سوء‌عملکرد در ساختار مغز و احتمال بروز بیماری هانتینگتون

مهرناز زاوه
محققان توانسته‌اند ارتباطی بین بیماری هانتینگتون و سوء‌عملکرد بخشی از ساختار مغز بیابند که در حرکت بدن و کنترل مغز نقشی حیاتی دارد.

محققان توانسته‌اند ارتباطی بین بیماری هانتینگتون و سوء‌عملکرد بخشی از ساختار مغز بیابند که در حرکت بدن و کنترل مغز نقشی حیاتی دارد. بیماری هانتینگتون بیماری‌ای است که با فقدان پیشرونده سلول‌های عصبی در مغز همراه بوده و تقریبا از هر ۱۰۰۰۰ نفر یک نفر به آن دچار می‌شود. این اختلال کشنده به خاطر کمبود وراثتی در یک ژن واحد رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد علت بروز این بیماری، نوعی سوء‌عملکرد در هسته ساب‌تالامیک است – قسمتی از عقده‌های قاعدگی که در واقع گروهی از ساختارهای حیاتی برای حرکت و کنترل نبض محسوب می‌شود. یافته‌ها نشان‌دهنده علائم تضعیف‌کننده‌ای هم‌چون کم‌تحرکی و عملکرد شناختی، افسردگی، و تغییرات شخصیتی است که معمولا خود را در کنار فقدان بافت مغزی در قالب پیشروندگیِ بیماری در دوران جوانی نشان می‌دهد. 
در این زمینه، ‌محققان تحقیقاتی را روی موش‌هایی انجام دادند که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و حامل ژن بیماری هانتینگتون بودند. آنها دریافتند که فعالیت الکتریکی هسته ساب‌تالامیک در آنها مختل شده است. فعالیت مختل شده ساب‌تالامیک به خاطر سیگنال‌دهی گیرنده نامناسب رخ داده که منجر به سوخت و ساز ناقص انرژی و تجمع عوامل اکساینده آسیب‌زننده خواهد شد. علاوه بر آن، این ناهنجاری‌ها در هسته ساب‌تالامیک زودتر از سایر نقاط مغزی رخ داده و با بالا رفتن سن موش‌ها، سلول‌های عصبی هسته ساب‌تالامیک فرسایش یافته و از بین می‌رود. 
یکی از محققان در این زمینه می‌گوید: «نتایج ما، مشکلات ابتدایی در هسته ساب‌تالامیک را شناسایی کرد که نه تنها مسبب بروز علائم بیماری هانتینگتون است، بلکه ظرفیت پردازش سلامتِ سایر ساختارهای مغز را هم مختل می‌کند که بیشتر با بیماری مرتبط است.»  
منبع: medicinenet

نقش آسپیرین در درمان آلزایمر و پارکینسون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ