نکاتی که متخصصان مجاری ادراری دوست دارند خانم‌ها بدانند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
طی تحقیقاتی که در این زمینه در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت مشخص شد بخش‌های اورژانسی اغلب عفونت‌های مجاری ادراری را بیش از حد طبیعی تشخیص داده و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی را به خوبی تشخیص نمی‌دهند.

۵.درد لگن ممکن است فرد را سردرگم کند

زمانی که در ناحیه ‌لگنی درد دارید – که می‌تواند شامل روده، مثانه، میزراه و تخمدان‌ها باشد – در وهله اول باید آن را با متخصص زنان مطرح کنید. درصد خوبی از دردهای لگنی به طور طبیعی به متخصص زنان مربوط می‌شود. برخی عوامل مضر زنانگی شامل دردهای قاعدگی، درد تخمک‌گذاری، اندومتریوز، بارداری خارج از رحم، و بیماری التهابی لگن خواهد بود. اما اگر دیدید مشکل زنانگی خاصی در کار نبود، باید به متخصص مجاری ادراری مراجعه کنید. متخصص مربوطه به زمان بروز این علائم دقت خواهد نمود، این‌که آیا به چرخه قاعدگی‌تان ربطی دارد یا نه یا آنکه مشکلات ادراری بوده یا روده‌ای. ریشه‌های غیرزنانگی درد لگن می‌تواند شامل یبوست مزمن،‌ عفونت مجاری ادراری، گرفتگی عضلات کف لگن، سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری کروهن و بسیاری مشکلات حادتر مانند سرطان روده باشد.

۶.عفونت‌های مجاری ادراری (UTI) و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی (STI)‌ در موارد زیادی به اشتباه تشخیص داده می‌شوند

طی تحقیقاتی که در این زمینه در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت مشخص شد بخش‌های اورژانسی اغلب عفونت‌های مجاری ادراری را بیش از حد طبیعی تشخیص داده و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی را به خوبی تشخیص نمی‌دهند. در واقع علائم این دو ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. STI شامل تب‌‌خال‌های تناسلی، سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیاز یا تک‌تارچه‌زدگی خواهد بود که منجر به سوزش ادرار شده و خودش نشانه بارز UTI است. نتیجه کار این‌که شما ممکن است به سادگی از داروی اشتباهی استفاده کنید مثل آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری و نتوانید به نتیجه درمانی مورد نظرتان برسید. وقتی دچار UTI می‌شوید، به کرات ادرار کرده و یا در ناحیه واژن یا لگنی خود در طول ادرار درد خواهید داشت، اما اگر دردتان کمی نامشخص‌تر باشد، ممکن است به STI و یا یک عفونت باکتریایی ساده واژن مربوط باشد که با ترشحات واژنی یا بوی بد آن همراه است.

۷.ممکن است دچار بیرون‌زدگی اندام‌های لگنی باشید و خودتان ندانید

ممکن است فکر کنید که بخشی از بافت مثانه، روده و رحمی‌تان به سمت واژن‌تان پیش آمده است؛ مشکلی که آن را بیرون‌زدگی اندام‌های لگنی می‌نامند و به خاطر ضعف عضلات کف لگن رخ می‌دهد، اما به واقع چنین چیزی نیست. بیرون زدگی خفیف یا پیشرفته اندام‌های لگنی می‌تواند تا حدی بی‌نشانه باشد. این مشکل خصوصا بعد از زایمان و بعد از یائسگی بسیار شایع است. آمار نشان می‌دهد که نیمی از زنان بالای ۵۰ سال تا حدودی دچار بیرون‌زدگی اندام‌های لگنی هستند و وقتی به سن ۸۰ سالگی می‌رسند، از هر ۱۰ زن، بیش از ۱ نفر برای درمان این مشکل باید عمل انجام دهد. علائم آن شامل فشار و درد (از جمله خستگی عضلات ساق پا و درد زیر کمر)، عدم کنترل فشار، دشواری در ادرار یا مدفوع کردن، یبوست، بافت‌های واژنی ملتهب و یا درد حین رابطه جنسی است.

۸.سنگ‌ کلیه با بالا رفتن دما افزایش می‌یابد

تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد زنانی که در میان‌سالی و در ایالات متحده دچار سنگ کلیه می‌شوند روز به روز در حال افزایش است. بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ ، حدود ۴۵ درصد خطر سنگ کلیه در بین زنان افزایش یافت. یکی از توضیحاتی که می‌توان در این باره داد، دماهای بالاتر است. در این زمینه باید گفت که ما، بخش جنوبی ایالات متحده را کمربند سنگی می‌نامیم چرا که در آب و هواهای گرم‌تر آن ناحیه، افراد بیشتر دچار کم‌آبی می‌شوند و همین زمینه را برای شکل‌گیری بیشتر کریستال در ادرار فراهم کرده و همین کریستال‌ها به سنگ تبدیل می‌شوند. از طرفی این مشکل ممکن است ژنتیکی باشد. برای کاهش این خطر، باید در دماهای بالاتر و وقتی فعالیت فیزیکی‌تان زیاد است، خود را بیشتر هیدراته نگه دارید.

۹.درد در کیسه رحمی

اصلا عجیب نیست که سوء‌عملکرد جنسی با بالا رفتن سن شایع‌تر شود. داریم درباره کمتر شدن میل جنسی، دشواری در رسیدن به ارگاسم، درد حین رابطه جنسی و خشکی واژنی صحبت می‌کنیم. فرقی نمی‌کند که این مشکل به خاطر کمتر شدن میزان استروژن و تستسترون باشد، یا داروهایی که مصرف می‌کنید، یا افسردگی و یا دلایل دیگر. متخصص مجاری ادراری می‌تواند چنین مشکلاتی را درمان نماید.

منبع: prevention

قسمت اول را اینجا بخوانید

آیا بیش از حد به دستشویی می روید یا لگن و مثانه تان درد می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ