۸ اشتباه بزرگ در استفاده از نرم‌کننده مو

مهرناز زاوه
استفاده بیش از حد از نرم‌کننده معمولا منجر به بی‌جان شدن موها می‌شود. این فقط شروع مشکلات است. در این مطلب، به بایدها و نبایدهای رایج در زمینه استفاده از نرم‌کننده‌ها می‌پردازیم.

مهم نیست چقدر برای حالت دادن به موهایتان تلاش می‌کنید؛ هر کاری بکنید، نمی‌توانید مثل یک آرایشگر حرفه‌ای به موهایتان مدل بدهید. گذشته از نداشتن تجربه کافی برای این کار، اشتباهاتی که اغلب در حمام مرتکب می‌شویم، نقش به‌سزایی در بدفرمی موهایمان دارند. استفاده بیش از حد از نرم‌کننده معمولا منجر به بی‌جان شدن موها می‌شود. این فقط شروع مشکلات است. در این مطلب، به بایدها و نبایدهای رایج در زمینه استفاده از نرم‌کننده‌ها می‌پردازیم.

اشتباه 1: نرم‌کننده را به ریشه مو می‌مالید

ریشه مو نیازی به نرم‌کننده ندارد؛ چون پوست سر سبوم تولید می‌کند که یک روغن طبیعی است. ریشه مو معمولا نسبت به ساقه مو آسیب کمتری می‌بیند. در واقع، ریشه مو جوان‌ترین و سالم‌ترین بخش مو است. برای حفظ سلامت مو، باید نرم‌کننده را به بخش انتهایی موهای خود بزنید و آن را با تمرکز و ملایمت ماساژ دید.

اشتباه 2: در استفاده از نرم‌کننده زیاده‌روی می‌کنید

باید بدانید که موی شما آنقدرها هم به نرم‌کننده نیاز ندارد. استفاده بیش از حد از نرم‌کننده مو می‌تواند موهای شما را بی‌جان و کم‌پشت کند. تنها در شرایطی که موی ضخیم و پرپشت دارید، می‌توانید کمی بیشتر از حد معمول از نرم‌کننده استفاده کنید.

اشتباه 3: کلا بی‌خیال استفاده از آن می‌شوید

حتی اگر موی کاملا سالم یا چرب دارید، باید از نرم‌کننده استفاده کنید؛ به خصوص اگر موهایتان فر است. بعضی از افراد از استعمال نرم‌کننده می‌ترسند. اما باید در نظر بگیرید که عدم استفاده از نرم‌کننده باعث شکنندگی و در نهایت بی‌جان شدن موهایتان می‌شود. اگر قصد رفتن به مهمانی یا عروسی را دارید، می‌توانید آن روز نرم‌کننده نزنید. اما نباید این کار را ادامه دهید. اگر موهای چرب دارید، نباید از محصولات حاوی سیلیکون استفاده کنید، چون باعث چرب شدن بیشتر موهایتان می‌شود.

اشتباه 4: موهای شما زبر و ضخیم است و از نرم‌کننده خوب استفاده نمی‌کنید

استفاده از یک نرم‌کننده باکیفیت کمک می‌کند که موهای خشک و آسیب دیده شما بهبود یابد. متخصصان مو توصیه می‌کنند برای رفع خشکی مو از نرم‌کننده‌های قوی استفاده کنید. افرادی که موی رنگ‌کرده یا خشک دارند، کاندیدای مناسبی برای استعمال نرم‌کننده‌های قوی هستند. نرم‌کننده‌های قوی که معمولا از روغن آرگان، روغن زیتون خالص یا روغن جوجوبا تهیه می‌شوند، نقش به‌سزایی در نرمی و ترمیم موهای آسیب دیده شما خواهند داشت. اگر موهایتان مشکلی ندارد، می‌توانید از شامپوهایی استفاده کنید که در خود نرم‌کننده دارند.

اشتباه 5: می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید

شامپوهای دوکاره به لحاظ تئوری عالی‌اند، اما به اندازه شامپوهای تک‌کاره موثر نیستند. اگر موهایتان بلند است، این محصولات به شما کمک نمی‌کنند. چون موهای بلند به یک نرم‌کننده قوی‌تر نیاز دارند. نرم‌کننده‌های حاوی آلوئه‌ورا و رزماری یک گزینه عالی هستند که برای تمام موها، به خصوص موهای چرب توصیه می‌شوند.

اشتباه 6: از محصولات مناسب استفاده نمی‌کنید

محصول مورد نظر خود را بر اساس نوع موهایتان خریداری کنید. اگر موی رنگ‌کرده دارید، باید نرم‌کننده‌ای بخرید که مخصوص موهای رنگ‌کرده باشد. شامپوهای نرم‌کننده حاوی ویتامین ب-5 و پروتئین، برای موهای رنگ کرده توصیه می‌شوند. اما اگر مویتان مشکلی ندارد و صرفا نازک شده است، باید از شامپوهای حاوی نرم‌کننده استفاده کیند. این شامپوها با حفظ رطوبت پوست سر به ضخیم‌تر شدن و افزایش حجم از‌دست‌رفته موهای شما کمک می‌کنند. از استعمال محصولاتی که گفته می‌شود حجم موهایتان را چند برابر می‌کنند خودداری کنید، چون این محصولات معمولا حاوی واکس و پرکننده‌های مصنوعی‌اند.

اشتباه 7: می‌گذارید بیش از حد روی سرتان بماند

قبل از استعمال یک نرم‌کننده باید برچسب روی بطری شامپو را بخوانید و از دستورات نوشته‌شده پیروی کنید. اگر نرم‌کننده را بیش از حد روی سرتان نگه دارید، موهایتان شکسته شده و حالت افتاده به خود می‌گیرند. همچنین ممکن است به سرعت چرب شوند. متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند که 2 تا 3 دقیقه مالش نرم‌کننده روی سر کافی خواهد بود.

اشتباه 8: همیشه قبل از نرم‌کننده از شامپو استفاده می‌کنید

شاید عجیب به نظر برسد، اما بهتر است قبل از شامپو زدن از نرم‌کننده استفاده کنید. با استفاده از این ترفند می‌توانید موهای خود را به هر شکلی که می‌خواهید در بیاورید و از حجم مناسب آن لذت ببرید. برای دست‌یابی به نتیجه دلخواه، باید به موهایتان نرم‌کننده بمالید. چند دقیقه منتظر بمانید و سپس از یک شامپوی ملایم برای شستن نرم‌کننده استفاده کنید. وقتی از نرم‌کننده استفاده می‌کنید و بعد دوش می‌گیرید، همیشه مقدار کمی از آن روی سرتان باقی می‌ماند که ممکن است حجم موهایتان را کاهش دهد. اما اگر بعد از نرم‌کننده از شامپو استفاده کنید، تمام بقایای نرم‌کننده از روی سرتان تمیز می‌شود. به طوری که موهایتان حجم و حالت قابل‌قبولی به خود می‌گیرد.

منبع: prevention

هر چند وقت یک بار باید از شامپو استفاده کنم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مشاور پوست و مو

مشاور پوست و مو

1399-10-09 - 17:03 پاسخ

سلام