فرمول پاکسازی پوست از لکه ها

پانته آ توتونپیان
یادگاری‌ها همیشه یادآور واقعیت‌هایی هستند که به خاطره تبدیل شده‌اند؛ کاری با یادگاری‌های خوب که یادآور خاطره‌های خوش هستند، نداریم، اما یادگاری‌های بد، مثلا یک زخم روی صورت، قاعدتا نمی‌تواند خاطره خوبی را زنده کند؛ به خصوص که حسابی تاثیر منفی بر چهره می‌گذارد. جای جوش هم، شاید یادآور خاطره تلخی نباشد اما به اندازه کافی اعصاب را خرد می‌کند؛ پس بهتر است همه این اسکارهای به جا مانده از زخم‌های کهنه و جوش‌ها را به دست علم پزشکی امروز بسپارید که راهکارهای زیادی برای محو کردن یا حداقل کم‌رنگ کردن‌شان دارد!البته برای آنکه درمان به صورتی موثر و موفقیت‌آمیز انجام شود، باید با متخصص پوست مشورت دقیقی انجام دهید تا مشخص شود که جوشگاه‌ها و اسکار زخم‌ها، از چه نظر بیمار را آزرده‌خاطر می‌کنند و با توجه به آن، بهترین روش درمان تعیین شود چراکه جوشگاه‌ها با هم متفاوت بوده و هر یک نیازمند روش درمانی مخصوص به خود هستند.

توصیه دکتر امیرهوشنگ احسانی را در این باره بخوانید

«اسکار» یا «جوشگاه» یعنی …
اصولا وقتی پوست به خاطر تصادفات، اعمال جراحی و بیماری‌ها دچار زخم می‌شود، به مرور و به طور طبیعی ترمیم می‌شود که به محل جوش خوردن زخم‌ها «اِسکار» یا «جوشگاه» می‌گویند. هرچه پوست بیشتر آسیب ببیند و ترمیم آن بیشتر طول بکشد، جوشگاهی که به‌جا می‌ماند، نمایان‌تر است. به‌طور معمول جوشگاه ابتدا به‌طور فزاینده برجسته شده و سپس به‌تدریج کمرنگ می‌‌شود. بسیاری از جوشگاه‌هایی که سه ماه پس از پیدایش بدشکل به‌نظر می‌رسند، با مرور زمان ممکن است کاملا وضعیت رضایت‌بخشی پیدا کنند.

کدام اسکارها تابلوترند؟!
اگر بخواهیم ببینیم کدام اسکارها نمایان‌تر هستند و در چهره بیشتر جلب توجه می‌کنند، باید عوامل متعددی از جمله رنگ، قوام، عمق، طول، عرض و جهت آن را بررسی کرد. شکل‌گیری جوشگاه همچنین بستگی به سن و محل آن روی بدن یا صورت دارد. به‌عنوان مثال در افراد جوان، جوشگاه برجسته‌تر و بزرگ‌تر از افراد مسن است. پوست روی استخوان فک محکم‌تر از پوست روی گونه است که باعث واضح‌ترشدن جوشگاه در آن می‌شود. اگر اسکار فرورفته باشد، پوست سایه‌دار به‌نظر می‌رسد و اگر برجسته باشد روی پوست اطراف سایه می‌اندازد. اگر جوشگاه عمود بر خطوط طبیعی پوست باشد کاملا واضح می‌شود، زیرا از نمای طبیعی پوست تبعیت نمی‌کند. جوشگاهی که پهن‌تر از چین و چروک پوست باشد نیز خود را به‌خوبی نشان خواهد داد.

جراحی برای رفع جوشگاه؟!
بیشترروش‌های متعدد امروزی که برای بهبود یا گاهی برای بهترشدن منظره جوشگاه توسط متخصصان پوست انجام می‌شود، در کلینیک‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. تنها برای ترمیم اسکارهای شدید مانند سوختگی‌های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری‌شدن در بیمارستان است اما عموما درمان جوشگاه مستلزم اعمال جراحی سنگین و پرعارضه نیست. 

اسکار بی‌اسکار!
با وجود روش‌های جدیدی که در علم پزشکی میسر شده، تنها می‌توان تغییراتی در طول، پهنا یا جهت جوشگاه ایجاد کرد یا جوشگاه‌های فرورفته یا انواع برجسته را هم‌سطح پوست کرد اما هیچ‌وقت نمی‌شود جوشگاه را کامل از بین برد و متاسفانه هیچ روش سحرآمیزی وجود ندارد که پوست را به وضعیت اولیه قبل از پیدایش جوشگاه برگرداند! روش‌های اصلاح جراحی می‌توانند در ظاهر پوست بهبود ایجاد کنند اما خود آثاری در پوست به جای می‌گذارند که البته بهتر از جوشگاه اولیه هستند. علاوه‌براین باید به یاد داشت که رنگ جوشگاه را نمی‌توان تغییر داد، اگرچه با گذشت زمان کمرنگ‌تر می‌شود اما اختلاف رنگ آن با پوست طبیعی همیشه باقی است و تنها می‌توان با مصرف مواد آرایشی به‌طور موقت آنها را محو کرد.

بزرگ ترها را باید …
بهترین راه برای برداشتن جوشگاه‌های پهن یا بلند، جراحی است. یعنی طی جراحی، تیم جراحی اسکار را برداشته، لبه‌های زخم را به هم می‌رسانند تا درمان جوشگاه مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست انجام شود. جوشگاه‌های پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به‌نحوی که خط جوشگاه باریک‌تر شود. درباره اسکارهای طویل، جراحان پوست از برش‌های نامنظم استفاده می‌کنند که خط جوشگاه را کوتاه‌تر جلوه داده و به این ترتیب کمتر به‌نظر بیایند. گاهی‌اوقات با جراحی می‌توان جهت یک اسکار را طوری تغییر داد که تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و کمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان جوشگاه‌ها را به مناطقی که کمتر به چشم می‌آیند (مثل لابه‌لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل کرد تا دیده نشوند.

جای آکنه؛ یک جوشگاه ظریف!
جای به جامانده از آکنه (جوش‌های غرور جوانی) و جوش، در مقایسه با زخم‌ها، جوشگاه‌های ظریف یا بی‌نظمی‌های خفیف سطح پوست به حساب می‌آیند که با سایش پوست می‌توان برطرف‌شان کرد. در این روش از یک ابزار که به سرعت می‌چرخد برای برداشتن لایه‌های سطحی پوست به نوعی که پوست و جوشگاه را یکدست و همسطح کند، استفاده می‌شود. باید توجه داشت که سایش پوست در بعضی از انواع جوشگاه‌ها تاثیرات بسیار خوبی دارد ولی برای همه انواع آن مناسب نیست.  

منبع: مجله ی سیب سبز

طب سنتی چه توصیه ای برای از بین بردن لک‌های صورت دارد؟


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ