چرا نباید از معاینات پیش از بارداری غافل شوید؟

مهرناز زاوه
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا فرزند‌تان زندگی خوبی را آغاز کند این است که وضعیت سلامت‌تان را پیش از باردار شدن بسنجید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا فرزند‌تان زندگی خوبی را آغاز کند این است که وضعیت سلامت‌تان را پیش از باردار شدن بسنجید. منظور ما، مراقبت پیش از بارداری در قالب دارویی پیشگیرانه برای شما و کودکی است که قرار است به خاطرش باردار شوید.

سابقه پزشکی کامل و آزمایش فیزیکی آن هم چند ماه قبل از اقدام به باردار شدن به شما کمک خواهد کرد تا این مسئله را تعیین کنید که چه اقداماتی لازم است برای آمادگی فیزیکی و احساسی برای داشتن بچه انجام دهید.

همراه داشتن سابقه پزشکی و انجام مشاوره

اولین چیزی که پزشک متخصص انجام می‌دهد این است که سؤالات زیادی درباره وضعیت سلامت و سبک زندگی‌تان از شما خواهد پرسید. متخصص، وضعیت بیماری فعلی یا قبلی شما را بررسی خواهد کرد که ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن و یا سلامت شما و بچه‌تان زمانی که می‌خواهید باردار شوید تأثیر بگذارد. 

سپس نگرانی‌ها یا موضوعاتی را که درباره سلامت خود در ذهن دارید با شما در میان می‌گذارد، و در چگونگی حل کردن آنها به شما کمک خواهد کرد و هر سؤالی که داشته باشید پاسخ می‌دهد.

سابقه بیماری‌های زنانه

متخصص زنان درباره عادات ماهانه از شما سؤالاتی خواهد کرد. (اگر تا الان تقویم قاعدگی برای خود تهیه نکرده‌اید، حالا بهترین فرصت است.) او هم‌چنین از شما می‌پرسد که چه نوع داروی ضدبارداری مصرف می‌کنید. با روش‌های خاصی مانند دپو-پروورا (نوعی پروژسترون برای درمان سرطان رحم و کلیه) مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره بتوانید به دوران باروری خود بازگردید. اگر می‌خواهید زود باردار شوید، بهتر است درباره روش‌هایی که می‌توان این روند را تغییر داد از او سؤال بپرسید.

سؤال بعدی او درباره آزمایش پاپ‌اسمیر خواهد بود و این‌که آیا تاکنون دچار بیماری مقاربتی (STI) شده‌اید یا نه. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند، اما می‌توانند در بارداری مشکلاتی ایجاد کنند و یا سبب بروز مشکلات باروری در قالب بیماری التهابی لگن شوند.

سابقه زایمان

متخصص خواهد پرسید که آیا سابقه بارداری داشته‌اید یا نه (این سؤال شامل بارداری‌های خارج از رحم هم خواهد بود)

اگر قبلا بارداری خارج از رحم انجام داده‌اید این مسئله امکان باروری فعلی‌تان را کمتر خواهد کرد. و اگر بعد از بارداری خارج از رحم باردار شدید، متخصص انجام آزمایش فراصوت را در سریع‌ترین زمان ممکن برایتان خواهد نوشت تا مطمئن شوید که این بارداری، یک بارداری خارج از رحم نخواهد بود.

سابقه سقط جنین بازگشتی بدین معنی است که باید آزمایش کروموزومی انجام داده یا از لحاظ داشتن هر نوع مشکل سلامتی، چک‌آپ انجام دهید. از طرفی او سعی خواهد کرد از این مسئله مطمئن شود که آیا قبلا مشکلات بارداری داشته‌اید، طی زایمان قبلی نوزاد را چطور به دنیا آوردید و آیا هیچ مشکلی بعد از زایمان داشتید یا نه.

در نهایت، سؤالش این خواهد بود که آیا نوزادی که به دنیا آوردید دچار مشکل است یا خیر. اگر کودکتان دچار نقص لوله‌های عصبی باز بوده است، مانند اسپینابیفیدا یا ستون فقرات باز، باید مصرف اسید فولیک روزانه خود را قبل و حین بارداری دوم خود بالا ببرید تا با این کار، خطر بروز مجدد چنین اتفاقی را کاهش دهید.

سابقه پزشکی

اگر هر نوع مشکل پزشکی داشته باشید که ممکن است در بارداری‌تان اختلال ایجاد کند، متخصص سعی خواهد کرد شما را از آن آگاه کند؛ مشکلاتی نظیر تنگی نفس، دیابت، فشار خون بالا، اختلال لخته شدن خون و بیماری تیروئید.

نوع دارو و یا دوز مصرفی آن که برای درمان بیماری مزمن خود استفاده می‌کنید می‌بایست پیش از بارداری و حین آن حتما تنظیم و کنترل شود. از دیگر چیزهایی که متخصص سعی خواهد کرد از آن مطمئن شود این است که آیا قبلا بنا به هر دلیلی جراحی انجام داده یا در بیمارستان بستری شده‌اید و یا هنگام بیهوشی مشکل داشته‌اید یا نه.

داروها و آلرژی‌ها

متخصص سعی می‌کند این مسئله را بفهمد که آیا نسبت به دارو (چه داروهای تجویزی چه داروهای بدون نسخه)، انواع ویتامین‌ها، گیاهان و یا سایر مکمل‌هایی که مصرف کرده‌اید آلرژی خاصی داشته‌اید یا نه. کار خوبی که می‌توان انجام داد این است که لیستی از هر دارویی که مصرف می‌کنید تهیه کنید (و چیزهایی هم‌چون مدت زمان مصرف و میزان مصرف‌شان را هم بنویسید). اگر لازم شد قوطی یا ورق آنها را با خود به همراه داشته باشید.

این اطلاعات به متخصص کمک خواهد کرد تا از این مسئله اطمینان حاصل کند که هیچ داروی خطرناکی حین بارداری مصرف نمی‌کنید و یا دوزی که می‌خورید بالا نیست. (برای مثال مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین A برای جنینی که در حال رشد است، خطرناک خواهد بود.)

اگر تا به حال از اسید فولیک استفاده نکرده‌اید، متخصص مصرف ۴۰۰ میکروگرم از آن را در روز برایتان تجویز خواهد کرد (به تنهایی یا همراه با مولتی‌ویتامین)، که باید یک ماه قبل از باردار شدن مصرف آن را آغاز کنید. مصرف اسید فولیک پیش از باردار شدن می‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش خطر «نقص لوله‌های عصبی باز» مانند ستون فقرات باز داشته باشد.

سابقه واکسیناسیون

مبتلا شدن به برخی بیماری‌های خاص در دوران بارداری، نوزاد را در معرض خطر نواقص جدی زایمانی و یا مشکلات دیگر قرار خواهد داد. بهتر است سوابق ایمنی‌سازی‌تان را در صورت انجام همراه خود داشته باشید تا متخصص از این مسئله مطمئن شود که آیا عمل واکسیناسیون‌تان به‌روز است یا نه.

برخی آزمایش‌های ایمنی‌سازی که اغلب توصیه می‌شود به این شرح است:

-سرخجه؛ اگر هنوز مدرکی ندارید که نشان دهد بدن‌تان نسبت به سرخجه ایمن است، باید تست سرخجه انجام دهید. بعد از تزریق واکسن سرخجه باید یک ماه تا باردار شدن صبر کنید.

-آبله‌مرغان؛ اگر قبلا سابقه آبله‌مرغان نداشته و یا واکسن آن را زده‌اید، باید بابت ایمنی بدن‌تان نسبت به آن آزمایش بدهید. واکنس آبله‌مرغان نیازمند دو دوز است، که با فاصله چهار تا هشت هفته از هم انجام می‌شود. بعد از تزریق این واکسن، باید برای بارداری یک ماه صبر کنید.

-واکسن ترکیبی Tdap که حاوی واکسن تقویتی کزاز، سیاه‌سرفه و دیفتری است.

-واکسن آنفولانزای جدید (اگر در فصل آنفولانزا هستید)

-اگر سن‌تان ۲۶ سال یا کمتر بوده و یا واکسن HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) نزده‌اید، متخصص توصیه خواهد کرد که حتما واکسن آن را بزنید.

-هپاتیت B؛ در صورتی که نسبت به آن ایمنی‌سازی نشده و یا در معرض خطر این بیماری قرار دارید

سابقه اجتماعی یا احساسی

متخصص سعی می‌کند از این مسئله مطمئن شود که آیا سابقه مشکلات روانی مانند افسردگی یا اختلالات غذایی داشته‌اید یا نه. اگر با هر دارویی تحت درمان بوده‌اید، اکنون باید آن را به داروی جدیدی تغییر دهید. هم‌چنین تلاش برای بارداری و خودِ بارداری می‌تواند با فراز و فرودهای احساسی همراه باشد و اگر متخصص از این وضعیت آگاه باشد می‌تواند تأثیر به‌سزا و مثبتی بر آن بگذارد.  

سؤالاتی درباره سبک زندگی

متخصص، رژیم غذایی شما را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود مواد مغذی لازمی را که نیاز دارید مصرف می‌کنید. اگر فردی غیرفعال هستید و تحرک چندانی ندارید، به شما یک برنامه‌ ورزشی توصیه خواهد کرد. اگر اضافه‌وزن دارید یا از کمبود آن رنج می‌برید، به شما کمک خواهد برنامه‌ای بچینید تا پیش از بارداری وزن‌تان به میزان متعادلی برسد.

هم‌چنین توصیه خواهد کرد که از خوردن بعضی غذاها پرهیز کنید مانند برخی ماهی‌های خاص که ممکن است حاوی میزان زیادی جیوه باشند و این‌که چطور از عفونت‌هایی مانند لیستریوز یا توکسوپلاسموز پیشگیری کنید؛ چرا که ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای جنین در حال رشد شوند. از میان سایر موارد، باید از خوردن شیر یا پنیر پاستوریزه‌نشده، ماهی خام یا پخته‌نشده، گوشت و یا تخم‌مرغ خام یا پخته‌نشده پرهیز کنید.

توصیه دیگر او این خواهد بود که میزان مصرف کافئین یا چای خود را کم کنید؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد کافئین برای سلامت نوزاد مضر خواهد بود.

مسئله بعدی، مصرف سیگار یا مواد مخدر است. اگر می‌بینید برای ترک سیگار،‌ مواد مخدر یا هر نوع اعتیاد دیگری نیاز به کمک دارید، حتما با متخصص صحبت کرده و از او بخواهید یک برنامه ترک برایتان تدوین و یا شما را به یک مشاور خوب معرفی کند.

از دیگر چیزهایی که متخصص باید از آن مطمئن شود این است که آیا شما یا همسرتان در خانه یا محیط کار، در معرض خطرات محیطی قرار داشته‌اید یا نه. برخی مواد سمی، بارداری یا نوزادتان را در معرض خطر قرار خواهد داد. اگر هر نوع نگرانی‌ نسبت به خطرات سلامتی در محیط کار دارید، حتما درباره آن با متخصص مشورت کنید.

منبع: babycenter

مشکلات رایج در سه ماه اول بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ