علائم تیروئید و راه‌حل‌های رفع آن-قسمت اول

مهرناز زاوه
این غده بزرگِ تنظیم‌کننده ذهن و بدن ممکن است گاهی باعث آزارتان شود، خصوصا برای خانم‌ها. برای برطرف شدن این وضعیت باید از راهکار درمانی درست استفاده کرده و از بروز مشکلات حاد سلامت پیشگیری کنید.

آیا خستگی، روز به روز دارد شما را بیشتر از پا درمی‌آورد؟ آیا دچار اختلال مغز مه‌آلود، اضافه‌وزن و یا ریزش مو شده‌اید؟ یا شاید برعکس تمام این چیزها درباره شما صدق می‌کند یعنی: اغلب بیش از حد انرژی دارید، یا دچار تعرق و تشویش هستید؟ هرچه هست، تقصیر گردن غده تیروئید شماست. این غده بزرگِ تنظیم‌کننده ذهن و بدن ممکن است گاهی باعث آزارتان شود، خصوصا برای خانم‌ها. برای برطرف شدن این وضعیت باید از راهکار درمانی درست استفاده کرده و از بروز مشکلات حاد سلامت پیشگیری کنید.

غده تیروئید چیست؟

تیروئید، یک غده پروانه‌ای‌شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده، هورمون تیروئید را تولید می‌کند که مسئول کنترل متابولیسم شماست؛ سیستمی که به بدن در استفاده از انرژی کمک خواهد کرد. اختلالات تیروئیدی می‌توانند با تولید هورمون تیروئید، سرعت متابولیسم‌تان را تشدید یا کُند کنند. زمانی که سطح هورمون‌ها خیلی کم یا خیلی زیاد شود، طیف گسترده‌ای از علائم را تجربه خواهید کرد.

علائم؛

اضافه‌وزن یا کاهش وزن

تغییر ناموجه و غیرعادی وزن یکی از شایع‌ترین نشانه‌های اختلالات تیروئیدی است. اضافه‌وزن می‌تواند سیگنال‌های مربوط به میزان کم تیروئید را منتشر کند، بیماری‌ای که آن را کم‌کاری تیروئید می‌نامند. از آن سو، اگر میزان تولید هورمون تیروئید بیش از حد نیاز بدن باشد، به شکل غیرمنتظره‌ای وزن‌تان کم خواهد شد که آن را پرکاریِ تیروئید می‌نامند. کم‌کاری تیروئید به مراتب از پُرکاری آن شایع‌تر است.

تورم در گردن

هورمون‌های تیروئیدی تقریبا بر تمام اعضای بدن و میزان سرعت تپش قلب هم تأثیر می‌گذارند. افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند متوجه خواهند شد که ضربان قلب‌شان از حد عادی کُندتر شده است. پرکاری تیروئید هم باعث تسریع ضربان قلب شده و از طرفی می‌تواند فشار خون را افزایش داده و منجر به تپش قلب شود.

تغییر در انرژی و خلق و خو

اختلالات تیروئیدی می‌توانند تأثیر بارزی بر سطح انرژی و خلق وخوی شما داشته باشند. کم‌کاری تیروئید باعث می‌شود افراد احساس خستگی، بی‌حالی و افسردگی داشته باشند. پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به تشویش، مشکلات خواب، بی‌قراری و تندمزاجی شود.

ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از نشانه‌های عدم تعادل در کارکرد تیروئید شماست. هم کم‌کاری و هم پرکاری تیروئید منجر به ریزش مو خواهد شد. در اکثر موارد، زمانی که اختلال تیروئید درمان شود، وضعیت مو به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت.

احساس گرما یا سرمای زیاد

اختلالات تیروئیدی می‌توانند در قابلیت تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد کنند. افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند در اغلب مواقع بیش از حد طبیعی احساس سرما خواهند داشت. پرکاری تیروئید اما تأثیری عکس آن داشته و منجر به تعرق زیاد و گرما خواهد شد.

سایر علائم کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید می‌تواند با علائم دیگری مانند خشکیِ پوست و ناخن‌های خمش‌ناپذیر، کرختی یا مومور شدن دست‌ها، یبوست، دوره‌های قاعدگی با خونریزی شدید هم همراه باشد.

سایر علائم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید هم می‌تواند علائم مازاد دیگری از جمله ضعف عضلانی و یا لرزش دست‌ها، مشکلات بینایی، اسهال و دوره‌های نامنظم قاعدگی را داشته باشد.

اختلال تیروئید یا قاعدگی

از آنجایی که اختلال تیروئیدی می‌تواند سبب بروز تغییراتی در چرخه قاعدگی و خلق و خوی ما شود، در پاره‌ای از موارد علائم آن با علائم قاعدگی اشتباه گرفته می‌شود. اگر در این مسئله شکی وجود داشته باشد، یک آزمایش خون ساده می‌تواند این مسئله را تعیین کند که آیا این عوامل، عامل اصلی قاعدگی بوده و یا اختلال تیروئیدی – و یا ترکیبی از هر دو.

چه کسی باید آزمایش انجام دهد؟

اگر فکر می‌کنید تیروئیدتان دچار پرکاری یا کم‌کاری شده، توصیه می‌شود آزمایش انجام دهید. در واقع تشخیص این اختلال بر اساس علائم، آزمایش و یک تست خون خواهد بود که میزان کارکرد غده تیروئیدتان طی آن چک می‌شود. پرکاری و کم‌کاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است.

چک کردن تیروئید گردن

بررسی دقیق گردن در آینه به شما کمک خواهد کرد تا تیروئید متورم خود را که نیاز به توجه و مراقبت پزشکی دارد شناسایی کنید. برای این کار، سرتان را به سمت عقب برده، کمی آب بنوشید و در همان حال که دارید آن را می‌بلعید،‌ ناحیه‌ای از گردن در زیر برجستگی حنجره و بالای ترقوه را چک کنید. به دنبال برآمدگی و یا بیرون‌زدگی باشید و بعد همین کار را چند بار دیگر انجام دهید.

منبع: webmd

قسمت دوم را اینجا بخوانید

تاثیر کم‌کاری تیروئید بر قدرت باروری خانم‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ