کشیدگی همسترینگ؛ علائم و درمان

مهرناز زاوه
متاسفانه، کشیدگی همسترینگ هم متداول است و هم خیلی دردناک. هر ورزشکاری در هر نوع ورزشی ممکن است دچار این آسیب‌دیدگی شود، از جمله دوندگان، اسکیت‌بازها، فوتبالیست‌ها و یا بسکتبالیست‌ها.

متاسفانه، کشیدگی همسترینگ هم متداول است و هم خیلی دردناک. هر ورزشکاری در هر نوع ورزشی ممکن است دچار این آسیب‌دیدگی شود، از جمله دوندگان، اسکیت‌بازها، فوتبالیست‌ها و یا بسکتبالیست‌ها.

اما همسترینگ چیست؟ این زردپی که در پشت زانو قرار گرفته، یک زردپی منفرد نیست، بلکه گروهی متشکل از چهار عضله است که تا پشت ران شما کشیده شده‌اند. این عضلات به شما کمک می‌کنند پای خود را از ناحیه زانو خم کنید.

هنگام کشیدگی همسترینگ، یک یا چند عضله از این گروه عضلات بیش از حد کشیده می‌شوند. حتی ممکن است این عضلات تا حد پارگی پیش بروند. احتمال بروز این نوع آسیب‌دیدگی در ورزش‌هایی که مجبورید بیش از حد بدوید و یا بالا و پایین بپرید یا سریع بدوید و یک‌دفعه متوقف شوید، بیشتر است.

همچنین احتمال کشیدگی همسترینگ در حالات زیر وجود دارد:

  • قبل از شروع ورزش، بدن خود را گرم نکرده‌اید.
  • عضلات روی ران‌تان (عضلات چهار سر) سفت شده‌اند، چون این عضلات لگن شما را جلو کشیده و سبب سفت شدن همسترینگ می‌شوند.
  • عضلات سرینی‌تان ضعیف‌اند. عضلات سرینی و همسترینگ با هم کار می‌کنند. اگر عضلات سرینی شما ضعیف باشند، فشار مضاعفی به عضلات همسترینگ وارد شده و این عضلات دچار کشیدگی می‌شوند.

وقتی دچار کشیدگی همسترینگ می‌شوید، چه حسی پیدا می‌کنید؟

کشیدگی متوسط همسترینگ، زیاد درد ندارد. اما کشیدگی شدید آن خیلی دردناک است؛ تا اندازه‌ای که ممکن است دیگر نتوانید راه بروید یا روی پای خود بایستید.

سایر نشانه‌های احتمالی کشیدگی همسترینگ:

  • احساس درد شدید و ناگهانی حین ورزش همراه با حس پاره شدن یا در رفتن.
  • احساس درد در پشت ران و باسن هنگام راه رفتن، صاف کردن پا یا خم کردن آن.
  • احساس شکستگی.
  • کوفتگی و کبودشدگی.

برای تشخیص کشیدگی همسترینگ، دکتر یا فیزیوتراپ یک معاینه پزشکی کامل انجام خواهد داد. همچنین سوالاتی درباره اینکه آسیب‌دیدگی‌تان چگونه رخ داده است می‌پرسد.

کشیدگی همسترینگ چگونه درمان می‌شود؟

خوشبختانه، کشیدگی متوسط یا جزئی همسترینگ معمولا خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. فقط باید کمی صبر کنید. برای تسریع در روند بهبود این عارضه می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به پایتان بیشتر استراحت بدهید. تا جایی که می‌توانید از تحمیل وزن اضافی روی پایتان اجتناب کنید. اگر دردتان خیلی شدید است، ممکن است تا زمان بهبودی کامل، نیاز به عصای زیر بغل داشته باشید. از دکتر یا فیزیوتراپ خود بپرسید که استفاده از عصا نیاز است یا خیر؟
  • پایتان را با یخ ماساژ دهید، تا درد و تورم کاهش پیدا کند. هر سه چهار ساعت به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و تا دو الی سه روز یا تا زمانی که درد بهبود یابد، این کار را انجام دهید.
  • پایتان را ببندید. از یک باند کشی برای بستن دور پایتان استفاده کنید تا شدت تورم را کم کند.
  • وقتی نشسته‌اید یا خوابیده‌اید، زیر پایتان یک بالش قرار دهید تا بالاتر قرار بگیرد.
  • از مسکن‌های ضد التهاب استفاده کنید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از قبیل ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (الیو، ناپروسین) می‌‌توانند به بهبود درد یا تورم کمک کنند. با این حال، ممکن است این داروها عوارض جانبی داشته باشند، از قبیل خطر خونریزی و جراحت. این داروها فقط باید در کوتاه‌مدت استفاده شوند، مگر اینکه پزشک چیز دیگری برایتان تجویز کرده باشد.
  • اگر دکتر یا فیزیوتراپ تجویز کرده است تمرینات ورزشی کششی و تقویتی را انجام دهید. یکی از راه‌های مقابله با کشیدگی همسترینگ این است که عضلات همسترینگ خود را از طریق ورزش تقویت کنید.

در موارد حاد که عضلات دچار پارگی شده‌اند، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. جراح عضلات را دوباره به هم متصل می‌کند تا ترمیم شوند.

کشیدگی همسترینگ در عرض چه مدتی بهبود می‌یابد؟

دوره نقاهت این عارضه به این بستگی دارد که همسترینگ شما تا چه حد آسیب دیده باشد. توجه داشته باشید که دوره نقاهت هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اگر احساس می‌کنید در حال بهبود یافتن هستید، باید روی همسترینگ خود بیشتر کار کنید. البته نباید به آن فشار بیاورید. به عنوان مثال، اگر اهل دویدن هستید، می‌توانید در استخر راه بروید.

هر کاری که می‌خواهید بکنید، نباید عجله به خرج دهید و لزومی ندارد حتما مثل قبل تمرین کنید. این روند باید تا جایی ادامه یابد که:

  • بتوانید پای آسیب‌دیده خود را مثل پای سالم‌تان حرکت دهید.
  • پای آسیب‌دیده شما مثل پای سالم‌تان قوی شده باشد.
  • وقتی راه می‌روید، سریع قدم می‌زنید، می‌دوید و یا می‌پرید، احساس درد نکنید.

منبع: webmd

علائم پارگی و کشیدگی رباط زانو + نشانه ها

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ