این افراد از خوردن ژلوفن پرهیز کنند!

a.mahammadi
معاون غذا وداروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با تاکید بر یکسان بودن ماده موثره ژلوفن و ایپوپروفن ، از منع مصرف آن در این گروه ها خبر داد.
مهران ولایی معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ژلوفن و ایپو بروفن از نظر ماده موثره تشکیل دهنده هیچ فرقی باهم ندارند، گفت: ژلوفن با داشتن ساختار ژله ای در روده باز و سریع جذب می‌شود که برای برخی دردهای ساده دستگاه گوارش مسکن خوبی است ، اما ایپو بروفن در معده باز و دیرتر جذب می‌شود.
وی باتاکید بر اجتناب از مصرف بیش از حد ژلوفن یا ایپو بروفن، گفت: این مسکن ها  عموما برای تسکین دردهای مفصلی، دندان درد، کمر درد، روماتیسم، سردرد و پیچ خوردگی پا مورد استفاده قرار می گیرند اما هردو مسکن به علت ایجاد نوعی متابولیسم در کبد و دفع از کلیه نباید بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم مصرف شود در غیر این صورت همین زخم ها و بیماریهای گوارشی را با همراه آورند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین در خصوص اجتناب از مصرف ژلوفن در مبتلایان به دیابت و افرادی که آسپرین مصرف می کنند، تاکید کرد: این مسکن با افزایش چشمگیر میزان تاثیر داروهای دیابت ، منجر به کاهش بیش از حد قند خون شده و به علت داشتن مواد رقیق کننده در مصرف کنندگان آسپرین و مبتلایان به هموفیلی به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا در هر دو گروه احتمال خون ریزی های داخلی و رقیقی بیش از حد خون را افزایش می دهد.
ولایی با اشاره به اینکه ژلوفن و نوافن از نظر شیمیایی با یکدیگر یکسان نیستند، افزود: نوافن به عنوان قوی‌ترین نوع مسکن حاوی ۳۲۵ میلی استامینوفن، ۴۰ میلی کافئین و ۲۰۰ میلی گرم ایپوبروفن است که مصرف خودسرانه آن در دوران بارداری و شیر دهی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ژلوفن را می توان در دوران بارداری نیز با صلاح دید پزشک استفاده کرد اما در سه ماهه آخر منع مصرف دارد اما بطور کلی استامینوفن کم ضررترین  مسکن است و  افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که آسپرین مصرف میکنند باید با مشورت پزشک خود، استامینوفن را جایگزین ژلوفن کنند.

تشدید هشدار درباره عوارض مصرف ژلوفن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ