چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

غزاله ذوالفقاری
با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوط چروک ظاهر می شوند.این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی ،خط اخم و خطوط دور چشم بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر بموقع درمان شود،مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم می شوند در ادامه هر آنچه باید دربارهٔ بوتاکس بدانید را می توانید بخوانید.

با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوط چروک ظاهر می شوند.این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی ،خط اخم و خطوط دور چشم بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر بموقع درمان شود،مانع از تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم (که در حالت استراحت هم وجود دارند)می شوند.با تزریق بوتاکس که نوعی پروتئین حاصل از یک باکتری است می توان از انقباض این عضلات و ایجاد چروک پیشگیری و چروکهای موجود را درمان نمود و چهره ای شادابتر و جذابتر ایجاد کرد.

کاربردهای بوتاکس:

1- برای پیشگیری از چروک بعد از 20 سالگی و درمان چروک در سنین بالاتر کاربرد دارد.

2- برای درمان خطوط ناحیه پیشانی،اطراف چشم و خط اخم توصیه میگردد.

3- برای بالا بردن ابرو(لیفت ابرو)یک روش غیر جراحی است.(در صورت تمایل بیمار می توان ابروی او را بالاتر برد)

4- برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست بکار می رود.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

1- خانمهای باردار و شیر ده

2- بیماران با نارسایی حاد کلیوی

3- بیماریهای عصبی عضلانی مانند:میاستنی گراویس ، س ندرم ایتون لامبرت و ALS

4- مصرف کنندگان داروهای ضد انقعاد مثل هپارین و وارفاین

5- کسانیکه آمینو گلیکوزید (مانند جنتامایسین و آمیکاسین)طی یک هفته قبل از بوتاکس مصرف کرده باشند.این افراد بعد از یک هفته از قطع دارو می توانند بوتاکس بزنند.

و اما یکی از عوارض مهم بوتاکس :

 گروهی از متخصصان پزشکی بالینی در مقاله‌ای در نشریه Aesthetic Nursing نوشته‌اند که روند استفاده از بوتاکس برای محو چین و چروک صورت در جوانان زیر ۲۵ سال در حال افزایش است. اما آن‌ها هشدار داده‌اند که تزریق بوتاکس می‌تواند توانایی جوانان برای نشان دادن احساساتشان از طریق حالات چهره را به شدت محدود کند.


پژوهشگران می‌گویند حالت‌های متفاوت چهره نه‌تنها بازتاب‌دهنده احساسات است، بلکه در شکل دادن آن‌ها هم تأثیر دارد و هشدار می‌دهند که پرورش نسلی جوان با “چهره‌های توخالی” می‌تواند مانع از رشد احساسی و اجتماعی در میان این رده سنی شود.


تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود. هلن کولیر، پرستار عمومی و یکی از پژوهشگران تحقیق تازه می‌گوید نمایش‌های واقع‌نمای تلویزیونی و فرهنگ غالب ستاره‌ها و چهره‌های مشهور باعث روی آوردن جوانان به “چهره‌های سرد و بی‌احساس” شده است.

او می‌گوید: “توانایی ما برای نشان دادن بسیاری از احساساتمان به شدت به حالت چهره‌مان وابسته است… نشان دادن احساساتی مانند هم‌دردی یا هم‌دلی در پیشبرد زندگی اجتماعی و برقراری ارتباط به عنوان یک بزرگسال بسیار مؤثر است.”

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ