چگونه حملات میگرن را کنترل کنید؟

پانته آ توتونپیان
افراد مبتلا به بیماری میگرن با شروع سردردها غالبا با تهوع و کاهش اشتها روبه‌رو هستند و میل به غذا را از دست می‌دهند. متخصصان و درمانگران طب‌های طبیعی از شیوه‌های مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های درمان میگرن، دیدگاه‌های 2 متخصص درمان‌های طبیعی را در این زمینه جویا شدیم.

فرامرز قمصری
مدرس درمان‌های طبیعی و شرقی

تسکین و کنترل سردرد با بادکش
 حجامت یکی از شیوه‌های درمانی طب سنتی ایران است که تاثیر زیادی در روند درمان بیماری میگرن دارد. در این شیوه سموم موجود در عروق بدن که به‌صورت راکد در رگ‌های خونی انباشته شده اند به سطح پوست منتقل می‌شوند و به این ترتیب جریان گردش خون در رگ‌های سر به شکل بهتری انجام می‌شود. دکتر سعید صانعی مشاور طب سنتی در این باره می‌گوید: درمانگران و متخصصان طب سنتی، متناسب با شرایط بیمار و ویژگی‌های او حجامت خشک یا حجامت ‌تر را به بیمار مبتلا به میگرن توصیه می‌کنند. در حجامت خشک، درمانگر تنها با کمک بادکش به جابه جایی اخلاط و سموم انباشته شده در عروق خونی کمک می‌کند و به این ترتیب موجب بهبود عملکرد جریان گردش خون در رگ‌های سر می‌شود اما در شیوه حجامت ‌تر که با دریافت خون همراه است، درمانگران بعد از بادکش کردن با ایجاد شیارهای بسیار ظریف و سطحی بر بدن از بیمار مقدار کمی خون می‌گیرند و به این ترتیب علاوه بر جابه جایی سموم در رگ‌ها به خروج آن‌ها از بدن نیز کمک می‌کنند و به این وسیله به کاهش سردردهای بیمار و میزان درد آن کمک می‌کند.

اسپاسم‌های دردناک را فراموش کنید
درمانگران شیوه درمانی یومی‌هو‌تراپی یکی از شیوه‌های درمانی رایج در کشورهای آسیایی از قبیل چین بر این باورند که اسپاسم‌ها و انقباض‌های عروق پس سر و پشت گردن است که موجب بروز درد در بیماران مبتلا به میگرن می‌شود. فرامرز قمصری مدرس درمان‌های شرقی ادامه می‌دهد: این درمانگران معتقدند، این انقباض‌ها و اسپاسم‌ها مانع از خونرسانی صحیح به مغز می‌شوند و این مسئله موجب بروز سردرد می‌شود. از دیدگاه شیوه درمانی یومی هو تراپی نرسیدن خون به عروق مغز به‌دلیل تجمع رسوبات در رگ‌ها و عروق خونی انجام می‌شود که با ماساژها و تکنیک‌هایی که درمانگران یومی هو تراپی بر بدن بیمار انجام می‌دهند به درمان او کمک می‌کنند. این درمانگران با کارکردن روی عضلات خار مهره‌ای و چنبره‌ای گردن به حرکت رسوبات و تخلیه آنها از بدن کمک می‌کنند. به این ترتیب رسوباتی که در عروق بدن جمع شده است با کمک ماساژ و همراه گردش خون به کلیه‌ها هدایت شده و از طریق ادرار دفع می‌شود.  

 فاصله‌ حملات میگرن را افزایش دهید
 درمانگران یومی هو تراپی با کمک تکنیک‌های خود در نقاط خاصی از بدن که روی سر، پشت گردن و در برخی دیگر از نقاط بدن قرار دارد فواصل حمله‌های میگرن را در بیمار افزایش می‌دهند.  به این ترتیب بیماری که در ماه 3 بار دچار حمله میگرنی می‌شده، می‌تواند با کمک این شیوه‌ها فواصل این حمله‌ها را افزایش دهد.  خوشبختانه علاوه بر تکنیک‌هایی که حتما باید توسط درمانگران روی بیمار انجام شود تکنیک‌های خانگی نیز وجود دارد که اجرای این تکنیک‌ها در منزل می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به میگرن کمک کند.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ