8 گام جهت جلوگیری از حملات مکرر آسم

a.mahammadi
در میان بیماری های مزمن، آسم درمان پذیرترین بیماری شناخته شده است. اکثر افراد مبتلا به آسم می توانند با رژیم دارویی، و رعایت مواردی در سبک زندگی، یک روال عادی روزمره بگذرانند.

اگر شما مبتلا به این بیماری تنفسی هستید، مهمترین قانون برای کنترل آن این است که داروهای خود را دقیقا همانطور که تجویز شده اند، مصرف کنید ضمن این که رعایت برخی گام ها در زندگی برای شما و برای داشتن یک زندگی بدون دردسر الزامیست:
دریافت کافی ویتامین دی: مصرف مکمل های ویتامین دی یا قرار گیری روزانه در معرض نور آفتاب هر دو راه هایی برای دریافت کافی این ویتامین هستند. بعضی تحقیقات حاکی از آنند که کمبود ویتامین دی با خطر افزایش حملات ناشی از آسم مرتبط است. در یک مطالعه و در میان 21 هزار نفر از مبتلایان به آسم، کسانی که سطوح خونی پایین تر ویتامین دی را داشتند، بیشتر از دیگران طی 12 ماه دچار حملات آسم شدند. قبل از دریافت مکمل های ویتامین دی با پزشک تان حتما مشورت کنید.
درمان سوزش سر دل: افراد مبتلا به آسم اغلب دچار حملات بیشتر می شوند اگر بیماری هایی از جمله ریفلاکس معده داشته باشند. راه یابی اسید معده به مری منجربه اسپاسم و سفتی راه های هوایی می شود. درمان های ضد ریفلاکس در مبتلایان به آسم اغلب با نتایج مفید در کنترل این بیمار یهمراه است. رایج ترین درمان برای مبتلایان به سوزش سر دل یک کلاس از داروهای مخدر شناخته شده به عنوان مهارکننده های پمپ پروتن است که شامل پریواسید می شود. این دسته داروها از آنجا که با پوکی استخوان، مشکلات کلیوی و اخیرا زوال عقل مرتبط داده شده اند، بنابراین در گام اول برای برطرف کردن سوزش سر دل از راه های طبیعی با پزشک تان مشورت کنید.
اقدامات احتیاطی هنگام ورزش: آسم ناشی از ورزش را تقریبا 90 درصد مبتلایان به آسم تجربه می کنند. سرفه شایع ترین علامت آسم ناشی از ورزش است اما می تواند با خس خس سینه، تنگی نفس و … نیز همراه باشد. برای جلوگیری از آسم ناشی از ورزش اسپری خود را همیشه حین ورزش به همراه داشته باشید. استفاده از اسپری یک راه حل کوتاه اثر برای باز کردن راه های هوایی حین ورزش است. این مهم است که قبل از ورزش 10 دقیقه خود را گرم کنید و اگر قادی به ورزش های سریع نیستید، پیاده روی با شدت متوسط، یا یوگا را امتحان کنید.
احتیاط در باز کردن محصولات الکترونیکی: محصولات جدید الکترونیکی مانند تلویزیون و کامپیوتر که به تازگی خریداری شده اند، حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده هستند و می توانند کیفیت هوای داخل ساختمان را تحت تاثیر قرار داده و تحریک کننده حملات آسم و آلرژی باشند. پس هنگامی که یک محصول جدید را دریافت می کنیدف درب آن را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه برای نیم ساعت وارد آن شود. این خود یک گام کوچک برای جلوگیری از شعله ور شدن حملات آسم است.
توجه به خلق و خوی: خلق و خوی پایین خطر ابتلا به حملات آسم را تشدید می کند. حملات آسم اکسیژن بدن شما بخصوص مغز را کاهش می دهد و منجر به احساس خستگی، و افسردگی می شود. در واقع در لیست نشانه های حملات قریب الوقوع آسم، خلق و خوی پایین را می توان دید.
اجتناب از شمع های معطر: آلاینده های داخلی می تواند یک عامل بزرگ در تحریک حملات آسم باشد. در لیست این آلاینده ها، شمع های معطر قرار دارند که حاوی فرمالدئید هستند و چشم و دستگاه تنفسی را تحریک می کنند. شمع های معطر همچنین مقادیر زیادی از آلاینده ها از قبیل دوده، بنزن و سرب را وارد محیط ساختمان می کنند.
حفظ وزن سالم: چاقی یکی دیگر از وضعیت هایی است که منجر به تشدید حملات آسم می شود. در سال 2010 درصد بالایی از آمریکایی های مبتلا به آسم دچار چاقی بودند و شاخص توده بدنی بالاتر از 30 داشتند. در واقع بافت چربی منجر به ایجاد التهاب در سراسر بدن شده و آسم که خود یک بیماری التهابی است را تشدید می کنند. خبر خوب این است که از دست دادن وزن به طور قابل توجهی منجر به بهبود علائم آسم می شود.
اجتناب از سیگار: همه ما می دانیم که مصرف مستقیم سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن، محرک بزرگ ریه و گلو است و می تواند آغازگر حملات آسم باشد. ابتلا به آسم و استعمال سیگار به طور توامان، منجر به کاهش عملکرد ریه و اختلال در پاسخ به درمان های کورتیکواستروئیدی می شود. پس یکی از بهترین گزینه ها برای کنترل حملات آسم، ترک سیگار و اجتناب از قرارگیری در معرض دود آن است.
نکاتی برای جلوگیری از حملات آسم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ