گیاهان دارویی که با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
اجازه ندهید این مشکلات روز شما را خراب کنند! و پولتان را صرف خرید داروهای گران‌قیمت نکنید. در عوض از گیاهان دارویی برای رفع احتقان، تسکین گلودرد و علائمی از این دست استفاده کنید.

از اول پاییز گرفته تا بهار، روزهای زیادی برای لذت بردن از زندگی وجود دارد؛ اما این فصول یک نیمه تاریک هم دارند: سرماخوردگی و آنفولانزا. اجازه ندهید این مشکلات روز شما را خراب کنند! و پولتان را صرف خرید داروهای گران‌قیمت نکنید. در عوض از گیاهان دارویی برای رفع احتقان، تسکین گلودرد و علائمی از این دست استفاده کنید.

1. گون (Astragalus membranaceus)

از ریشه این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان استفاده کنید. ریشه زرد گون حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و با تولید پادتن، موجب افزایش تولید گلبول‎های سفید خون می‌شود. شما می‌توانید از ریشه این گیاه برای تهیه سوپ و خورشت نیز استفاده کنید.

2. ریحان (Ocimum basilicum)

ریحان مخصوص فصل تابستان است، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید در سایر فصول از ریحان استفاده کنید. برای لذت بردن از گیاهان تابستانی در فصل زمستان، بهتر است آنها را ریز ریز کرده و در یک ظرف مخصوص در فریزر نگهداری کنید. ریحان به کاهش تب و تسکین علائم سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا کمک می‌کند.

3. فلفل سیاه (Piper nigrum)

این ادویه در هر خانه‌ای پیدا می‌شود؛ فلفل سیاه که در چین به عنوان «هو جایو» شناخته می‌شود، نقش قابل‌توجهی در رفع خلط ناشی از سرماخوردگی دارد. شما می‌توانید با افزودن فلفل سیاه به سوپ مرغ‌تان از مزایای آن بهره‌مند شوید.

4. نعناع گربه‌ای (Nepeta cataria)

این گیاه باعث تحریک تعریق بدن می‌شود؛ از این رو، نقش قابل‌توجهی در درمان تب دارد. شما می‌توانید از آن در تهیه سالاد و چای خود استفاده کنید.

5. دارچین (Cinnamomum verum)

لزومی ندارد هر وقت که سرما خوردید، دارچین مصرف کنید؛ شما می‌توانید در هر زمانی از دارچین برای گرم نگه داشتن خودتان استفاده کنید. دارچین با گرم نگه داشتن بدن، از انباشت مخاط بر اثر سرماخوردگی جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین می‌توانید از آن به عنوان ادویه غذا هم استفاده کنید. اما اگر باردار هستید، نباید دارچین مصرف کنید.

6. پامچال (Primula veris)

وقتی سرما دارید و در رختخواب هستید، تجسم یک جای گرم و مطبوع دشوار خواهد بود؛ اما ریشه گل پامچال به شما کمک می‌کند که چنین احساسی داشته باشید. ریشه پامچال حاوی تریترپنوئید ساپونین بوده و خلط‌آور است. از این رو، استفاده از آن باعث رفع احتقان سینه شده و علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید ریشه پامچال را در آب بجوشانید و آن را به عنوان یک نوشیدنی تسکین‌دهنده میل کنید.

7. اکیناسه (Echinacea purpurea)

هیچ لیستی بدون اکیناسه کامل نخواهد بود؛ اگر در مراحل اولیه عفونت از اکیناسه استفاده کنید، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. کافی است ریشه این گیاه را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید و آن را میل کنید.

8. آقطی (Sambucus canadensis)

گیاه آقطی که خواص دارویی قابل‌توجهی دارد، به عنوان داروی سینه شناخته می‌شود؛ مطالعات محققان نشان داده است که مصرف شربت آقطی یا عصاره آن شدت علائم آنفلوانزا و مدت زمان بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید از گل آقطی برای دم کردن چای استفاده کنید.

9. اکالیپتوس (Eucalyptus globulus)

بخورهای قدیمی را کنار بگذارید و از اکالیپتوس استفاده کنید. گیاه اکالیپتوس همواره یک عنصر فعال در داروهای سینه بوده است. استنشاق بخار اکالیپتوس به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کند و شدت علائم عفونت را کاهش می‌دهد.

10. سیر (Allium sativum)

بیش از 5000 سال است که مردم از سیر برای بهبود سلامتی خود استفاده می‌کنند؛ خواص ضد ویروسی، ضد التهاب و ضد قارچ سیر باعث شده است که این ماده گیاهی نقش به‌سزایی در کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد.

11. زنجبیل (Zingiber officinale)

زنجبیل یک گیاه عرق‌زاست؛ یعنی باعث عرق کردن می‌شود. از این رو، نقش قابل‌توجهی در رفع تب و تسکین سایر علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد. برای بهره‌مندی از مزایای زنجبیل می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریخته و آن را به مدت 10 دقیقه به حال خود بگذارید. سپس از محصول نهایی برای غرغره کردن استفاده کنید.

منبع: prevention

سوپ‌هایی از سرتاسر جهان برای درمان سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ