6 نشانه آشکاری که به شما می گوید به اندازه کافی زینک دریافت نمی کنید!

a.mahammadi
در حالی که اکثر کودکان و بزرگسالان تنها از طریق رژیم غذایی، به اندازه کافی روی دریافت می کنند، اما گیاه خواران و افراد بالای 60 سال در معرض خطر کمبود این ماده معدنی هستند.

غذاهای گیاهی حاوی مقادیر کمتری روی در مقایسه با پروتئین های حیوانی هستند. روی یا زینک، جزو 15 عنصر معدنی و ضروری است، که بدن ما به آن نیاز دارد. در بدن انسان حدود 1 تا 4 گرم روی (به طور متوسط 2.2 گرم) وجود دارد که معادل نیمی از آهن بدن است. مقدار این عنصر در بعضی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده نقش آن در این ارگان ها است. بیشترین مقدار روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده است.
منابع حاوی روی
به طور تقریبی در هر گرم گوشت 3 تا 5 میلی گرم روی وجود دارد. نان سفید، چربی و شکر فاقد روی هستند. گوشت، جگر ،تخم مرغ، میگو، گندم سبوس دار، تخم کدو حلوایی و گوجه فرنگی از روی غنی هستند. با خوردن هر 100 گرم عدس یانخود یا گندم آسیاب نشده می توان 4 تا 5 میلی گرم روی وارد بدن کرد. در هر صد گرم سبوس گندم یا هر صد گرم ذرت، 3 میلی گرم روی به بدن می رسد. جالب است که بدانید، جوانه گندم، حاوی 17 میلی گرم روی و به عبارتی غنی از روی است و خوردن آن به تمام افراد توصیه می شود.
علاوه بر منابع غذایی حاوی روی، مصرف یک عدد مولتی ویتامین در روز که دارای 10 تا 15 میلی گرم روی است، بیشتر از اندازه کافی، میزان نیاز روزانه به روی را برطرف می کند. این در حالی است که زنان بالغ روزانه به 8 میلی گرم و مردان بالغ روزانه به 11 میلی گرم روی نیاز دارند. گیاه خواران و افراد بالای 60 سال، طبق تجویز پزشک، باید میزان بیشتری روی مصرف کنند.
در اینجا 6 نشانه آشکاری که به شما می گوید به اندازه کافی زینک دریافت نمی کنید، معرفی شده است:
ابتلا به بیماری های مزمن: دیابت، آلزایمر، اختلال شناختی، تصلب شرائین، اختلالات عصبی، بیماری های خود ایمنی، بیماری های دژنراتیو مرتبط با سن، همگی با کمبود روی ارتباط دارند. دلیلش هم این است که مصرف روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن و رشد سلول های سالم ایفا می کند. فقدان روی منجر به استرس اکسیداتیو و بروز التهاب می شود. هر دوی این عوامل شانس ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند.
ابتلا به عفونت های طولانی مدت: نقش روی در سلامت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. هنگامی که شما به اندازه کافی این ماده معدنی را دریافت نمی کنید، بدن در معرض عفونت های ویروسی و باکتریایی مقاومت خود را از دست خواهد داد.
ریزش مو: کمبود روی گاهی اوقات می تواند منجر به ریزیش موها شود. البته باید سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامینها، کم خونی، بیماری تیروئید، و سایر عوامل را نیز در نظر گرفت. با این حال، علاوه بر ریزش مو، تشکیل لکه های سفید در ناخن نیز می تواند به دنبال کمبود روی در بدن ایجاد شود.
از دست دادن حس چشایی: روی نقش مهمی در عملکرد حس چشایی و بویایی دارد و کمبود آن باعث کاهش این دو حس مهم می شود. از دست دادن حس چشایی به ویژه در افراد بالای 60 سال بیشتر خود را نشان می دهد. البته عوامل دیگری نیز در کاهش حس چشایی دخیلند؛ از قبیل استفاده از برخی اقلام دارویی.
کندی در کاهش وزن: روی نقش مهمی در روند سوخت و ساز بدن دارد. کمبود روی باعث کاهش انرژی، احساس خستگی و کندی در روند کاهش وزن می شود. برای رفع این مشکلات نیازی به مصرف زیاد مکمل ندارید زیرا مصرف زیاد مکمل ها نیز عوارضی به همراه دارد.
درد عضلانی: اگر بعد از ورزش کردن دچار درد عضله یا کبودی می شوید که طولانی مدت باقی می ماند، می توان احتمال داد که دچار کمبود روی هستید. کمبود روی روند بهبود زخم را کند می کند. البته روند درمان در هر فرد متفاوت است.
علایم کمبود روی در بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ