آیا برنج پلاستیکی وارد کشور شده است؟!

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، واردات برنج پلاستیکی چینی به کشور را تکذیب کرد و از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند و مطمئن باشند که سازمان غذا و دارو نظارت جدی در این زمینه دارد.

به گزارش سازمان غذا و دارو، سمیره صباح افزود: اخیرا صحبت هایی مربوط به واردات نوعی برنج مصنوعی تحت عنوان «برنج پلاستیکی» به کشور مطرح می شود که ظاهرا هم منسوب به کشور چین است؛ فارغ از چیستی و هستی این موضوع با صراحت اعلام می کنیم که نظارت بر این محصولات از نظر اینکه سلامت مردم را تهدید نکند، برعهده سازمان غذا و دارو است با برنامه های مدون، تاکنون از عهده این مهم به شایستگی بر آمده ایم .
وی خاطرنشان کرد: این سازمان در زمینه برنج های ایرانی و خارجی برنامه های خوبی را اجرا کرده است، به طور مثال در زمینه برنج وارداتی از اول فروردین ماه 93 اجرای طرح ردیابی و کد گذاری برنج از کشور مبداء با توجه به انجام ثبت منبع و محصول، الزامی شد.
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به محموله های فاقد برچسب گذاری مناسب شامل کد واحد بسته بندی کننده ثبت منبع شده، محصول ثبت شده، کشور مبداء ، وارد کننده ،نوع برنج، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا، اجازه ورود به کشور داده نشد.
وی اضافه کرد: همچنین از اول فروردین ماه همان سال علاوه بر بازرسی و انجام آزمون های کنترل سلامت و کیفیت بر روی هر محموله وارداتی، این محموله ها مشمول ثبت منبع و محصول شدند و فقط محموله هایی اجازه ورود به کشور را یافتند که محصول خود را از مزارعی درکشور مبدا تامین کنند که حداقل آلاینده ها در خاک آن مناطق وجود داشته باشد و در واحدهای فراوری و بسته بندی مناسب از نظر بهداشتی تولید شده باشند.
معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، گفت: واحدهای بسته بندی برنج در داخل کشور نیز به منظور امکان ردیابی در سطح عرضه از ابتدای مهرماه جاری مشمول اخذ پروانه ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی شدند.
صباح افزود: متاسفانه سرعت انتشار شایعه در کشور ما بسیار بالاست و درمان این مشکل نیز راهکارهای دراز مدت و متخصصانه می طلبد. هر از چند گاهی موضوعی جدید آن هم با محوریت غذا که به عنوان نیاز اولیه و ضروری مردم محسوب می شود برای مردم دغدغه ایجاد می کند که این مساله اصلا زیبنده کشور ما نیست و باید برای آن راه حل اساسی اندیشید.
وی از مردم خواست به شایعات توجهی نکنند و با توجه به نشان سازمان غذا و دارو و برچسب اصالت از فرآورده های غذایی دلخواه استفاده کنند.
لینک مرتبط: چطور برنج مرغوب ایرانی را تشخیص دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ