عوارض پیکرتراشی

دکتر نفیسه جوادی، متخصص جراح عمومی: یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه‌ها مسئله آمبولی است. آمبولی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ آمبولی چربی و آمبولی لخته خون در پاها (‌DVT)‌. برای همین باید تا جایی که امکان دارد احتمال بروز این عارضه را کاهش داد.

دکتر نفیسه جوادی، متخصص جراحی عمومی:

یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه‌ها مسئله آمبولی است. آمبولی به دو نوع تقسیم می‌شود؛ آمبولی چربی و آمبولی لخته خون در پاها (DVT)‌. برای همین باید تا جایی که امکان دارد احتمال بروز این عارضه را کاهش داد. 

نکاتی در مورد کم کردن خطر آمبولی:

1. دستگاه‌هایی مثل الترازد، بادی‌جت و لیپوماتیک که سرعت عمل لیپوساکشن را بالا برده‌اند و مدت عمل را کمتر می‌کنند همچنین به عروق آسیب کمتری وارد می‌کنند.

بنابراین به‌طور کلی خطر آمبولی را کاهش می‌دهند.

2. بهتر است سن بیمار زیر 55سال باشد.

3. باید یکسری نکات را قبل، حین و بعد از عمل رعایت کنند.

قبل از عمل:

  • با تجویز پزشک، مصرف یکسری داروها و آمپول‌های رقیق‌کننده خون می‌توانند خطر آمبولی را کاهش دهند.
  • استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند در این امر موثر باشد به این دلیل که  باعث می‌شود خون در پاها راکد نماند و لخته نشود.
  • همچنین آزمایشات خون باید به‌طور کامل گرفته شود. بیمارانی که اختلالات انعقادی به‌طوری که این اختلالات سبب افزایش تورومبوز یا لخته و همچنین افزایش خونریزی داشته باشند این جراحی نباید برای این افراد صورت گیرد.
  • خانم‌هایی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری یا درمان کیست تخمدان  مانند یاز، یاسمین و دیان(‌‌‌‌OCP‌) استفاده می‌کنند هم بهتر است سه ماه قبل از عمل مصرف قرص را قطع کنند زیرا این قرص‌ها احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهند.
  • حین عمل:
  • در اتاق عمل استفاده از جوراب واریس می‌تواند موثر باشد یا می‌توان از جوراب‌های پنوماتیک استفاده کرد که درحقیقت به‌صورت متناوب یک فشار هوا را ایجاد و جریان خون در پا را افزایش می‌دهند.
  • بهتر است تخت عمل طوری باشد که پای بیمار بالاتر قرار گیرد که خون به سمت قلب جریان پیدا کند و در پاها راکد نماند.
  • زمان عمل در کاهش ریسک خطر آمبولی نقش بسزایی دارد و اگر زمان عمل زیر سه ساعت یا سه ساعت و نیم باشد، خطر آمبولی کمتر خواهد بود.

بعد از عمل جراحی:

مهم‌ترین مسئله این است که بیمار سریعا به حرکت درآید و راه برود چرا‌که بی‌تحرکی و خوابیدن باعث کاهش جریان خون و لخته و آمبولی می‌شود. اما اگر بیمار مجبور باشد چندین ساعت روی تخت عمل بماند و بعد از انجام عمل قادر به راه رفتن نبود، باید پای بیمار بالا بوده و عضلات ماساژ داده شوند و حتما از جوراب واریس استفاده شود.

دکتر نفیسه جوادی، متخصص جراحی عمومی:

در سال 1381 از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران فارغ‌التحصیل شدم چند سالی را در ناحیه آذربایجان شرقی، تبریز انجام وظیفه کردم و چند ماهی در بیمارستان ایرانیان دبی مشغول به کار بودم. در مرکز جراحی هند گوآ که اولین و بهترین از لحاظ لاپاروسکوپی دنیاست با دکتر میشرا که یکی از بهترین اساتید لاپاروسکوپی است دوره گذرانده‌ام. لاپاروسکوپی هند در دنیا حرف اول را می‌زند. به علاوه انجام بعضی از دوره‌های زیبایی مثل لیفتینگ صورت را در اسپانیا گذراندم. در کنار جراحی عمومی بیشتر در درمان مشکلات گوارش، هموروئید، فیشر، بیماری‌های مقعد و بیماری‌های سینه کار کردم و در کنار آن، جراحی زیبایی شکم، سینه و پیکر تراشی را هم انجام می‌دهم. 

جهت ارتباط با مطب دکتر نفیسه جوادی با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

آدرس: تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، خیابان ایتالیا، ساختمان پزشکان ایتالیا، طبقه 3

02188971434

09127047164

آدرس: تهران، خیابان دولت، چهارراه کاوه، نبش خیابان کاوه، ساختمان پزشکان کاوه، ورودی اول، طبقه 4، واحد 22

02122767395

02122552811

09127047164

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ