چگونه سه ماهه اول بارداری را به بهترین شکل سپری کنیم؟

مهرناز زاوه
همانطور که می‌دانید، هر خانم بارداری می‌بایست در طول دوران بارداری از یک رژیم غذایی سالم پیروی کند. اما آیا می‌دانید چرا؟

حالا که از شور و هیجان اولیه افتاده‌اید، یکی از قفسه‌های کتابخانه خود را به کتاب‌های بارداری اختصاص داده‌اید و چند دست لباس حاملگی خریده‌اید، وقت آن رسیده است که روی مهم‌‌ترین نکته تمرکز کنید: سلامت خودتان و سلامت کودک. اولین ماموریت شما این است که گوشی را بردارید و یک وقت معاینه از پزشکتان بگیرید. همچنین می‌توانید با یک پرستار یا ماما و یا هر کسی که قصد دارید تا پایان بارداری با او باشید صحبت کنید. اکنون وقت آن رسیده است که مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کنید.
چه احساسی دارید؟
بر اساس مطالعات، مادرانی که مراقبت‌های دوران بارداری را جدی نمی‌گیرند، 3 برابر بیشتر احتمال دارد که نوزاد کم‌وزن به دنیا بیاورند. همچنین، احتمال مرگ و میر این نوزادان 5 برابر بیشتر از سایر نوزادان است.
ملاقات اول و بعد از آن
در جریان یک حاملگی طبیعی، باید ماهی یک بار با مسئول مراقبت‌های بهداشتی خود ملاقات کنید تا به ماه ششم برسید. پس از آن هر دو هفته یک بار معاینه خواهید شد تا زمان زایمان فرا برسد. در اولین ملاقات، مسئول مراقبت‌های بهداشتی سوابق شما را بررسی می‌کند و درباره بارداری‌های قبلی از شما سوالاتی می‌پرسد. همچنین یک معاینه فیزیکی کامل از لگن انجام می‌دهد و یک آزمایش پاپ اسمیر برای‌تان می‌نویسد. وزن و فشار خون شما نیز در اولین نوبت اندازه‌گیری می‌شود. انجام آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی نیز ضرورت دارد. در پایان، یک زمان مشخص برای زایمان شما تعیین می‌شود که به طور معمول 266 روز پس از آخرین چرخه قاعدگی شما خواهد بود.
در نوبت‌های بعدی وزن‌تان اندازه‌گیری می‌شود، شکم‌تان معاینه ‌می‌شود و باید آزمایش ادرار انجام دهید. قطعا هیجان‌انگیزترین بخش معاینه، شنیدن ضربان قلب نوزادتان خواهد بود.
آزمایشات قبل از تولد
در پایان سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم، مسئول مراقبت‌های بهداشتی باید چند تست‌ مخصوص دوران بارداری را انجام دهد تا از سلامت جنین اطمینان یابد. انجام این آزمایشات به شخص شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به هیچ وجه قصد سقط جنین ندارید، می‌توانید از خیر این آزمایشات بگذرید. با این حال، بهتر است آزمایشات لازم را انجام دهید تا به لحاظ عاطفی آماده رویارویی با مشکلات باشید.
چه وقت و به چه کسی بگویید؟
حتما دوست دارید به تمام آشنایان‌تان ایمیل بزنید، روی فیس‌بوک‌تان چیزی بنویسید یا از روی پشت بام خانه فریاد بزنید که حامله هستید؛ با این حال، به شما توصیه می‌کنیم که خونسرد باشید، استراحت کنید و یک نفس عمیق بکشید.
سه ماه اول بارداری، رایج‌ترین زمان برای سقط جنین غیرعمدی است؛ بنابراین به جنین کمی زمان بدهید. به علاوه، قبل از خبررسانی باید با همسرتان صحبت کنید. اگر کارمند هستید، باید به رئیس‌تان اطلاع دهید تا شرایط ادامه کار را مشخص کنید. اگر برای شرکتی کار می‌کنید که سالانه بیش از 50 نفر را استخدام می‌کند، باید بدانید که تحت پوشش قانون حمایت از خانواده و مرخصی پزشکی قرار دارید. بر اساس این قانون، کارفرمای شما ملزم به دادن 12 هفته مرخصی بدون حقوق به شماست که از زمان تولد نوزاد در نظر گرفته می‌شود. طبق این قانون، شما می‎‌توانید پس از پایان مرخصی به سر کار برگردید، بدون اینکه نگران از دست دادن شغل‌تان باشید.
علاوه‌براین، در بسیاری از کشورها قانونی وضع شده است که بر اساس آن کارفرمایان می‌بایست علاوه بر دادن مرخصی به کارمندان ناتوان یا بیمار خود باید به آنها حقوق هم بپردازند. از این رو، بسیاری از خانم‌ها می‌توانند از حقوق خود در شش هفته مرخصی استفاده کنند. با این حال، قانون هر شرکتی متفاوت است. تنها راه برای اطمینان از این مزایا این است که قبل از شروع کار در شرکت از مسئول واحد منابع انسانی یا مدیر خود در این باره سوال کنید تا در زمان حاملگی به مشکل برنخورید.
آماده‌سازی برای شروع بحث
یک لیست از سوالات خود تهیه کنید و آن را در جلسه گفتگو با کارفرمای خود به کار بگیرید. همچنین، بهتر است یک برنامه جایگزین ارائه کنید تا در زمانی که شما مرخصی هستید، کسی مسئولیت انجام وظایف شما را بر عهده بگیرد. هر چقدر برنامه منسجم‌تری برای این دوره داشته باشید، مدیر و کارفرمای شما راضی‌تر خواهند بود.
مشکلات مربوط به سه ماهه اول بارداری
چه احساسی دارید؟ احتمالا شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها احساس خستگی و تهوع دارید. پس بیایید با خستگی مقابله کنید. فکر می‌کنید بدن شما در این شرایط مشغول چه کاری است؟ بدن شما در حال ساختن آشیانه‌ای است که قرار است جنین را به مدت 9 ماه در خود جای داده و به او غذا دهد. همانطور که فکرش را می‌کنید، کار واقعا دشواری است. قطعا انرژی زیادی از شما می‌گیرد. بنابراین برای یک بار هم کشده از سوپرزن بودن دست بکشید و ببینید نوزادتان چه می‎گوید. این بدان معناست که:
چرت زدن در تعطیلات آخر هفته و زمانی که از محل کار به خانه می‌رسید
کم کردن سرعت کار در صورت امکان
بالا نگه داشتن پاها تا حد ممکن
محول کردن امورخانه، پخت و پز و کارهای دیگر به همسر، دوست، آشنا یا مستخدم
نگران نباشید؛ در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم انرژی زیادی برای سوزاندن دارید.
در این بخش، به حالت تهوع می‌پردازیم: محققان این عارضه را بیماری صبحگاهی می‌نامند، در حالیکه بسیاری از خانم‌ها کل روز حالت تهوع دارند. ممکن است در طول روز هرگز بالا نیاورید، اما حالت تهوع دائمی با شما خواهد بود. نگران نباشید. این حالت طبیعی است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حالت تهوع یکی از راه‌های محافظت از کودک در قبال خوردن غذاهای مضر است.
بیماری صبحگاهی در اغلب اوقات در پایان سه ماهه اول بارداری برطرف می‌شود. تا آن موقع:
وعده‌های غذایی کوچک بخورید؛ یعنی نه پرخوری کنید و نه به خودتان گرسنگی بدهید
از غذاهای غنی‌شده، تند، چرب یا پرچرب وغذاهایی که بوی تند دارند اجتناب کنید
کربوهیدرات بیشتری بخورید. چیزهایی مثل سیب‌زمینی پخته، برنج سفید یا نان تست خشک 
خوردن غذاهای شیرین در زمانی که حالت تهوع دارید (مثل کراکر نمک‌دار، دسرهای ژلاتینی، بستنی یخی، سوپ مرغ و چوب شور). کمی کراکر نزدیک تخت‌تان بگذارید تا قبل از بلند شدن از روی تخت آنها را بخورید
از مچ‌بند فشاری استفاده کنید
ویتامین ب-6 (25 میلی‌گرم، سه بار در روز) مصرف کنید؛ برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این ویتامین با حالت تهوع مقابله می‌کند
اگر ویتامین‌های دوران بارداری حالت تهوع‌تان را بدتر کردند، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا ویتامین بدون آهن برای‌تان تجویز کند.
زنان باردار می‌پرسند:
9 هفته است که باردار هستم و نمی‌توانم جلوی علائم بارداری را بگیرم. آیا باید نگران باشم؟
برخی از خانم‌ها با نوع شدیدی از بیماری صبحگاهی مواجه می‌شوند که با استفراغ شدید همراه است. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کرده‌اید و هنوز حالت تهوع دارید، سریعا با مسئول مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.
بیش از دو پوند وزن کم کرده‌اید
استفراغ خونی دارید (که می‌تواند به رنگ قرمز روشن یا سیاه باشد)
بیش از چهار بار در روز استفراغ می‌کنید
نمی‌‌توانید بیش از یک روز مایعات ننوشید
غذا خوردن صحیح در طول دوران بارداری
همانطور که می‌دانید، هر خانم بارداری می‌بایست در طول دوران بارداری از یک رژیم غذایی سالم پیروی کند (مثلا مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید و از غذاهای کم چرب و حاوی فیبر و پروتئین استفاده کند). اما آیا می‌دانید چرا؟ چون باید کالری کافی برای حفظ سلامت خود و نوزادتان را به دست آورید تا از رشد جنین اطمینان یابید. بسیاری از مشکلات دوران بارداری از قبیل اضافه وزن مادر یا دیابت دوران بارداری از طریق بررسی رژیم غذایی مادر قابل تشخیص خواهد بود. تشخیصی که می‌تواند بر سلامت کودک در طول زندگی‌اش اثر بگذارد.
منبع: healthywomen 

مشکلات رایج در سه ماه اول بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ