تره فرنگی، خوشمزه و پرخاصیت

a.mahammadi
تره فرنگی برای تهیه انواع غذاها به خصوص سوپ و سالاد و همچنین املت، تارت، پاستا و همچنین ریزوتو (غذای ایتالیایی شبیه به استامبولی خودمان) مناسب است. ترکیبات گوگردی و آنتی‌اکسیدانی آن برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های دیگر موثر می‌باشد. در این روزها می‌توانید این سبزی خوشمزه و پرخاصیت را تهیه کرده و از خواص آن نهایت استفاده را ببرید

در ادامه با خواص این سبزی پرطرفدار آشنا می‌شوید.

تره‌فرنگی و ترکیبات گوگردی‌اش

تره‌فرنگی نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش بوی خاصی دارد که ناشی از ترکیبات گوگردی آن است. این ترکیبات با خرد شدن سبزیجات آزاد می‌شوند. بیشتر این ترکیبات گوگردی به کاهش خطر ابتلا به سرطان در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کنند.

تره‌فرنگی و ساپونین‌هایش

تره‌فرنگی حاوی ترکیباتی به نام ساپونین‌ها و ساپوژنین می‌باشد که هر دو قادرند کلسترول خون را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین خواص ضدسرطانی و ضدقارچی دارند. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتر در این خصوص هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی

تره‌فرنگی سرشار از آب (حدود ۹۰ درصد) و کم کالری است. برای همین یک ماده غذایی مناسب برای گنجاندن در برنامه رژیم لاغری محسوب می‌شود. این سبزی به اصطلاح از فرنگ آمده سرشار از ویتامین A، ویتامین C و مقداری ویتامین B می‌باشد.

تره‌فرنگی و آنتی‌اکسیدان‌هایش

تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها می‌باشد. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضدسرطانی فوق‌العاده‌ای دارد. توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه آرمان

تره فرنگی برای شام، پیش به سوی تناسب اندام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ