۷ نکته که باید درباره عمل لیفت چشم بدانید

مهرناز زاوه
در این مطلب، درباره جزئیات لیفت چشم اعم از متد جراحی، خصوصیات عمل و دوره نقاهت به بحث می‌پردازیم.

وقتی صحبت از عمل جراحی زیبایی به میان می‌آید، از جراحی پلک یا «بلفاروپلاستی» به عنوان یکی از ساده‌ترین، ایمن‌ترین و موثرترین روش‌های جراحی یاد می‌شود. مایکل اولدینگ، رئیس بخش جراحی پلاستیک دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: «گاهی تمام آنچه نیاز دارید، یک عمل ساده لیفتینگ است. بسیاری از افراد برای عمل لیفت صورت به من مراجعه می‌کنند و وقتی به آنها می‌گویم تنها به لیفت چشم احتیاج دارند، تعجب می‌کنند.»

اولدینگ می‌افزاید: «وقتی دارید با کسی حرف می‌زنید، معمولا به چشم‌هایش نگاه می‌کنید و کاری با بینی و دهانش ندارید. اگر پلک بالایی چشم شل و پف‌کرده شود، می‌تواند شما را خسته، سالخورده و بی‌حال جلوه دهد. انجام لیفت چشم در این شرایط با کشیدن پوست اطراف پلک تفاوت قابل‌توجهی در ظاهر شما ایجاد می‌کند.»

در این مطلب، درباره جزئیات لیفت چشم اعم از متد جراحی، خصوصیات عمل و دوره نقاهت به بحث می‌پردازیم.

لیفت چشم انواع مختلفی دارد

وقتی اصطلاح «لیفت چشم» به کار گرفته می‌شود، معمولا منظور عمل جراحی پلک بالایی است که در آن پوست اضافی، و شاید عضله یا چربی اطراف چشم برداشته می‌شود. روش دوم که کمتر انجام می‌گیرد، لیفت پلک تحتانی نام دارد که به ناحیه زیر پلک می‌پردازد. اگر زیر چشم‌تان پف کرده، می‌توانید با انجام لیفت پلک تحتانی از شر افتادگی پوست و چربی اضافی در این ناحیه خلاص شوید. بهتر است تمام چربی زیر پلک برداشته نشود، چون وقتی سن بالا می‌رود، زیر چشم‌ها به طور طبیعی گود می‌افتد. از این رو، ممکن است بیش از حد سالخورده به نظر برسید.

لیفت چشم یک عمل سرپایی است

برای انجام عمل لیفت پلک فوقانی، از بی حسی موضعی یا آرام‌بخش استفاده می‌شود؛ اما بیمار هرگز بیهوش نمی‌شود. دکتر بخشی از پلک را که مد نظر دارد، علامت می‌زند تا حین عمل آنجا را با استفاده از یک چاقوی کوچک جراحی برش دهد. محل برش در پایان با بخیه بسته می‌شود. جای زخم ناشی از بخیه به لطف چین و چروک طبیعی اطراف پلک از دید پنهان خواهد شد. اگر برای رفع پف زیر چشم قصد عمل دارید، اصلا نگران جای زخم نباشید. چون هیچ علامتی از جای عمل باقی نمی‌ماند. اما اگر قصد انجام عمل جراحی روی پلک تحتانی را دارید، باید بیشتر دقت کنید. چون این عمل پیچیده‌تر است و انجام آن به دریافت مسکن احتیاج دارد.

در این عمل‌ها معمولا از لیزر به منظور بهبود جای زخم و اسکار و رفع علائم آفتاب‌سوختگی و پیری استفاده می‌شود. برای رفع پف زیر چشم نیز از تزرق پرکننده برای بهبود فرم چشم‌ها استفاده می‌شود.

دوران نقاهت (معمولا) کوتاه است

کبودی و تورم ناشی از لیفت پلک بالایی معمولا ناچیز است؛ اکثر افراد می‌توانند بعد از عمل به خانه برگردند، هرچند مرخصی فورری توصیه نمی‌شود. شدت تورم و کبودی در برخی از افراد بیش از سایرین است، اما به طور معمول پس از چند روز فروکش می‌کند. بخیه‌ها نیز بعد از 3 تا 5 روز کشیده می‌شوند. از روز ششم به بعد نیز می‌توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید.

در 24 ساعت اول بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید تا شدت تورم کاهش یابد. همچنین می‌توانید از قطره یا پماد موضعی یا آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. برداشتن پوست پلک تحتانی به استراحت بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که نیروی جاذبه پوست زیر پلک شما را به سمت پایین می‌کشد، انجام این عمل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

عوارض همیشه وجود دارد

خطرات عمده‌ای که این عمل‌های جراحی دارند، خونریزی بیش از حد و کبودی است؛ عدم تقارن پلک با چشم نیز یکی از عوارض رایج عمل است. ممکن است پوست‌تان حین عمل بیش از حد کشیده شود که در این شرایط، باید یک عمل جراحی دیگر انجام دهید. از سوی دیگر، اگر پوست زیر پلک بیش از حد کشیده یا برداشته شود، دیگر راهی برای ترمیم باقی نمی‌ماند. البته وقوع این مورد کمی نادر است.

خیلی‌ها نگران بروز چین و چروک روی پیشانی‌شان هستند؛ به گفته دکتر اولدینگ، جایی برای نگرانی نیست. چون این مورد معمولا در عمل جراحی پیشانی رخ می‌دهد.

دکتر اولدینگ می‌افزاید: «پیری و آفتاب‌سوختگی می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست پلک شما را تضعیف کند. در برخی افراد، افتادگی پلک آنقدر زیاد می‌شود که پلک‌ها کمی بسته و دید افراد محدود می‌شود.

نتایج عمل جراحی دائمی نیستند

گذشت زمان و قرار گرفتن زیر اشعه خورشید باعث می‌شود پوست پلک‌تان قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد؛ البته، متدهای زیادی برای مبارزه با چین و چروک سطحی پوست زیر پلک وجود دارد. از این رو، نباید یک روش تکراری را به مدت چند سال در دستور کار خود قرار دهید. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که جراحی لیفت چشم را انجام می‌دهند، به عمل دوم نیاز پیدا نمی‌کنند. اما اگر عمل در سنین 50 یا 60 سالگی قصد انجام عمل دارید، باید بدانید که عمل لیفتینگ تاثیر چندانی بر جوان‌سازی پوست زیر چشم‌تان نخواهد داشت.

منبع: prevention

بدون درد و عوارض احتمالی، پوست صورت خود را لیفتینگ کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ