۶ بیماری‌ شایع که تا وقتی که حسابی دیر نشده، علائمی ندارند

مهرناز زاوه
باور کنید اصلا نمی‌خواهیم شما را بترسانیم. اما برخی بیماری‌های خیلی حاد که حتی می‌توانند زندگی و جان شما را تهدید کند، ممکن است بی‌آنکه از وجودشان آگاه باشید به درون بدن‌تان نفوذ کنند؛ چرا که هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند.

باور کنید اصلا نمی‌خواهیم شما را بترسانیم. اما برخی بیماری‌های خیلی حاد که حتی می‌توانند زندگی و جان شما را تهدید کند، ممکن است بی‌آنکه از وجودشان آگاه باشید به درون بدن‌تان نفوذ کنند؛ چرا که هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند، یا ممکن است چند روز با علائم خفیف آن روبه‌رو شوید و بعد آن را نادیده بگیرید،‌ تا اینکه مجبور شوید با دقت بیشتری وضعیت بدن‌تان را بررسی کنید. در اینجا می‌خواهیم به برخی از این بیماری‌ها اشاره کنیم که ابتدا با علائم بسیار خفیف آغاز می‌شوند.

فشار خون بالا

تقریبا نیمی از تمام افرادی که فشار خون بالایی دارند از این مسئله بی‌اطلاع‌اند. محققان می‌گویند شما می‌توانید تا مدت‌ها بدون آنکه به این مسئله توجه کنید زندگی خود را داشته باشید، ‌اما به ناگهان حادثه ناگواری رخ خواهد داد: یعنی ممکن است دچار حمله قلبی، سکته مغزی و یا بیماری کلیوی شوید. در واقع بیماری شروع به پیشرفت خواهد کرد و فرقی نمی‌کند که از این مسئله اطلاع داشته باشید یا نه، چرا که در سکوت به رگ‌های خونی شما آسیب وارد خواهد کرد.

از خودتان محافظت کنید: سعی کنید سالی یک‌بار فشار خون‌تان را چک کنید، حتی اگر هیچ نوع عامل خطرزایی گریبان‌تان را نگرفته باشد. اگر سابقه فشار خون بالا دارید – که در واقع به فشار خون بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ میلی‌مترِ جیوه (فشار خون انقباضی، یا رقمی بالاتر از این) و یا ۸۰ تا ۸۹ میلی‌مترِ جیوه (فشار خون انبساطی قلب، یا رقمی پائین‌تر از این) گفته می‌شود – پزشک توصیه‌هایی به شما خواهد کرد که بیشتر مربوط به سبک زندگی شما و ایجاد تغییر در آن است؛ مانند کاهش وزن. تحقیقات نشان می‌دهد کاهش وزن حدودا ۴.۵ کیلوگرمی می‌تواند فشار خون انقباضی یا سیستولی را تا ۴.۵ درجه کاهش دهد. اگر فشار خون‌تان بالای ۱۴۰/۹۰ میلی‌مترِ جیوه است، به یک مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا داروی مسدودکننده بتا نیاز دارید.

آپنه خواب

این مشکل فقط برای افرادی که اضافه‌وزن دارند پیش نمی‌آید. بیش از نیمی از زنان ۲۰ تا ۷۰ ساله از مشکل وقفه تنفسی انسدادی یا آپنه خواب رنج می‌برند. این بیماری – که در آن هنگام خواب در تنفس‌تان وقفه‌هایی رخ می‌دهد – خطر حمله قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش خواهد داد.

میزان بروز این بیماری در زنان به مراتب بیشتر از مردان است؛ به این دلیل که علائم آنها به مراتب نامحسوس‌تر است. در واقع این افراد به جای خرخر کردن یا حالت خواب‌آلودگی شدید در طول روز، دچار سردردهای صبحگاهی، برهم خوردن تعادل خلق و خو و خستگی می‌شوند که به راحتی می‌توان آنها را نادیده گرفت. یکی دیگر از علائم آن، بی‌خوابی است. در واقع این مشکل باعث می‌شود زنان نیمه‌های شب از خواب بیدار شده و از آنجایی که دچار وقفه‌های تنفسی می‌شوند، ناخودآگاه در وضعیت هشیاری و بیداری قرار بگیرند.

از خودتان محافظت کنید: اگر متوجه شدید که هر کدام از علائم نامحسوس ذکرشده گریبان‌تان را گرفته است، حتما به پزشک مراجعه کنید. احتمالا پزشک شما را به یک متخصص پزشکیِ خواب معرفی خواهد کرد، در واقع کسی که وضعیت خواب شما را بررسی نموده و این کار را با وصل کردن دستگاه و تجهیزاتی به شما انجام می‌دهد، می‌تواند میزان ضربان قلب، الگوهای خواب و سطح اکسیژن خون‌تان را بسنجد. اگر دچار وقفه تنفسی خواب هستید، پزشک برایتان CPAP خواهد نوشت، دستگاهی که فشار هوا را از طریق ماسکی که روی بینی‌تان قرار دارد، هنگام خواب وارد بدن می‌کند.

آب سیاه چشم

آب سیاه چشم بیماری‌ای است که به عصب چشمی شما آسیب وارد می‌کند، این تغییر می‌تواند به آرامی رخ دهد به نحوی که اصلا متوجه نشوید قدرت بینایی‌تان کم شده، تا زمانی که بیماری در سطح بسیار پیشرفته‌ای خود را نشان دهد. جریان مغز شما در قسمتی انباشته خواهد شد که هیچ اطلاعاتی از نواحی اطرافش ندارد، همین باعث می‌شود که هیچ چیز عجیب‌غریبی را درک نکنید یا متوجه نشوید، حتی اگر بینایی‌تان به یک دامنه کوچک محدود شده باشد. برخی علائم احتمالی آن این است که قدرت درک و استنباط عمق چیزها در شما کم شود،‌ ممکن است روی لبه چیزها یا پله‌ها سکندری بخورید یا فنجان یا شیشه از دستتان به زمین بیافتد.

از خودتان محافظت کنید: آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا به همه توصیه کرده است که تا سن ۴۰ سالگی حتما تست غربالگری چشم انجام داده و بعد از آن هر ۲ تا ۴ سال بسته به عوامل خطرزای شخصی، آن را ادامه داده و مجددا انجام دهند. بعد از سن ۶۵ سالگی، ‌این چک‌آپ را باید سالانه انجام دهید.

دیابت

حدود ۸ میلیون مورد از ۲۹ میلیون موردی که در ایالات متحده دچار دیابت هستند، از وجود این بیماری اطلاع ندارند. در واقع شما ممکن است برای مدتی قند خون غیرعادی داشته باشید؛ در شرایطی که هیچ علائمی از آن نبینید. علائم نامحسوسی مانند خشکی دهان، احساس تشنگی شدید، ‌ادرار کردن زیاد و حتی تار شدن بینایی ممکن است در این مسیر نادیده گرفته شود. خستگی و استرس را هم می‌توان به نوعی به حساب علائم این بیماری گذاشت.

از دیگر نشانه‌هایی که می‌تواند خود را نشان دهد خصوصا اگر اضافه‌وزن داشته باشید‌ آکانتوز سیاه است، که طی آن لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای در پشت گردن و یا چین‌خوردگی پوستی نواحی‌ای مانند زیربغل یا کشاله ران خود را نشان می‌دهد. این مشکل اغلب در بین افرادی دیده می‌شود که هنوز معیارهای اصلی دیابت در آنها بروز پیدا نکرده اما کم‌کم بدن‌شان شروع کرده است به تولید انسولین بیشتر و بیشتر.

از خود محافظت کنید: از سن ۴۵ سالگی، باید هر ۳ سال یک‌بار تست غربالگری دیابت انجام دهید. اگر اضافه‌وزن داشته و یا عوامل خطرزای دیگری مانند فشار خون بالا و یا کلسترول بالا اذیت‌تان می‌کند، باید فواصل انجام این تست را کم کنید.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

بیش از ۱۰ درصد زنانی که در سنین بارداری هستند دچار این بیماری می‌شوند؛ بیماری‌ای که در آن بدن زنان، هورمون‌های مردانه را بیش از حد عادی تولید کرده و این مسئله در روند تخمک‌گذاری آنها اختلال ایجاد نموده و در نهایت خطر بیماری‌هایی هم‌چون بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. کمتر از ۵۰ درصد از زنانی که این بیماری را دارند از آن آگاهند.

در شرایطی که بسیاری از زنان در آستانه بارداری متوجه این بیماری می‌شوند (در واقع این اختلال می‌تواند با توجه به تخمک‌گذاری غیرمعمول و نادر منجر به ناباروری شود)، گاهی داروهایی مانند کلومید به آنها داده می‌شود تا تخمک‌گذاری را تحریک کرده و آن را در مسیر خودش هدایت کند. قسمت نگران‌کننده داستان اینجاست که حدود نیمی از زنان مبتلا به این عارضه، پیش از سن ۴۰ سالگی دچار بیماری پیشادیابتی یا دیابت می‌شوند.

از خودتان محافظت کنید: بدن‌تان را بشناسید. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری، قاعدگی‌های نامنظم است. از سایر علائم آن می‌توان به آکنه‌های بزرگسالی، رشد مو روی صورت یا بدن، و کم‌پشت شدن موی سر اشاره کرد. پزشک شما می‌تواند از طریق ترکیب آزمایش فیزیکی، بررسی سابقه پزشکی، آزمایش خون، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شما را تشخیص داده و میزان آندروژن بالا و یا قند خون بالایتان را چک کرده و یا از آزمایش فراصوتی به منظور وجود کیست در تخمدان‌ها استفاده کند.

سرطان ریه

این سرطان، یکی از سرطان‌هایی است که در میان مردان و زنان به مرگ منتهی می‌شود و فراموش نکنید که این سرطان در مراحل اولیه خود، بدون هیچ‌گونه علائمی آغاز خواهد شد. نشانه‌های آن اغلب زمانی خود را نشان می‌دهد که بیماری در سطح پیشرفته خود باشد، یعنی زمانی که میزان مرگ و میر بالاتر می‌‌رود. این مسئله بسیار رعب‌آور است چرا که بیش از نیمی از موارد سرطان ریه در زنان غیرسیگاری رخ می‌دهد که هرگز هیچ نشانه‌ای دال بر وجود خطر این بیماری خود را نشان نداده است.

از خودتان محافظت کنید: اگر قبلا سیگاری بوده و یا در حال حاضر چیزی حدود ۳۰ سال است که سیگار می‌کشید (برای مثال سی سال روزی یک بسته و یا ۲ بسته در روز به مدت ۱۵ سال) و سن‌تان بالای ۵۵ سال است، باید سالانه از ریه‌هایتان سی‌تی اسکن بگیرید. این آزمایش تا ۲۰ درصد، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را کاهش می‌دهد. اگر فردی هستید که تاکنون سیگار نکشیده‌اید، توصیه نمی‌شود که تست غربالگری ریه انجام دهید، چرا که این تست، ارزش مثبت غلط بسیار بالایی دارد. اما مراقب سرفه‌های خشکی باشید که بعد از دو هفته هنوز خوب نشده است و حواستان به آغاز ناگهانی خس‌خسِ سینه، درد سینه،‌ کوتاه شدن نفس‌ها و یا گرفتگی صدا هم باشد.

منبع: prevention  

۱۰ بیماری عجیب که شما را شوکه خواهند کرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ