درمان های چاقی و اضافه وزن کمک کند.
دکتر آونا از 504 داوطلب خواسته بود غذاهایی که بیشترین مشکلات را برایشان ایجاد می کنند را شناسایی کنند. وی معیارهایی برای انتخاب چنین غذاهایی داده بود. این معیار خوردن بیش از حد آن غذا تا نقطه ای بود که فرد به شدت احساس سنگینی می کرد و یا بعد از خوردن آن غذا تا مدتی طولانی احساس خمودی و خستگی داشت. آونا پس از جمع آوری اطلاعات، لیستی از اعتیاد آورترین غذاها و آنهایی که کمترین تاثیر اعتیاد آوری دارند را بدست آورد.

غذاهای اعتیاد آور

متوجه چیزی شدید؟ غذاهایی که در افراد باعث بیشترین پریشانی های روانی و ناراحتی های فیزیکی می شوند همان غذاهایی هستند که به شدت فرآوری شده و یا سرشار از چربی و قند اضافه شده هستند، همچنین این غذاها بالاترین سطح بار گلیسمی را دارند. بار گلیسمی معیاری است که نشان می دهد یک غذا پس از خورده شدن، چگونه روی بالا بردن سطح قند خون فرد تاثیر می گذارد. دکتر آونا می گوید این نتایج اتفاقی نیست.
تحقیقات بسیاری تا به حال نشان داده اند غذاهای طعم دار شده و به شدت فرآوری شده، رفتاری را تولید می کنند و تغییراتی در مغز می دهند که شبیه آن را در تشخیص اعتیاد به مواد مخدر و الکل می بینیم.
اعتیاد به غذا به صورت رسمی یک اعتیاد به حساب نمی آید اما نباید از تاثیر آن روی افزایش وزن غافل شوید. شما فکر می کنید به چه غذاهایی اعتیاد دارید؟

5 خوراکی اعتیادآور

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ