با جویدن سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید!!

sahar.d
دانشمندانی که در بریتانیا روی سیستم ایمنی بدن موش‌ها تحقیق می‌کرده‌اند دریافته‌اند جویدن می‌تواند سلول‌هایی به نام Th17 را در دهان تحریک کند و به نوبه خود حفاظت قوی‌تری در برابر پاتوژن‌های مضر مسبب بیماری فراهم بیاورد.

سلول‌های Th17 با استفاده از سلول‌های سفید خون نقش مبارزه با عفونت را در قسمت‌هایی از بدن همچون معده و پوست به عهده دارند. این کار پس از دریافت علائم و سیگنال‌هایی از باکتری‌های مفید برای حمله به مناطق عفونی صورت می‌گیرد و تصور می‌شد که همانند مبارزه با عفونت‌های معدوی و پوستی از سوی آنها، چنین روندی در دهان هم اجرا می‌شود اما آنچه در مطالعه محققان دانشگاه منچستر دیده می‌شد این بود که چنین کاری به نظر کمی متفاوت از آن است.

به گزارش الودکتر، گروه مطالعاتی در تحقیقات خود کشف کردند در طول جویدن، عمل سایش یک ماده شیمیایی به نام interleukin-6 را از بافت لثه به تحریک وامی‌دارد که به نوبه خود باعث افزایش تعداد سلول‌های Th17 می‌شود.

جوان کنکل، سرپرست محققان در این زمینه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که دهان راه‌های متفاوتی برای تحریک سلول‌های Th17 دارد. از جمله این راه‌ها جویدن است که می‌تواند نوعی واکنش ایمنی محافظتی را در لثه برانگیزاند.

آنها با تغییر دادن میزان سختی مواد غذایی مورد استفاده موش‌ها باعث شدند که این حیوانات میزان بیشتری عمل جویدن را انجام دهند و دریافتند که از همین طریق، سلول‌های Th17 بیشتری تولید شد.

با این حال، پیش از آن‌که تصمیم بگیرید با جویدن آدامس میزان Th17 را در بدن خود به سطوح بالاتری برای تقویت سیستم ایمنی خود افزایش دهید، بهتر است بدانید، تعداد بیش از حد این سلول‌ها هم البته می‌تواند باعث ایجاد پریودنتیت (periodontitis) شود که خود از جمله عفونت‌های لثه‌ای جدی محسوب می‌شود و باعث خوردگی بافت نرم و ساختار استخوانی حمایت‌کننده از دندان در دهانتان می‌شود. از این گذشته، می‌تواند احتمال حمله قلبی و سکته را نیز افزایش دهد. به عنوان عارضه جانبی دیگر، این دانشمندان همچنین دریافتند که آسیب اضافی ناشی از جویدن می‌تواند از دست دادن بافت استخوانی را در جریان پریودنتیت تشدید کند.

با این توضیحات، چه بخشی از این یافته مهم تلقی می‌شود؟ این‌که اگر چنین کاری در انسان هم جواب دهد، می‌توان آن را برای رسیدن به شرایطی مناسب مدیریت کرد.

کنکل توضیح داد: نکته مهم این است که چون التهاب در دهان با توسعه بیماری در سراسر بدن ارتباط دارد، شناخت عوامل مختص به بافت و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی درون دهان می‌تواند در نهایت به روش‌های جدید منجر شود که با راهکارهای تازه برای درمان التهابات گسترده در  ارتباط است.

جزئیات بیشتری از این تحقیق در مجله ایمنی (Immunity) منتشر شده است.

منبع: سلامت نیوز

به جای کالری‌ها، تعداد دفعات جویدن غذا را بشمارید تا وزن کم کنید

فواید جویدن آدامس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ