با جوش‌های روی باسن باید چه کار کرد؟

مهرناز زاوه
با اینکه جوش‌های روی باسن را نمی‌توان به یقین آکنه نامید، اما همچنان می‌توان گفت که جوش‌های روی باسن واقعا دردناک و آزاردهنده‌اند.

با اینکه جوش‌های روی باسن را نمی‌توان به یقین آکنه نامید، اما همچنان می‌توان گفت که جوش‌های روی باسن واقعا دردناک و آزاردهنده‌اند. آنها اغلب به خودیِ خود از بین می‌روند، اما اگر این اتفاق نیافتاد، روش‌های درمانی برای این مسئله وجود دارد.

آکنه روی باسن با آکنه‌ای که روی صورت، سینه و یا پشت‌تان می‌زند تفاوت دارد. در کل، آکنه را به عنوان حفره‌های مسدود، جوش‌ها و کیست‌هایی تعریف می‌کنند (این کیست‌ها نسبت به جوش‌ها در لایه‌های عمیق‌تری از پوست شکل می‌گیرد) که می‌تواند روی صورت، گردن، شانه‌ها، بخش بالایی بازو و یا زیر کمر و سینه ایجاد شود.

جوش‌های روی باسن: مشکل واقعی

بروز جوش روی باسن در اغلب مواقع به دلیل یکی از دو مشکل شایع زیر رخ می‌دهد:

-التهاب فولیکولی؛ برآمدگی‌های آکنه‌مانند روی باسن که به خاطر التهاب فولیکول‌های مو ایجاد شده و آنها را التهاب فولیکولی می‌نامند. این التهاب می‌تواند به خاطر عفونت ناشی از باکتری، قارچ و یا مخمر، حساسیت فولیکول‌های مو و یا مسدود شدن فولیکول‌های مو رخ دهد. معمولا این التهاب روی سطح پوست ایجاد می‌شود. التهاب فولیکولی می‌تواند در قالب برجستگی کوچک کم‌عمقی رخ دهد و اغلب با خارش همراه است تا با درد.

-کفگیرک(نوعی آبسه)؛ مجموعه‌ای از جوش‌ها که اغلب در قالب غده‌های دردناک چرکی زیر پوست بوده و چیزی شبیه کیست آکنه‌ای هستند. زمانی که التهاب فولیکولی از کنترل خارج شده و به عفونتی عمیق‌تر تبدیل می‌شود، این دمل‌ها شکل می‌گیرد.

داشتن آکنه اثری بر خطر بروز التهاب فولیکولی و یا کفگیرک ندارد. حتی داشتن آکنه شدید روی صورت و  و یا تنه هم به معنای آن نیست که احتمال بروز التهاب فولیکولی و یا این آبسه‌ها بر روی باسن زیاد خواهد شد. با این حال، هم کفگیرک و هم التهاب فولیکولی اگر به خوبی کنترل نشود می‌تواند سبب بروز زخم شود.

گزینه‌های درمانی برای جوش‌های باسن

نوع روش درمانی شما، بسته به این خواهد بود که آیا دچار التهاب فولیکولی، دمل و یا هر دوی آنها شده‌اید.

-درمان التهاب فولیکولی؛ در اغلب مواقع التهاب فولیکولی به خودیِ خود خوب می‌شود. اگر چنین اتفاقی نیافتاد، متخصص پوست می‌تواند ترکیبی از محصولات را برای پاک‌سازی پوست به شما تجویز کند. اغلب مواقع می‌توان آکنه باسن را با یک کرم آنتی‌بیوتیک موضعی و یا محلول شستشوی آنتی‌باکتریال مانند محلول‌هایی که حاوی پروکسید بنزویل هستند از بین برد.

-درمان کفگیرک؛ از آنجایی که این آبسه‌ها در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شوند، درمان آنها شدید‌تر و دشوارتر خواهد بود. در این زمینه، پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد تا با عفونت مبارزه کنید. متخصص پوست برای تخلیه چرکِ جمع‌شده در آن، از یک سوزن مطمئن و استریل‌ استفاده کرده و آن را سوراخ می‌کند و در نهایت ناحیه مورد نظر را با باند می‌بندد. هرگز سعی نکنید این آبسه‌ها را خودتان در خانه بچلانید.

آیا می‌توان از بروز جوش‌ روی باسن جلوگیری کرد؟

با حفظ شرایط مناسب برای سلامتی بدن خود می‌توانید از بروز آکنه روی باسن‌تان جلوگیری کنید. در این زمینه می‌توانید این اقدامات پیشگیرانه را رعات کنید:

-هر وقت که امکانش هست لباس‌های شل و آزاد بپوشید. لباس‌ تنگ می‌تواند سبب حساسیت پوستی شود که خودش به التهاب فولیکولی می‌انجامد.

-اگر دچار هر نوع بیماری مزمن هستید (مثل دیابت تحتِ کنترل) حتما با پزشک‌تان در این باره مشورت کنید، در غیر این ‌صورت بدن شما در مبارزه با عفونت‌هایی مانند جوش باسن، شرایط دشوارتری خواهد داشت.

-اگر دچار التهاب فولیکولی شدید، حتما سعی کنید آن را کنترل کنید تا از بروز کفگیرک و یا انجام درمان‌های پیشرونده پیشگیری کنید.

منبع: everydayhealth

چرا دائما در یک نقطه خاص جوش می‌زنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ