چطور ‌درد دندان کودکان را کاهش دهیم؟(بخش دوم)

پانته آ توتونپیان
شاید قشنگ‌ترین عکس‌های کودکی فرزندتان مربوط به زمانی باشد که دوتا دندان کوچک در فک پایین درآورده است. حتما با دیدن این عکس‌ها دل‌تان برایش ضعف می‌رود. اما حتما می‌دانید که در آمدن این دندان‌های ریز و قشنگ چقدر درد دارد و معمولا کودکان را آزار می‌دهد. حتما بیقراری‌ها و ناراحتی‌های فرزندتان را در این دوره سنی دیده‌اید و نمی‌توانید آن را تحمل کنید. اگر مادر جوان هستید و قبلا تجربه دندان در آوردن کودک را نداشته‌اید، قبل از اینکه دستپاچه شوید این مطلب را بخوانید. اگر فکر می‌کنید زمان دندان درآوردن کودک‌تان فرا رسیده، باید خود را به روش‌های کاهش درد دندان‌ها تجهیز کنید. ما در این مطلب به شما مادران جوان کمک می‌کنیم تا بر دردهای دهان کوچک فرزندتان غلبه کنید و راهی بیابید که بتواند دردهایش را کاهش دهد.

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید

دندان درد در کودکان 4سال به بالا 
 ظرف 6ماه بعد از رویش اولین دندان کودک، جهت معاینه نوزاد خود را نزد دندانپزشک ببرید. 
دندان‌های نوزادتان را زمان رویش آنها، شب‌ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل، تمیز کنید. دندان‌های کودکان را  یک یا دو بار در روز مسواک کنید.
اجازه ندهید کودک با بطری یا شیشه محتوی چیزی غیر از آب در دهانش به خواب برود. در صورتی که کودک عادت کرده در شب مکررا شیر بخورد، سعی کنید به‌تدریج تعداد دفعات شیرخوردن را کاهش دهید و بعد از هربار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان‌های کودک پاک شود. اگر فرزندتان به سنین خوردن میان‌وعده‌ها رسیده، اجازه ندهید کودک در طول روز، مکررا میان‌وعده‌های پوسیدگی‌زا، ازقبیل: انواع شیرینی، کیک، بیسکویت، پفک، چیپس و غیره مصرف کند. کودک را تشویق کنید به جای خوراکی‌های پوسیدگی‌زا، از ترکیبات غیر‌پوسیدگی‌زا مثل پنیر، ماست، میوه، و مغزها استفاده کند.

شاید  درد دندان بهانه باشد
گاهی اوقات دردی که فرزندتان احساس می‌کند از عوارض دندان در آوردن نیست. در حقیقت شاید درد در دهان کودکان زیر یک سال به‌خاطر ابتلا به عفونت برفکی باشد. در این حالت کودک ممکن است احساس ناراحتی نداشته باشد و علائمی را در این رابطه تا زمان غذا خوردن از خود نشان ندهد، اما پس از چند بار مکیدن شیر کودک با ناراحتی سر شیشه شیر یا سینه مادر را از دهان خود بیرون می‌کند. 

بیماری برفک نوزاد را بشناسید
 معمولا در چنین مواقعی که برفک دهان باعث درد نوزاد شده، در داخل دهان کودک لکه‌های قرمز یا سفیدرنگ روی زبان و داخل گونه‌ها ایجاد شده است. این لکه‌ها مشابه قطره‌های چکیده شده شیر هستند که پس از غذا خوردن در دهان کودک باقی‌مانده است. برای تشخیص این لکه‌ها، لازم است که به آرامی آنها را با انگشت یا قاشق لمس کنید. با انجام این کار لکه‌های شیر از بین می‌روند، درحالی که لکه‌های برفکی در جای خود باقی خواهند ماند.

برفک‌ها از کجا می‌آیند؟
اگر یک بچه دچار زخم‌های برفکی در دهان شود، ممکن است این عارضه در ناحیه اندام تناسلی و مقعد او هم  مشاهده شود که در اصطلاح باعث سوختگی ادرار خواهد شد. اگر شما از سینه خود به او شیر می‌دهید، سر سینه شما نیز می‌تواند دچار آلودگی شود و این آلودگی به دهان کودک منتقل شود.

لثه‌ها را آرام کنید:

از استعمال هر نوع ژل بی‌حس‌کننده برای تسکین درد نوزاد اکیدا خودداری کنید. فقط کافی است اگر می‌توانید لبه‌های برجسته دندان نوزاد را ببینید، موقع گریه و شیون با یک انگشت یا پارچه تمیز لثه او را ماساژ دهید. 

از خوراکی‌ها استفاده کنید:

می‌توانید یک تکه سبزی سرد مانند هویج به نوزادتان بدهید تا به آن گاز بزند. اما حتما تمام مدتی که هویج دست نوزادتان است، مراقب باشید. اگر نوزاد یک تکه کوچک از هویج را گاز بزند و بخواهد قورت دهد، این احتمال وجود دارد که دچار خفگی شود.

  از دندانی کمک بخواهید:

گاز زدن دندانی می‌تواند درد دندان درآوردن را کاهش دهد. 
پس یک دندانی ژله‌ای، آبی یا پلاستیکی برای نوزادتان بخرید. 
می‌توانید دندانی را در یخچال بگذارید تا سرد شود، اما از منجمد کردن آن خودداری کنید، چون به لثه نوزاد آسیب می‌رساند. 
  دارو باید آخرین گزینه شما باشد: سعی کنید از تمام راه‌های ممکن برای تسکین درد و ناراحتی نوزاد استفاده کنید؛ چون هیچ راه دیگری برای برطرف کردن درد ناشی از دندان در آوردن وجود ندارد. اگر نوزاد درد شدیدی را تحمل می‌کند، می‌توانید هر ۶ یا ۸ساعت یک‌بار از داروی پاراستامول استفاده کنید. البته در این باره حتما باید با پزشک مشورت کنید.
با اینکه شواهد علمی چندانی در این راستا وجود ندارد، گفته می‌شود که هومیوپاتی هم به تسکین درد نوزادان حین دندان درآوردن کمک می‌کند.

.
 چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنید؟
با اولین رویش دندان کودک شما بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. این ویزیت اولیه معمولا باید بین 6 تا 8ماهگی انجام شود و از آن به بعد فرزندتان تحت‌نظر دندانپزشک باشد. 
برای مثال کودکانی که دچار مشکل رشدی هستند، شاید نیاز به کنترل بیشتری داشته باشند. 
شاید فرزند شما دچار بیماری باشد که شما یا حتی پزشک اطفال‌تان آن را تشخیص نداده باشید چراکه اولین علائم برخی بیماری‌ها در دهان ظاهر می‌شوند. از این نظر بهتر است بین 6ماه تا یک‌سالگی ویزیت اولیه اطفال را انجام دهید.  به‌علاوه بهتر است اولین مراجعه کودک به دندانپزشکی زمانی باشد که هیچ‌گونه مشکل خاصی نداشته باشد و تنها در حد یک ویزیت باشد چرا‌که باید اولین ویزیت با ‌یک خاطره خوب انجام شود.

منبع: مجله ی سیب سبز


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ