غذاهایی که با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند-قسمت اول

مهرناز زاوه
چند اشتباه کوچک کافی است تا در باقی عمرتان دچار مشکلات جدی شوید. افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس از جمله پیامدهای عدم توجه به سلامتی هستند.

برای بسیاری از ما، مسئله فشار خون و سلامت عمومی بدن اهمیت زیادی ندارد؛ مگر اینکه دکتر به ما بگوید فشار خون بالایی داریم، یا در بدترین حالت، در معرض خطر سکته قلبی قرار داریم. چند اشتباه کوچک کافی است تا در باقی عمرتان دچار مشکلات جدی شوید. افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس از جمله پیامدهای عدم توجه به سلامتی هستند. سازمان کنترل بیماری‌ها (CDC) در آمریکا تخمین زده است که یک‌سوم از شهروندان آمریکایی فشار خون بالا دارند که از این بین، تنها نیمی از آنها به فکر کنترل آن هستند. متاسفانه، این عارضه روزانه جان بیش از 1.100 بیمار را می‌گیرد.

اما هیچ وقت برای مقابله با فشار خون بالا دیر نیست؛ شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، فشار خون‌تان را تحت کنترل درآورید. خوشبختانه، مواد غذایی مفید برای فشار خون بی‌شمارند.

انار

خوردن انار هم سرگرم‌کننده است و هم باعث افزایش سلامتی می‌شود؛ این میوه به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند. انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده و باعث بهبود گردش خون و افزایش انتقال اکسیژن از طریق جریان خون در بدن می‌شود.

لوبیا

لوبیا یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای کنترل فشار خون است. شاید وقتی بچه بودید، به این غذا علاقه‌ای نداشتید. اما اگر فشار خون بالا دارید، باید لوبیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. لوبیا حاوی پروتئین بوده و شما را برای مدت قابل‌توجهی سیر نگه می‌دارد. برای لذت بردن از لوبیا می‌توانید آن را به همراه برنج قهوه‌ای و روغن زیتون میل کنید.

زردآلو

زردآلو یک میوه شیرین، خوش‌طعم و خوشمزه است که فشار خون‌تان را پایین می‌آورد؛ شما می‌توانید زردآلو را به صورت تازه یا خشک مصرف کنید. در هر دو حالت، این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و حاوی مقدار قابل‌توجهی بتاکاروتن است که با فشار خون بالا مبارزه می‌کند.

گندم اسپلت

به جای چسبیدن به مواد غذایی گندمی قدیمی، از گندم اسپلت استفاده کنید. اسپلت حاوی فیبر بوده و پروتئین زیادی دارد. همچنین به دلیل برخورداری از منیزیم، آهن و ویتامین ب-6، به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

خرما

خرما هم انرژی شما را افزایش می‌دهد و هم به کاهش قند خون کمک می‌کند؛ این خوراکی حاوی فیبر است و منیزیم و پتاسیم موجود در آن باعث بهبود فشار خون شما می‌شوند. در واقع، غذاهای غنی از پتاسیم و عاری از سدیم، مانند خرما، باید در رژیم غذایی افرادی که فشار خون بالا دارند، گنجانده شوند.

تخم مرغ

گنجاندن یک منبع پروتئین به رژیم غذایی نقش به‌سزایی در کنترل فشار خون بالا دارد؛ پژوهش منتشر شده در مجله آمریکایی فشار خون نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ در طولانی‌مدت به کاهش فشار خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

بلغور جوی دوسر

هر روز صبح یک کاسه بلغور جوی دوسر بخورید تا فشار خون‌تان کاهش یابد. بلغور جوی دوسر یکی از بهترین مواد مغذی برای بیماران مبتلا به فشار خون است. بلغور به لطف فیبر و پروتئین زیادی که دارد، فشار خون شما را کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید از میوه‌های کم‌قند مثل زغال اخته یا تمشک هم در کنار بلغور استفاده کنید.

انبه

میوه‌های شیرین مانند انبه نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارند؛ انبه منبع بتاکاروتن و ویتامین سی است که هر دو به طور قابل‌توجهی فشار خون بالا را کاهش می‌‌دهند.

برگ کلم

مصرف سبزیجات برگ‌دار مانند برگ کلم، فشار خون شما را تثبیت می‌کند. از این رو، اگر برگ کلم را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، فشار خون‌تان به طور طبیعی تثبیت خواهد شد. برگ کلم به لطف وجود ویتامین سی، پتاسیم و آهن با فشار خون بالا مبارزه می‌کند.

شکلات تلخ

آیا به دنبال یک چیز خوشمزه برای کاهش فشار خون‌تان هستید؟ شکلات تلخ بخورید! شکلات تلخ سرشار از فلاونوئید است که مانع از اتساع رگ‌های خونی شده و در نتیجه، کاهش فشار خون را به دنبال دارد.

چغندر

مصرف چغندر به کاهش فشار خون کمک می‌کند. چغندر علاوه بر فیبر، ویتامین و مواد معدنی، منبع بزرگ رسوراترول است که یک کاهنده فشار خون است. تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که چغندر نقش به‌سزایی در کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

سیب

اگر هر روز یک عدد سیب بخورید، دیگر دچار فشار خون بالا نمی‌شوید؛ سیب سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن از افزایش فشار خون جلوگیری به عمل می‌آورد.

منبع: msn

قسمت دوم را اینجا بخوانید

مکمل‌های دارویی چه‌وقت برای افراد با فشار خون بالا مناسب‌اند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ