با این رژیم غذایی به جنگ سرطان بروید!

دکتر خدیجه رحمانی- متخصص تغذیه و رژیم غذایی با بیان اینکه تغذیه مناسب می‌تواند تا 60 درصد به بهبود سرطان کمک کند، عنوان کرد: بیماران مبتلا به سرطان باید تحت نظر متخصص تغذیه از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند.

دکتر خدیجه رحمانی برای بیماران مبتلا به سرطان، گفت: نوع تغذیه بر اساس نوع بیماری، عضو درگیر، شیوه درمان و … بسیار متفاوت است اما به طور کلی به این دسته از بیماران تاکید می‌شود تغذیه متناسب و متعادل داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان باید حداقل یک‌بار به متخصص تغذیه جهت دریافت مشاوره مراجعه کنند، افزود: این افراد باید از تمام مواد غذایی به صورت متعادل و به اندازه مصرف کنند، زیرا کاهش و افزایش مصرف در هر ماده غذایی حتی ویتامین‌ها می‌تواند مضر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: یک سوم بشقاب افراد مبتلا به سرطان باید حاوی سبزیجات، یک سوم میوه‌ها و یک سوم باقی مانده از گروه غلات، گوشت و لبنیات باشد.

به گفته وی، سبزیجاتی که دارای برگ‌های تیره هستند آنتی اکسیدان بیشتری دارند به همین دلیل این افراد باید سبزیجات با برگ‌های تیره را انتخاب کنند.

رحمانی افزود: در بین سبزیجات کلم دارای خواص بسیار بالایی برای بیماران مبتلا به سرطان است به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود در هفته 2 تا 3 بار انواع کلم مانند کلم بروکلی، کلم پیچ و … را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه تغذیه در درمان سرطان نقش بسزایی دارد، گفت: تغذیه مناسب می‌تواند تا 60 درصد به بهبود سرطان کمک کند.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی درباره خواص سیر در درمان سرطان، یادآور شد: به این دسته از بیماران تاکید می‌شود سیر تازه مصرف کنند. مصرف تره فرنگی و پیازچه نیز می‌تواند این تاثیر را داشته باشد.

رحمانی افزود: فلفل دلمه‌ای نیز حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است به همین دلیل بهتر است بیماران مبتلا به سرطان فلفل سبز و رنگی را به صورت پخته و خام در هر وعده غذایی مصرف کنند.

وی با تاکید براینکه این بیماران باید میوه و سبزیجات را به صورت تازه مورد استفاده قرار دهند، خاطرنشان کرد: مصرف میوه‌هایی مانند هویج، پرتغال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی، انبه، انگور سیاه، انار و انجیر برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار مفید است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تاکید متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به سرطان این است که میوه‌ها را تازه مصرف کنند اما این افراد می‌توانند میوه خشک شده را نیز مصرف کنند اما باید توجه داشته باشند میوه به صورت طبیعی خشک شده باشد.

وی افزود: مصرف انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام و … نیز بسیار مفید است.

رحمانی در ادامه درباره فواید مصرف گوشت در بهبود روند درمان سرطان، عنوان کرد: افراد مبتلا باید گوشت سفید و ماهی را بیشتر مورد استفاده قرار بدهند و باید توجه داشته باشند گوشت به هیچ عنوان در روغن سرخ نشده باشد.

به گفته وی،‌مصرف 2 تا 3 وعده ماهی در هفته تاثیر بسزایی در روند درمان سرطان دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی در ادامه تاکید کرد: مصرف چربی و پوست گوشت برای بیماران مبتلا به سرطان اکیدا ممنوع است.

وی با توجه به خواص غلات نیز گفت: به افراد توصیه می‌شود نان‌های حاوی سبوس و فاقد آرد سفید مانند سنگک را مصرف کنند.

رحمانی یادآور شد: در خصوص لبنیات نیز توصیه می‌شود لبنیات کم چرب را استفاده کنند و از تهیه فرآورده‌های لبنی فله‌ای خودداری کنند.

وی تصریح کرد: به این دسته از بیماران توصیه می‌شود رب و آبلیو را نیز به صورت تازه مصرف کنند و در هنگام تهیه به تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشند.

این عضو هیان علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هم‌چنین این دسته از بیماران باید تخم مرغ مصرف کنند اما باید توجه داشته باشند تخم‌مرغ‌هایی را تهیه کنند که دارای نشان استاندارد و بدون ترک خوردگی باشد و آن را کاملا پخته و سپس مصرف کنند.

لینک مرتبط: شیوع سرطان در ایران در مقایسه با جهان چقدر است؟

 کوچکترین کار برای جلوگیری از سرطان چیست؟!

 کدام افراد بدشانس به این سرطان مبتلا می شوند؟!

با این نوع تغذیه از سرطان جلوگیری کنید! 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ