توصیه‌های مهم مراقبت از مو برای نوجوانان

مهرناز زاوه
حالا که بیش از ۱۰۰،۰۰۰ فولیکول مو روی سرتان دارید، یادگیری برخی نکات مراقبت از مو برای حفظ سلامتی و درخشندگی موهای‌تان عاقلانه و ضروری به نظر می‌رسد.

موی بلند، موی کوتاه، خشک یا موی چرب، مجعد و یا صاف همگی از انواع موها محسوب می‌شوند. ممکن است به این فکر کنید که آیا از محصولات مناسبی برای شستشو و حالت‌دهی به آن استفاده می‌کنید یا خیر؟ آیا فلان شامپو به موهایتان صدمه نمی‌زند؟ حالا که بیش از ۱۰۰،۰۰۰ فولیکول مو روی سرتان دارید، یادگیری برخی نکات مراقبت از مو برای حفظ سلامتی و درخشندگی موهای‌تان عاقلانه و ضروری به نظر می‌رسد.
پوست و مو
گاهی اوقات، نوع پوست بر کیفیت موها اثر می‌گذارد؛ اگر پوست خشک داشته باشید، احتمالا موهایتان هم خشک است. این مسئله در مورد پوست چرب و موی چرب نیز صدق می‌کند. با اینکه محصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که نوجوانان می‌توانند از آنها برای مراقبت از موهایشان استفاده کنند، باید توجه داشته باشید که بسیاری از این محصولات بیش از آنکه مفید واقع شوند به موهای فرزندتان آسیب خواهند زد. در این مطلب قصد داریم به علل خشکی پوست و مو و راه‌های درمان آن بپردازیم.
نکاتی برای مراقبت از موهای خشک
هنگامی که موهای خشکتان را لمس می‌کنید، شکننده به نظر می‌رسد؛ بخش عمده‌ای از علل برخورداری از موهای خشک، ژنتیکی است (اگر مادر و پدر موهای خشک داشتنه باشند، فرزند هم احتمالا موهای خشکی خواهد داشت). غدد چربی غیرفعال نیز می‌توانند موهای فرد را خشک کنند. اگر موهای خشک را به عنوان یک نتیجه از پوست خشک دارا هستید، می‌بایست زمان کمتری را در طول هفته به شستن موهایتان اختصاص دهید (هر دو یا سه روز یک‌بار). همچنین، نوع شامپو و نرم‌کننده مصرفی شما نیز اهمیت دارد. برای اطمینان از اینکه پوست سرتان روغن‌های ضروری خود را دریافت می‌کند، باید از یک شامپوی مناسب استفاده کنید. مطمئن و مراقب باشید که از موی خود در برابر گرما و مواد شیمیایی محافظت لازم را می‌کنید، اگر موهای شما بسیار خشک است، باید دقت بیشتری داشته باشید.
با اینکه اتوی موی برقی و دستگاه فر مو محبوب‌اند، می‌توانند مسبب بروز آسیب‌های جدی به موهایتان شوند. وقتی از مو خشک‌کن‌ها در حرارت بالا استفاده می‌شود، آسیب شدیدی به مو وارد می‌شود. استفاده کمتر از این دستگاه‌ها (یا حداقل استفاده از آنها در دمای پایین‌تر) به حفظ موها و سالم نگه داشتن آنها کمک می‌کند.
اگر مطمئن نیستید که اتوی مو به موهایتان شما آسیب نمی‌زند، در مورد موهایتان همانطوری فکر کنید که در مورد پوستتان. چه می‌شود اگر هر روز صبح پوستتان با هوایی با گرمای ۱۸۷۵ وات به مدت چند دقیقه تماس داشته باشد؟ احتمالا چیزی از پوست‌تان باقی نمی‌ماند!
مواد شیمیایی تند و قوی در رنگ موهای دائمی و پایدارکننده‌ها نیز می‌توانند مو را از روغن حیاتی خود که برای سالم بودنش ضروری است، تهی کنند. برخی از رنگ موها نسبت به بقیه حاوی مواد شیمیایی تندِ کمتری هستند. در مورد اکسیدان‌ها نیز دقت لازم را داشته باشید. چون می‌توانند موهایتان را شکننده‌تر کنند و عمر مفید موهایتان را به حداقل برسانند.
در نهایت، باید بیش از هر چیزی مراقب آفتاب تابستانی باشید. آفتاب و کلر می‌توانند موها را خشک کنند. ساده‌ترین راه‌حل برای محافظت از موها پوشیدن کلاه و یا قرارگیری کمتر در معرض نور خورشید است (با این کار پوست‌تان نیز از شما متشکر خواهد بود). همچنین زمانی که به استخر می‌روید می‌توانید با پوشیدن یک کلاه شنا از موهایتان محفاظت کنید. اگر در استخری که کلر زیادی دارد شنا می‌کنید، بعد از شنا موهایتان را در آب تازه بدون کلر بشوید. اگر اغلب شنا می‌کنید، بهتر است از یک شامپوی ضدکلر استفاده کنید تا خیال‌تان از بابت سلامت موهایتان راحت باشد.
نکاتی برای مراقبت از موهای چرب
آیا موهایتان چرب است؟ اگر موهایتان را هر صبح بشویید، ممکن است در اواخر شب ناامید شوید، چون به نظر می‌رسد موهایتان نیاز به شستشوی مجدد دارد. به خاطر داشته باشید که موهای چرب درنتیجه یک پوست سر چرب رخ می‌دهد. در نتیجه مو و پوست سرتان را مدام بشویید. در صورت نیاز، این کار را دو بار انجام دهید. سعی کنید شامپو را حداقل به مدت پنج دقیقه روی سرتان بمالید و بعد از آن به شستن موهایتان بپردازید. ترمیم‌کننده مو را به شکل مستقیم روی پوست سرتان نریزید. این کار را باید در انتهای شستشو انجام دهید. از اینکه بیش از حد موی خود را برس بکشید خودداری کنید، چون این کار سبب بالا آمدن چربی زیرین پوست سر می‌شود.
از آرایشگرتان بپرسید چه محصولی را برای موهای چرب توصیه می‌کند. از مصرف هر شامپویی که اصطلاح «درخشان» را برای مو به همراه دارد، دوری کنید. چون این شامپوها تنها روغن بیشتری به پوست سرتان اضافه می‌کنند.
اکستنشن مو
اگر می‌خواهید در فرصت کم موهای‌تان را بلند کنید، باید از اکستنشن مو استفاده کنید. جسیکا سیمپسون و بنک تایرا از جمله چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که در یک چشم بر هم زدن موهایشان را بلند می‌کنند. اما شما بهتر است این کار را با احتیاط و پس از مشورت با یک متخصص مو انجام دهید. طبیعی‌ترین اکستنشن مو طوری انجام می‌گیرد که مشابه موی واقعی باشد.
وزن اکستنشن می‌تواند موهای طبیعی شما را بکشد و بعضا باعث ریزش مو شود. اکستنشن می‌‎تواند برای‌‌تان گران تمام شود. از این رو، باید قبل از این کار به گزینه‌های ارزان‌تر مانند کلیپس-اکستنشن نیز توجه کنید.
مواجهه با موخوره
ممکن است اگر با دقت به انتهای موهایتان نگاه کنید، این صحنه را ببینید: یک تار مو که به معنای واقعی کلمه در انتها به دو رشته تقسیم شده است. موخوره ممکن است به سبب خشک‌کننده‌ها، حرارت مستقیم اتو و یا برس زدن بیش از حد ایجاد شود. شما می‌توانید با برس زدن کمتر، استفاده از حرارت کمتر بر روی موها، استفاده منظم از حالت‌دهنده‌ها و حفاظت از موها  در آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد از بروز موخوره جلوگیری کنید. کوتاهی مو به طور منظم ایده خوبی است. این کار کمک می‌کند که به مرور از شر موخوره خلاص شوید. همچنین، موهایتان را از آسیب‌های بعدی محافظت می‌کند، به طوری که موهای سالم و شادابی خواهید داشت.
6 نکته برای مراقبت از مو
1. موهایتان را با همان حالت طبیعی‌اش بپذیرید. چه نازک و صاف باشد و چه ضخیم و مجعد، همیشه طبیعی بودن بهتر است. هر چقدر با طبیعت موهایتان بیشتر مقابله کنید، آسیب بیشتری به آن خواهید زد.
2. موهایتان را به طور منظم معاینه کنید. پسران و دختران نوجوان باید به طور منظم موهایشان را کوتاه کنند. حتی اگر می‌خواهید موهایتان را بلند کنید، باید هر دو ماه یک بار کمی آنها را تر و تمیز کنید. وقتی به سن بلوغ می‌رسید، ممکن است تغییرات زیادی را احساس کنید. در این شرایط می‌توانید با کمک گرفتن از یک آرایشگر خوب به مدل دلخواه و مناسب موهایتان برسید.
3. توجه داشته باشید: تولیدکنندگان محصولات بهداشتی پول شما را می‌خواهند؛ و شما موهای سالم‌تان را. هرگز به تبلیغ مجلات و تصاویر پشت بطری شامپو اعتماد نکنید. همیشه از محصولی استفاده کنید که واقعا به آن نیاز دارید. تا حد امکان از یک شامپوی معمولی و حالت‌دهنده ملایم استفاده کنید و تنها در صورت نیاز سراغ یک حالت‌دهنده قوی‌تر بروید.
4. مراقب برس موهایتان باشید. حتی اگر به نظر می‌رسد که موهایتان درخشان‌تر شده است، برس کشیدن زیاد باعث می‌شود که انتهای موهایتان به دو نیم تقسیم شده و بشکند. البته اگر هرگز از برس استفاده نمی‌کنید، ممکن است مادرتان را ناراحت کنید! پس به طور منظم برس بکشید، اما زیاده‌روی هم نکنید.
5. تغییر رنگ مو را به دست یک متخصص بسپارید. رنگ‌های موهای آماده و کیت‌های رنگی آسان و ارزان‌قیمت هستند؛ اما استفاده سرخود از این محصولات ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری با یک متخصص مو یا آرایشگر مشورت کنید. رنگ‌های بلوند، قرمز، قهوه‌ای و حتی مشکی انواع مختلفی دارند. یک آرایشگر حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند که بهترین رنگ موی ممکن را انتخاب کنید. همچنین، رنگ موی فعلی‌تان ممکن است به رنگ‌های خاصی واکنش نشان دهد که شما از آن بی‌خبرید. همچنین، برخی از انواع رنگ مو باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد می‌شوند.
6. مراقب موی بافته‌تان باشید. سبک‌های متفاوت برای بافتن مو، ظاهر فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهند؛ اما هرگز برای بافتن موهایتان به آن فشار نیاورید و یا آن را نکشید. چون این فشار بیش از حد به ریشه مو و پوستتان منتقل می‌شود. همچنین توصیه می‌شود از روغن‌های طبیعی، و نه مواد شیمیایی، برای حالت دادن به موهای بافته‌تان استفاده کنید.
منبع: webmd 

محصولات مراقبت از مو که می‌توانید در آشپزخانه‌ تهیه کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ