نکاتی که باید درباره مراقبت از دندان‌هایتان در سنین بالا بدانید

مهرناز زاوه
خیلی‌ها فکر می‌کنند پوسیدگی مختص کودکان است، در حالیکه افراد مسن بیش از کودکان دچار خرابی و پوسیدگی دندان می‌شوند.

هر چقدر هم که پیر شده باشید، نگهداری از دندان‌ها سختی چندانی نخواهد داشت. شما می‌توانید با صرف تنها 4 دقیقه برای مسواک زدن (2 بار در روز) و مراجعه منظم به دندان‌پزشک از سلامت دندان‌هایتان اطمینان یابید. اما این مراحل ساده در سنین بالاتر به یک امر چالش‌برانگیز بدل می‌شوند. پوسیدگی، خرابی، بیماری لثه و سرطان دهان از جمله مشکلاتی هستند که افراد در سنین بالاتر با آنها مواجه می‌شوند.

خیلی‌ها فکر می‌کنند پوسیدگی مختص کودکان است، در حالیکه افراد مسن بیش از کودکان دچار خرابی و پوسیدگی دندان می‌شوند.

بر اساس گزارش CDC، نرخ شیوع سرطان دهان بعد از 60 سالگی به اوج خود می‌رسد و در عین حال، نزدیک به 40 درصد از افراد بزرگسال در یک سال اخیر به دندانپزشک مراجعه نکرده‌‌اند. این درصد حتی در مورد کسانی که دندان‌درد دارند یا دچار خرابی و پوسیدگی دندان شده‌اند نیز صدق می‌کند. بهداشت دهان و دندان اغلب به عنوان لازمه اصلی سلامت دهان و دندان به شمار می‌رود.

در این مطلب، به معرفی 7 نکته مهم می‌پردازیم که افراد مسن باید از آنها مطلع باشند:

1. سلامت دندان و بیماری قلبی با هم مرتبط‌اند

پزشکان از مدت‌ها پیش دریافتند که مشکلات پریودنتال (لثه) و بیماری‌های قلبی به هم مرتبط هستند. آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که بیماری لثه باعث افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی می‌شود. بیماری لثه با ایجاد یک التهاب ماندگار باعث گرفتگی شریان‌ها شده و در نتیجه خطر سکته مغزی، ابتلا به آلزایمر و برخی از انواع آرتریت را افزایش می‌دهد.

2. باید از خشکی دهان جلوگیری کنید

بزاق نقش به‌سزایی در سالم و قوی نگه داشتن دندان‌هایتان ایفا می‌کند؛ اما بسیاری از داروهای تجویزی رایج باعث خشکی دهان شده و خطر پوسیدگی دندان و سایر مسائل بهداشتی را افزایش می‌دهند. متاسفانه، غدد بزاقی ما در سنین بالا ضعیف‌تر شده و مثل قبل عمل نمی‌کنند. از این رو، احتمال بروز خشکی دهان در این سنین افزایش می‌یابد. نوشیدن آب زیاد به شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از دهانشویه‌ها برای رفع خشکی دهان استفاده کنید.

3. از بهترین مسواک استفاده کنید

بیماری‌های استخوان مانند پوکی استخوان، ورم مفاصل و مشکلات عضلانی می‌توانند مسواک زدن را برای شما به یک مشکل بزرگ تبدیل کنند. مسواک برقی در این شرایط کمک خواهد کرد. همچنین به فرزندان خود یاد دهید هر شب مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند.

4. از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید

مسواک زدن به مراتب تاثیر بیشتری از دهانشویه دارد؛ شستشوی دهان و دندان با استفاده از مسواک هیچ جایگزینی ندارد. اما در سنین بالاتر خطر پوسیدگی افزایش می‌یابد. از این رو، توصیه می‌شود از دهانشویه‌ها و خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید تا دیگر نگران سلامت دندان‌های خود نباشید.

5. مراقب رژیم غذایی‌تان باشید

کلسیم و ویتامین دی از جمله مواد مغذی مهمی هستند که بسیاری از افراد مسن به اندازه کافی آنها را دریافت نمی‌کنند. کمبود کلسیم و ویتامین دی در بدن خطر پوکی استخوان و در نتیجه، خطر از دست دادن دندان‌های اصلی را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از دریافت کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز بدن خود مطمئن شوید، باید مراقب مقدار قند مصرفی‌تان هم باشید. قند باعث خرابی دندان‎‌های شما خواهد شد. اگر بیش از حد قند مصرف کنید و مسواک نزنید، در بلندمدت دچار مشکلات دهان و دندان خواهید شد.

6. از دندان‌پزشکی وقت بگیرید (حتی اگر دندان مصنوعی دارید)

با توجه به دلایلی که پیش از این گفتیم، مراجعه به دندان‌پزشک به صورت سالانه یا هر شش ماه یک بار، بهترین راه برای تشخیص و یا جلوگیری از مشکلات دهان و دندان است. حتی اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، باید هرازگاهی به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز زخم یا بیماری لثه شما را درمان کند. همچنین، دندان‌پزشک آزمایشاتی برای تشخیص سرطان انجام می‌دهد. سرطان دهان یک عارضه نسبتا غیرمعمول است، اما از 60 سالگی به بعد شیوع بیشتری دارد.

7. از پوشش بیمه بهتری استفاده کنید

مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان یک مشکل بهداشت عمومی در حال رشد است؛ با رسیدن افراد به سن بازنشستگی، توانایی و دسترسی آنها به امکانات مربوط به مراقبت از دهان و دندان کاهش می‌یابد. متخصصان معتقدند که سلامت دهان و دندان با سلامت کلی بدن مرتبط است. از این رو، توصیه می‌کنند که از پوشش بیمه بهتری برای رسیدگی به مشکلات دهان و دندان خود استفاده کنند. اگر اقدامات لازم به منظور بهبود دسترسی و توانایی سالمندان به امکانات پیشگیرانه انجام نگیرد، هر روز شاهد مراجعه افراد مسن بیشتری به بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس خواهیم بود که با مشکلات دهان و دندان دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: prevention

روش‌هایی برای مراقبت از دندان‌های سالخورده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ