باورهای اشتباه درباره خواب نوزاد

a.mahammadi
یکی از چالش‌های خانواده‌هایی که بتازگی صاحب فرزند می‌شوند، خواب نوزاد است. در این رابطه باورهای درست و غلط زیادی وجود دارد. مهم‌ترین باور مربوط به ساعات خواب نوزاد است.

آیا نوزادان باید طی شبانه‌‌روز 12 ساعت بخوابند؟ این باور اشتباه است. نوزاد تازه متولد شده به 16 تا 17 ساعت خواب و کودک سه ساله به 12 ساعت خواب نیاز دارد. هر چه سن کودک بالاتر برود، میزان نیاز او به خواب کمتر خواهد شد. یک کودک شش ساله به 10 ساعت و یک کودک 12 ساله به 9 ساعت خواب نیاز دارد. با این حال همه ‌چیز به خود کودک بستگی دارد و نمی‌توانیم یک فرمول کلی برای خواب تعریف کنیم.
از طرفی اطلاعات بسیاری از والدین درباره خواب نوزادان محدود است. بنابراین به شنیده‌هایشان اعتماد می‌کنند و این‌که نشانه‌ کم‌‌خوابی یا بدخوابی در کودکان ممکن است کبودی و سیاهی زیر چشم باشد. اگر شما هم چنین باوری دارید، باید بگوییم سخت در اشتباهید چون ازجمله نشانه‌‌های کم‌‌خوابی در کودکان، بدبیدار‌شدن صبحگاهی، خستگی در طول روز، بیداری‌‌ مداوم شبانه، بهانه‌گیری‌ مکرر و بدون دلیل و تند خویی است.
همچنین برخلاف باور خیلی‌ها نمی‌توانید هر زمانی که نوزاد احساس خواب می‌کند، او را بخوابانید، چراکه خواباندن کودکان سر ساعت مقرر یک توصیه کاربردی و پرفایده است. براساس بررسی‌ها خواباندن کودکان سر ساعت مقرر به آنها در ایجاد تدریجی یک خواب خوب و پیشگیری از بروز اختلال در ریتم خواب و داشتن خواب سبک کمک می‌‌کند.
حتی وقتی کودک شب‌‌ها گریه می‌‌کند، سعی نکنید او را به زور بخوابانید. خواب کودکان از سیکل‌‌های گوناگون و بیداری‌های کوتاه‌ مدت بین هر سیکل تشکیل شده و برخی از این بیداری‌ها با گریه همراه است. در صورتی که والدین با هر بار بیدار شدن کودک به سمت او بروند و سعی در خواباندن او داشته باشند، کودک عادت می‌‌کند و بدون آمدن آنها نخواهد خوابید. تنها اگر کودک به گریه افتاد و گریه او قطع نشد، لازم است والدین برای اطمینان از این که مشکلی پیش نیامده به او سر بزنند. در این حالت نیز نباید او را بغل کرد و از تخت بیرون آورد.
درباره خروپف کودک نیز باید گفت اگر کودک سرماخورده باشد، خروپف او طبیعی است. در غیر این صورت ممکن است لوزه‌ کودک بزرگ باشد که نیاز است با پزشک مشورت شود.
وقتی کودکی دست و پایش را می‌‌کشد، حتما به این معنی نیست که خوابش می‌‌آید؛ نشانه‌‌های خواب ‌آلودگی در کودکان شامل خمیازه کشیدن، مالیدن چشم و گریه بی‌‌دلیل است.
یکی از نکات بسیار مهم که درصد زیادی از والدین را به اشتباه می‌اندازد، درجه حرارت ایده‌‌آل برای خواب‌ کودکان است که باید بین 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد باشد، نه 22 درجه سانتی‌گراد.
نکاتی برای تجربه خواب راحت شبانه شما و نوزادان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ