گیاهان دارویی که با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه می‌کنند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا سرفه امان‌تان را بریده است؟ هیچ چیز مثل یک فنجان چای بابونه به شما آرامش نمی‌دهد. اگر قبل از خواب مصرف شود، چای بابونه گرم به درمان بی‌خوابی کمک خواهد کرد.

12. فراسیون سفید یا گندنای کوهی(Marrubium vulgare)

شربت سرفه‌های آماده را کنار بگذارید و یک شربت خانگی تهیه کنید؛ 1 اونس برگ خشک یا تازه فراسیون سفید را در 2 فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. برگ‌ها را بچلانید و مایع باقی‌مانده را در یک ظرف جداگانه بریزید. سپس، به مقدار کافی عسل به آن اضافه کنید و مخلوط را خوب هم بزنید. شما می‌توانید این شربت را در یک بطری مهر و موم شده در یخچال به مدت 2 ماه نگهداری کنید. چهار بار در روز 1 قاشق چای‌خوری از این شربت بنوشید تا از شر سرفه خلاص شوید.

13. ترب کوهی (Armoraciarusticana)

ریشه این گیاه نه تنها سرشار از ویتامین سی است، بلکه حاوی ایزوتیوسیانات و سولفورفان نیز هست که دو ضد احتقان محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از نمک و ریشه ترب کوهی یک ادویه خوش‌طعم تهیه کنید.

14. زوفا (Hyssopusofficinalis)

پزشکان سنتی از زوفا برای تسکین علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده می‌کنند. این برگ خاکستری‌رنگ طعمی بین مریم گلی و نعناع دارد. شما می‌توانید از آن برای تهیه سوپ استفاده کنید یا از آن یک شوینده آنتی باکتریال درست کنید.

15. بادرنجبویه (Melissa officinalis)

از بادرنجبویه که سرشار از ویتامین سی است، برای تهیه چای استفاده می‌شود. کافی است 5 یا 6 عدد برگ تازه یا 1 قاشق چای‌خوری برگ خشک بادرنجبویه را در یک فنجان آب جوش بجوشانید و قبل از خواب بنوشید. این چای به شما کمک می‌کند که با خیال آسوده استراحت کنید.

16. سنبل هندی (Cymbopogoncitratus)

سنبل هندی یکی دیگر از گیاهان مشابه لیمو است. به طور سنتی، از برگ سنبل هندی برای تهیه چای استفاده می‌شود. چای سنبل هندی به درمان تب، سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند. برای تهیه چای کافی است 5 یا 6 برگ تازه یا 1 قاشق ‌چای‌خوری برگ خشک سنبل هندی را در یک فنجان آب جوش بجوشانید و برای تسکین خود از آن بنوشید.

17. ریشه شیرین بیان (Glycyrrhizaglabra)

این گیاه به عنوان یک خلط‌آور و تسکین‌دهنده خوب عمل می‌کند؛ شما می‌توانید آن را به جای یک شربت سرفه گیاهی استفاده کنید. اثرات تسکین‌دهنده ریشه شیرین بیان به درمان گلودرد و سرفه کمک می‌کند. شما می‌توانید از 1 قاشق چای‌خوری (خشک یا تکه تکه شده) ریشه شیرین بیان و 1 فنجان آب برای تهیه چای استفاده کنید و آن را 2 تا 3 فنجان در روز بنوشید.

18. مرزنجوش (Origanum majorana)

داروهای ضد احتقان را فراموش کنید و از مرزنجوش برای بهبود وضعیت تنفسی‌تان استفاده کنید. استنشاق بخار مرزنجوش به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک کرده و التهاب حنجره را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید اسانس مرزنجوش را درون وان حمامتان بریزید و در آن دراز بکشید تا بهبود یابید.

19. گل ختمی (Althaea officinalis)

شما می‌توانید از ریشه گل ختمی برای تهیه چای استفاده کنید. چای گل ختمی به تسکین گلودرد و رفع گرفتگی حنجره کمک می‌کند و شدت سرفه را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. 1 اونس ریشه گل ختمی را در 1 فنجان آب بجوشانید و از چای خود لذت ببرید.

20. گل ماهور (Verbascum thapsus)

از این گیاه به طور سنتی برای رفع مشکلات تنفسی و درمان عفونت گوش استفاده می‌شود. پزشکان امروزی توصیه می‌کنند از برگ گل ماهور برای تهیه چای یا جوشانده استفاده شود. به گفته آنها، چای گل ماهور نقش به‌سزایی در رفع گلودرد دارد. شما می‌توانید با جوشاندن 1 یا 2 قاشق چای‌خوری برگ تازه گل ماهور یک چای خوش‌طعم تهیه کنید.

21. بابونه رومی (Chamaemelum nobile)

آیا سرفه امان‌تان را بریده است؟ هیچ چیز مثل یک فنجان چای بابونه به شما آرامش نمی‌دهد. اگر قبل از خواب مصرف شود، چای بابونه گرم به درمان بی‌خوابی کمک خواهد کرد. هیچ چیز مثل یک خواب راحت شبانه شما را از سرماخوردگی نجات نمی‌دهد. اگر به گیاهان خانواده گل مینا (مانند ابروسیا) آلرژی دارید، مراقب عوامل محرک باشید.

22. رزماری (Rosmarinus officinalis)

اگر تا به حال از یک روغن ضروری برای تسکین علائم سرماخوردگی استفاده نکرده‌اید، رزماری را امتحان کنید. استنشاق بخور رزماری معطر به تسکین احتقان بینی و قفسه سینه کمک می‌کند. خوردن رزماری (گیاه، نه اسانس) نیز فواید فوق‌العاده‌ای دارد.

23. مریم گلی (Salviaofficinalis)

این گیاه خانگی به درمان گلودرد و سرفه کمک می‌کند. به گفته پزشکان سنتی، نوشیدن چای برگ مریم گلی یا غرغره کردن آن به شما کمک خواهد کرد. شما می‌توانید از 1 قاشق چای‌خوری برگ مریم گلی خشک شده و یا 2 قاشق چای‌خوری برگ تازه آن برای دم کردن چای استفاده کنید.

منبع: prevention

باورهای غلط درباره سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ