با این اشتباهات در رژیم های غذایی چاق می شویم!

شهزاد محمدیان: برای اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق باشید، نباید توسط این اشتباه‌ها از مسیر کاهش وزن‌تان منحرف شوید. کالری‌ها محاسبه نمی‌شوند. این اولین و رایج‌ترین اشتباهی است که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می‌شوند.

مطمئن باشید تمام کالری مصرفی در برنامه کاهش وزن‌تان محاسبه می‌شود. برای اینکه نیم کیلوگرم لاغر شوید، باید در هفته 3500 کالری از میزان کالری مصرفی خود کم کنید؛ هرچند در یک برنامه کم‌چرب که حاوی پروتئین مناسب و متوسط و کربوهیدرات‌های پیچیده است، دیگر نیازی به محاسبه کالری‌ها نیست؛ زیرا این رژیم خودبه‌خود کم‌کالری است.

رژیم خود را ناگهان عوض کنید تا سریع‌تر لاغر شوید
این کار بدترین روش برای شروع رژیم غذایی است؛ زیرا در این نوع رژیم‌ها میزان کربوهیدرات‌ها را کاهش و درنتیجه به‌سرعت مایع زیادی را ازدست می‌دهیم. کاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد؛ بلکه به‌‎طورمستقیم به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد. در این برنامه‌ها چربی بدن کاهش نمی‌یابد؛ بلکه تنها پروتئین از دست می‌رود که برای کلیه‌ها بسیار خطرناک است. هنگامی‌که این نوع رژیم‌ها را کنار بگذاریم مجدد با افزایش وزن به‌صورت چربی مواجه می‌شویم و اغلب می‌بینیم که فرد حتی چاق‌تر از زمان قبل از رژیم شده است.

ورزش برای کاهش وزن لازم نیست
هیچ ادعایی توخالی‌تر از این وجود ندارد. ورزش منظم کلید کاهش وزن طولانی‌مدت و حفظ وزن مطلوب است. ورزش تنها کالری نمی‌سوزاند؛ بلکه توان تنظیم اشتها را نیز دارد. ورزش بر متابولیسم بدن تأثیر مثبتی می‌گذارد. فشارخون، کلسترول و قندخون را تنظیم و به‌طورکلی سلامتی را تنظیم می‌کند. داشتن فعالیت بدنی و نگه‌داشتن وزن ایده‌آل هر دو برای حفظ سلامت لازم است. افراد می‌توانند سلامت خود را با ورزش ارتقا دهند و نیز تفریحی سالم داشته باشند. 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه می‌تواند به‌سلامت بیشتر شما کمک کند. اینکه چه نوع ورزشی انتخاب می‌کنید چندان تفاوتی ندارد. شما می‌توانید ورزش را یک‌بار در روز یا زمان کمتر انجام دهید.

هر چه شب‌هنگام بخورید به چربی تبدیل می‌شود
فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید. میزان کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می‌سوزانید تعیین‌کننده کاهش یا افزایش وزن است. بدن شما کالری شب یا روز را تشخیص نمی‌دهد. تنها میزان کالری‌ها در یک روز مطرح است. نکته منفی خوردن غذا در شب این است که ممکن است دچار مشکلی به نام بازگشت اسید شوید و در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد.

برخی غذاها می‌توانند کالری‌ها را بسوزانند
برخی از غذاها کمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم به انرژی نیاز دارند؛ ولی هیچ غذایی وجود ندارد که به هنگام هضم آن‌قدر انرژی مصرف کند که شما بدون تغییر در عادت‌های غذایی یا ورزش کاهش وزن داشته باشید.

سرعت خوردن غذا تفاوتی نمی‌کند
آرام غذاخوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مرکز کنترل اشتهای مغز می‌شود؛ بنابراین آنچه که خورده‌اید اشتهای‌تان را کم می‌کند و با غذای کمتر زودتر سیر می‌شوید. غذاخوردن سریع خودبه‌خود چاق نمی‌کند؛ ولی ازآنجایی‌که افرادی سریع غذا می‌خورند به مکانیزم تنظیم اشتهایشان زمان کافی نمی‌دهند تا کار کند. آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می‌خورند.

گوشت باعث افزایش وزن نمی‌شود
پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها بدون توجه به منبع آن‌ها در هر گرم چهار کالری دارند. چربی نیز در هر گرم چهار کالری دارد؛ اما هر گرم چربی گوشت 9 کالری دارد. هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد کالری آن نیز بیشتر خواهد بود و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره‌سازی چربی می‌شود درنتیجه خوردن گوشت نه‌تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه بیشتر آن را به‌صورت چربی ذخیره می‌کند.

زمانی که ویتامین‌های لازم را مصرف کنید هرچه بخورید اشکال ندارد
مکمل‌های ویتامینی تمام مایحتاج شما ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب موردنیاز را برآورده نمی‌کنند؛ بلکه این باور غلط درباره تغذیه و رژیم است. بسیاری از افرادی که دارای رژیم کم‌کالری به‌همراه مکمل‌های غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشکل شده‌اند و این مسئله به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است؛ به‌خصوص کلیه‌ها و کبد که نمی‌توانند با این نوع رژیم سازگار شوند.

اگر صبحانه نخورید و نهار و شام بخورید لاغر می‌شوید
مهم نیست که چه زمانی از 24 ساعت کالری مصرف می‌کنید؛ نتیجه نهایی یکی است. فرمول پایه این است: کالری مصرفی در برابر کالری که می‌سوزانید. اگر در روز سه بار و هر بار چهاردرصد کالری بخورید یا 1200 کالری را در یک وعده مصرف کنید بدن شما این تفاوت را درک نمی‌کند؛ ولی فراموش نکنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست؛ زیرا اشتهای شمارا بیش‌ازحد تحریک می‌کند و نه‌تنها شما نهار یا شام زیادتری می‌خورید بلکه در طول روز هم از انواع میان‌وعده‌ها مصرف می‌کنید.

برای لاغرشدن نباید غذا خورد
برخلاف تصور گرسنه‌ماندن باعث می‌شود وزن بدن به‌دلیل ذخیره‌سازی چربی افزایش یابد. اگر هدفتان از گرسنگی‌کشیدن، کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر کنید. به‌جای گرسنگی یک برنامه‌ مناسب ورزشی برای خود تعیین کنید و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه‌ها، سبزی‎ها، حبوبات، گوشت‌های کم‌چرب و ماهی استفاده و سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش کنید.

با نوشیدن آب چاق می‌شویم
برعکس، ننوشیدن مقدار کافی آب در روز متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را کند می‌کند و ممکن است باعث اضافه‌وزن نیز بشود. آب، ماده‌ای ضروری برای فعالیت‌های متابولیک بدن ازجمله سوزاندن کالری محسوب می‌شود. تا زمانی که در کویر لوت زندگی نمی‌کنید آب فراوانی در اطراف شما وجود دارد و باید از آن بنوشید: هشت تا ده لیوان و اگر ورزش می‌کنید حتی بیشتر از این مقدار .خوردن آب به‌جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها به‌طورمعمول بیشتر احساس تشنگی را نسبت به آب ازبین می‌برند و دارای کالری‌های بی‌ارزش هستند و باعث می‌شوند بعد از 30 دقیقه مجدد احساس گرسنگی کنید.

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی کمتر چاق می‌کند
خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادت‌های غذایی ناسالم می‌شود. با شکم سیر از خانه خارج شوید. شکلات، پفک و چیپس هیچ‌کدام نمی‌توانند جای یک صبحانه، نهار و شام سالم و رضایت‌بخش را بگیرند.

لینک مرتبط:سلامت همیشگی با دستیار مجازی Shae!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ