جلوگیری از دیابت و بیماری قلبی با ویتامین D

مهرناز زاوه
حمام آفتاب گرفتن و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در بازیابی و ترمیم باکتری‌های مفید در روده نقش بسزایی داشته باشد و از سندروم متابولیک پیشگیری کند.

حمام آفتاب گرفتن و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در بازیابی و ترمیم باکتری‌های مفید در روده نقش بسزایی داشته باشد و از سندروم متابولیک پیشگیری کند. سندروم متابولیک گروهی از عوامل خطرزا برای دیابت و بیماری قلبی است.

محققان دریافته‌اند که کمبود ویتامینD برای پیشروی سندروم متابولیک در موش‌ها همراه با اختلالات اساسی در باکتری روده، بسیار لازم و ضروری است. بر اساس این تحقیق، ما بر این باوریم که بالا نگه داشتن میزان ویتامین D، چه از راه تماس با خورشید، رژیم غذایی و یا مصرف مکمل‌ها برای پیشگیری و درمان سندروم متابولیک بسیار تأثیرگذار است.

سندروم متابولیک تقریبا بر یک‌چهارمِ جمعیت بزرگسال جهان تأثیر می‌گذارد و در واقع با دسته‌ای از عوامل خطرزا تعریف می‌شود که شما را در مسیر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی قرار می‌دهد. علائم بارز آن شامل چاقی دور شکم و حداقل دو تا از موارد زیر است:

میزان بالای قند خون، فشار خون بالا و یا کلسترول بالا. افرادی که دچار این ناراحتی‌ها هستند اغلب چربی زیادی در کبدشان وجود دارد. علت اصلی سندروم متابولیک، رژیم غذایی سرشار از چربی یا کربوهیدرات است. با این حال، تحقیقات نشان داده که سندروم متابولیک با کمبود ویتامین D مرتبط است که ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت جهان دچار آن هستند.

مکمل رژیمی با مقدار کافی ویتامین D می‌تواند تا حدودی باعث خنثی شدن سندروم متابولیکی شود که به خاطر وجود چربی بالا در موش‌ها رخ داده است. این مقادیر با میزان توصیه‌شده برای انسان‌ها برابر است. در این تحقیق مشخص شد که رژیم غذایی سرشار از چربی به تنهایی نمی‌تواند مسبب سندروم متابولیک شود بلکه باید با کمبود ویتامین D هم همراه باشد. بر اساس همین مسئله، باید گفت که مصرف مکمل ویتامین D باعث بهبود سندروم متابولیک در موش‌ها شد. قدم بعدی در این مسیر، اثبات این نتایج برای انسان است.  

منبع: health

ارتباط کمبود ویتامین D با سندروم روده تحریک‌پذیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ