آیا واقعاً مواد قندی می‌تواند به تقویت حافظه منجر شود؟

a.mahammadi
برخی سعی می‌کنند با مصرف مواد قندی حافظه خود را تقویت کنند و به جمع باهوش‌ها بپیوندند! اما آیا واقعاً مواد قندی می‌تواند به تقویت حافظه منجر شود؟

 بیشتر ما سعی می‌کنیم با یک رژیم غذایی مناسب شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی، ‌سلامت خانواده خود را تضمین کنیم اما گاهی پیش می‌آید که برخی مواد غذایی را بیش از سایر گروه‌ها مورد توجه قرار دهیم. برای مثال، از آنجا که گلوکز غذای سلول‌های مغزی محسوب می‌شود، برخی سعی می‌کنند با مصرف مواد قندی حافظه خود را تقویت کنند و به جمع باهوش‌ها بپیوندند! اما آیا واقعاً مواد قندی می‌تواند به تقویت حافظه منجر شود؟

دکتر محمد هاشمی در این باره می‌گوید: گرچه سلول‌های مغزی برای فعالیت خود از گلوکز استفاده می‌کنند اما این بدان معنی نیست که با خوردن مواد قندی مغز ما قدرت فراگیری و تمرکز بیشتری خواهد یافت.این متخصص تغذیه می‌افزاید: گاهی دیده می‌شود که خانواده‌ها بخصوص در آستانه امتحانات برای فراگیری بهتر فرزندان‌شان سعی می‌کنند مواد قندی ساده مانند شکلات را بیشتر در رژیم غذایی آنها قرار دهند که البته کاملاً بی‌ثمر و مضحک است.

وی ادامه می‌دهد: با خوردن مواد قندی ساده، قند خون یکباره افزایش می‌یابد و به افزایش ترشح انسولین منجر می‌شود. انسولین بسرعت افزایش قند خون را سرکوب و دانش‌آموز را با افت قند خون مواجه می‌کند. درحالی که استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برخی بیسکوئیت‌های سبوس دار باعث می‌شود قند خون بتدریج افزایش بیابد. این افزایش تدریجی باعث می‌شود ترشح انسولین نیز به آرامی صورت گیرد و استفاده‌کننده دچار نوسان قند خون نشود.

اثرات مواد قندی بر مغز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ