اگر از سرطان سینه می ترسید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غزاله ذوالفقاری
فرار از سرطان سینه به ساده ترین شکل

هرروز، تعدادی دختر و زن جوان این جمله را میشنوند: «متاسفم، در سینه شما تودهای دیده شده که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد…» این جمله درواقع زنگ خطر ابتلا به بیماری سرطان را به صدا درمیآورد. به هرحال سرطان سینه از شایعترین سرطانها در جهان است و هرساله مقدار بسیار زیادی از زنان جهان به علت ابتلا به این بیماری فوت میکنند. در هرسال در آمریکای شمالی حدود581 هزار مورد جدید از سرطان سینه گزارش میشود و سالانه هم حدود 04 هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت میکنند. بهرغم پیشرفتهای جدید تکنولوژیک و ابداع روشهای جدید در جراحی و شیمی درمانی، هنوز این بیماری سخت و خطرناک جلوه میکند و برای همین است که باید برای یافتن راههایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش بیشتری کرد. در این مطلب به راههای بسیار سادهای که میتوانند مانع از بروز این سرطان شوند و نقش پیشگیری از این بیماری را دارند، اشاره میکنیم.   

غذاهایی که با سرطان مبارزه میکنند، بخورید 

سالاد کلم و انگور بخورید

مطالعات جدید نشان داده است، ارتباط مستقیمی میان ابتلا به سرطان سینه و رژیمغذایی وجود دارد. خوردن سبزیجات به شکل گلدار (مثل گل کلم، کلم بروکلی، کاهو پیچ و…) از غذاهایی هستند که به نظر میرسد میتوانند باعث کاهش ابتلا به این بیماری شوند. نتایج تحقیقی که در نشریه ژورنال بینالمللی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است این موضوع را تایید میکند.

در مطالعهای که در آن 6هزار زن مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد زنانی که گروه سبزیجات به شکل گل را بهطور منظم و تقریبا هرروزه مصرف میکنند، بسیار کمتر از زنانی که فقط هفتهای یک یا دو بار این گروه از سبزیجات را میخورند به سرطان سینه مبتلا میشوند. جالب است که این مطالعه نشان داد گروهی از زنان که از لحاظ ژنتیک نسخه ژنی دارند که احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه را بیشتر میکند از خوردن این گروه سبزیجات بیشتر سود میبرند. درواقع زنانی هستند که به طور ژنتیک مستعد ابتلا به این سرطان هستند میتوانند با افزودن این گروه از سبزیجات به رژیم غذایی خود احتمال ابتلای خود به سرطان را بسیار پایین بیاورند. مطالعاتی که توسط گروه پزشکی بیمارستان «لانگ آیلند» انجام گرفته و نتایج آن در نشریه پزشکی «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است نشان میدهد، احتمالا این گروه از سبزیجات حاوی موادی هستند که با جلوگیری از رشد سلولهای غیرطبیعی (که درواقع سلولهای اولیه سرطانی هستند) احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهند. 

تناسب اندام داشته باشید

  رابطه سبک زندگی و سلامت

به هرحال بخشی از احتمال ابتلای شما به سرطان سینه ناشی از ژنتیک شماست که نمیتوانید هیچ کاری درباره آن انجام دهید. اگر شما نسخه ژنتیک خاصی داشته باشید احتمال ابتلای شما به سرطان سینه بیشتر میشود، شاید در این مورد شما نقشی نداشته باشید اما بدانید که با طراحی یک شیوه زندگی سالم و مناسب، میتوانید احتمال ابتلایتان به سرطان را به طرز قابل توجهی کاهش دهید. برای مثال ثابت شده داشتن یک برنامه ورزشی منظم و هدفمند و داشتن یک وزن مناسب باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی و نیز بیماری دیابت میشود. همین ترکیب میتواند احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را هم کاهش دهد. این یادتان باشد که اضافه وزن در دوران بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را به شدت افزایش میدهد و برای همین این گروه از زنان حتما باید یک برنامه غذایی مناسب داشته باشند.

نتیجه تحقیقات گروه فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه «جان هاپکینر» هم نشان داده ورزش منظم با شدت نسبتا بالا به مدت یک ساعت، سه بار در هفته، میتواند پس از 5سال، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا 20درصد کاهش دهد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ