علائم تیروئید و راه‌حل‌های رفع آن-قسمت دوم

مهرناز زاوه
یکی از شایع‌ترین علل کم‌کاری تیروئید، نوعی واکنش خودایمنی است که طی آن بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. نتیجه آن، آسیب به تیروئید و پیشگیری از تولید هورمون کافی خواهد بود.

تشخیص اختلالات تیروئیدی

اگر پزشک نسبت به وجود اختلال تیروئیدی شک دارد، آزمایش خونی به نام تست کارکرد تیروئید می‌تواند در تشخیص دقیق به او کمک کند. این تست می‌تواند میزان هورمون محرکه تیروئید (TSH) را اندازه‌گیری کند. این هورمون، یک هورمون اصلی است که فعالیت غده تیروئید را تنظیم می‌کند. اگر TSH بالا باشد، به معنای آن خواهد بود که کارکرد تیروئید شما بسیار پایین بوده است (کم‌کاری تیروئید). اگر TSH پایین باشد، در واقع به معنای آن خواهد بود که فعالیت تیروئیدتان زیاد است (پرکاری تیروئید). از طرفی پزشک، سطح فعالیت سایر هورمون‌های موجود در خون را نیز چک خواهد کرد. در برخی موارد، بررسی‌های تصویری هم به کار آمده و از بافت‌برداری به منظور سنجش کارکرد غیرعادی تیروئید استفاده می‌شود.

بیماری هاشیموتو

یکی از شایع‌ترین علل کم‌کاری تیروئید، نوعی واکنش خودایمنی است که طی آن بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. نتیجه آن، آسیب به تیروئید و پیشگیری از تولید هورمون کافی خواهد بود. بیماری هاشیموتو، مثالی از کم‌کاری تیروئید خودایمنی است.

سایر علل کم‌کاری تیروئید

در برخی موارد کم‌کاری تیروئید به خاطر وجود مشکلی در غده هیپوفیز رخ می‌دهد که کف مغز قرار دارد. این غده، هورمون محرکه ‌تیروئید (TSH) را تولید می‌کند که به تیروئید اعلام می‌کند فعالیتش را انجام دهد. اگر غده هیپوفیز شما به قدر کافی TSH تولید نکرد، میزان هورمون تیروئید شما کم خواهد شد. از سایر علل کم‌کاری تیروئید می‌توان به التهاب موقت تیروئید و یا داروهایی اشاره کرد که بر کارکرد تیروئید تأثیر می‌گذارند.

بیماری گریوز

یکی از شایع‌ترین علل پرکاری تیروئید بیماری گریوز است. این اختلال، نوعی اختلال خودایمنی بوده که به غده تیروئید حمله نموده و سبب انتشار میزان بالایی هورمون تیروئید خواهد شد. یکی از نشانه‌های بارز بیماری گریوز، بیرون‌زدگی چشم‌ها و بیشتر دیده شدن آنهاست.

سایر علل پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید را می‌توان ناشی از گره‌های کوچک تیروئیدی دانست. در واقع این گره‌ها، توده‌هایی هستند که داخل تیروئید رشد می‌کنند و در پاره‌ای موارد شروع می‌کنند به تولید هورمون تیروئید. توده‌های بزرگ می‌توانند منجر به گواتر بزرگ‌ شوند. توده‌های کوچک‌تر را می‌توان با آزمایش‌هایی هم‌چون تست فراصوتی شناسایی کرد.

مشکلات مربوط به اختلالات تیروئیدی

اگر کم‌کاری تیروئید درمان نشود، باعث افزایش میزان کلسترول‌تان شده و خطر بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی را در شما افزایش خواهد داد. در موارد حاد، میزان بسیار کم هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند سبب کاهش خطرناک دمای بدن و کم شدن قدرت آگاهی شود. عدم درمان پرکاری تیروئید هم می‌تواند سبب مشکلات حاد قلبی و شکنندگی استخوان‌ها شود.

درمان کم‌کاری تیروئید

اگر پزشک تشخیص داد که دچار کم‌کاری تیروئید هستید، احتمالا هورمون‌های تیروئیدی را در قالب قرص برایتان تجویز خواهد کرد. مصرف آن اغلب ظرف چند هفته منجر به بهبود وضعیت‌تان خواهد شد. درمان‌های طولانی‌مدت هم می‌توانند سبب افزایش انرژی، کم شدن میزان کلسترول و کاهش تدریجی وزن شوند. اکثر افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوند باید برای باقی عمر خود از هورمون‌های تیروئیدی استفاده کنند.

درمان پرکاری تیروئید

یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی برای پرکاری تیروئید، استفاده از داروی ضدتیروئیدی است که هدف آن، کاهش میزان هورمون‌هایی است که توسط غده تیروئید تولید می‌شود. این بیماری در نهایت از بین می‌رود، اما بسیاری از افراد باید برای مدتی طولانی داروی آن را مصرف کنند. سایر داروها برای کاهش علائمی هم‌چون نبض تند و یا لرزش تجویز می‌شود. گزینه دیگر، استفاده از یُد رادیواکتیو است که می‌تواند بخشی از غده تیروئید را از بین ببرد و به موجب آن، میزان هورمون تیروئید تولیدشده را کم کند. زمانی که بخشی از این غده از بین رفت و یا به کمک جراحی برداشته شد، بسیاری از بیماران باید از هورمون‌های تیروئیدی در قالب قرص استفاده کنند.

جراحی برای اختلالات تیروئیدی

برداشتن غده تیروئید باعث درمان پرکاری تیروئید خواهد شد، اما این روش تنها زمانی توصیه می‌شود که داروهای ضدتیروئیدی جواب ندهد و یا گواتر خیلی بزرگ باشد. هم‌چنین انجام جراحی برای بیمارانی توصیه می‌شود که دارای گرهک‌های تیروئیدی هستند. زمانی که تیروئید برداشته می‌شود، اکثر بیماران باید به طور روزانه از مکمل‌های هورمون تیروئید استفاده کنند تا کم‌کاری تیروئیدشان بدتر نشود.

منبع: webmd

قسمت اول را اینجا بخوانید

علائم تیروئید چشمی را بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ