ترکیبات تحریک‌کننده و آلرژی‌زای موجود در محصولات مراقبت از پوست

مهرناز زاوه
در اینجا به برخی از شایع‌ترین این ترکیبات و گزینه‌های تسکین‌دهنده مشکلات ناشی از آنها می‌پردازیم.

اگر باز کردن کیف لوازم آرایش‌ برایتان شبیه به عبور از میدان مین است آن هم به این دلیل که هرگز از این مسئله مطمئن نیستید که کدام محصول باعث تحریک اگزما یا کهیر خارش‌دار شده یا جوش‌های دردناکی به همراه خواهد داشت، پس وقت آن است که آلرژی‌های مختلف پوستتان را به مواد آرایشی بهبود ببخشید. حدود ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها در مقاطعی از زندگی خود دچار واکنش‌های آلرژی‌زای پوستی می‌شوند و این اصلا عجیب نیست وقتی که پی می‌برید بیش از ۳۷۰۰ ماده در قالب مواد آلرژی‌زای پوستی یا تماسی شناخته شده‌اند و تعدادی از آنها هم در محصولات آرایشی زیبایی وجود دارند که هر روز از آن استفاده می‌کنید. خوشبختانه هرچه بیشتر آنها را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید مشکلات ناشی از آنها را حل کنید. در اینجا به برخی از شایع‌ترین این ترکیبات و گزینه‌های تسکین‌دهنده مشکلات ناشی از آنها می‌پردازیم.

ترکیبات حاوی آلومینیوم

اگر هر بار که از اسپری بوبر استفاده می‌کنید متوجه می‌شوید زیربغل‌تان شروع کرده است به قرمز شدن یا لایه‌لایه شدن، احتمالا نسبت به ترکیبات آلومینیومی که در اکثر آنها وجود دارد حساس هستید. متأسفانه، هرچه میزان محافظت شما در قالب مرطوب نمودن پوست بیشتر و قوی‌تر باشد، احتمال بروز واکنش در شما بیشتر خواهد بود.

راه‌کار تسکین علائم: از یک ماده بوبر طبیعی استفاده کنید. در واقع آنها می‌توانند بوی زیربغل را از بین ببرند یا به عبارتی آن را بپوشانند اما در پیشگیری از عرق تأثیری ندارند.

اسیدها

گفته می‌شود که هر ترکیب یا محصولی که باعث از بین بردن سلول‌های پوستی شود، می‌تواند گهگاه ضرر بیشتری به همراه داشته باشد. این لیست شامل اسید سالیسیلیک است – در واقع اسید محلول در روغن بتاهیدروکسی که برای درمان آکنه و پوست چرب شما استفاده می‌شود؛ رتینوئیدهای موضعی و اسید گلیکولیک که همان اسید آلفاهیدروکسی محلول در آب محسوب می‌شود ترکیب فعال در اکثر محصولات لایه‌بردار شیمیایی است. استفاده بیش از حد از تمام این ترکیبات می‌تواند سبب التهابات پوستی، خشکی، قرمزی و یا سوزش آن شود.

برای تسکین این علائم حتما با متخصص پوست خود مشورت کرده و دستورات او را نسبت به استفاده از محصولات موضعی که حاوی اسید سالیسیلیک یا رتینوئید است به دقت انجام دهید. شما باید این محصولات را در آغاز به میزان کم مصرف نموده و رفته‌رفته مقدار آن را زیاد کنید و یا یک روز در میان یا چند روز در میان میزان آن را کم کنید تا دستتان بیاید که پوستتان تا چه میزان از آن را می‌تواند تحمل کند.

عطر

ترکیبات معطر بر روی بیش از ۲۰ درصد از جمعیت آمریکایی‌ها تأثیر گذاشته و می‌تواند سبب التهابات پوستی ناشی از کهیرهای پوستی و نیز سردرد، سرفه، خس‌خس سینه و سایر حساسیت‌های سیستم تنفسی شود. به خاطر داشته باشید که عطر لزوما محدود به ادکلن‌ها نمی‌شود و تقریبا در هر محصول زیبایی مناسب برای زیر نور خورشید استفاده می‌شود. ترکیبات معطر را می‌توان در محصولاتی که برچسب «بدون رایحه» دارند هم مشاهده کرد؛ چرا که کمپانی‌های سازنده از عطرهای مخصوص شیمیایی که تحت عنوان عوامل پوشاننده به کار می‌روند برای ایجاد محصولی بدون رایحه استفاده می‌کنند.

برای تسکین علائم توصیه می‌شود که اگر نسبت به این نوع عطرها حساسیت دارید، از مصرف هر محصولی که رویش برچسب معطر خورده خودداری کنید.

فلزات

اگر نسبت به نیکل (که در جواهرات و روکش دکمه‌های فلزی و گیره‌ها استفاده می‌شود) یا هر نوع فلز دیگر حساسیت دارید، پس مراقب کبالت باشید که در بسیاری از محصولات مراقبت پوستی مانند محصولات بوبر و رنگ موهای قهوه‌ای روشن استفاده می‌شود. سایر فلزاتی که ممکن است در محصولات زیبایی باشند عبارتند از آلومینیوم، کروم و سرب.

برای تسکین علائم از یک ماده بوبر طبیعی استفاده کرده و هر محصول جدید آرایشی را که حاوی مواد معدنی یا رنگ‌دانه‌های فلزی است ابتدا روی قسمتی از پوستتان تست کنید تا مطمئن شوید با واکنش خاصی همراه نخواهد بود.

نرم‌کننده‌ها

نرم‌کننده‌ها ترکیباتی هستند که ساخته شده‌اند تا از لمس پوستتان حس خوبی داشته باشید. اما بسیاری از آنها می‌توانند منجر به ایجاد جوش شوند، خصوصا برای پوست‌هایی که آمادگی زیادی برای آکنه دارند. فهرستی از نرم‌کننده‌ها که باید نسبت به آنها خیلی مراقب بود عبارت است از لانولین، کره نارگیل، کره کاکائو، ایزوپروپیل پالمیتات و لاکتات میریستیل.

برای تسکین علائم باید گفت که اگر در معرض بروز جوش‌ و کهیر هستید، سعی کنید مرطوب‌کننده‌ای انتخاب کنید که بیشتر محتوای آن آب بوده و از طرفی باعث بسته شدن منافذ و بروز جوش‌های سرسیاه نشود، تا بتواند به پوستتان کمک کند بدون بستن منافذ، محتوای آب خود را حفظ نماید.

منبع: everydayhealth

جایگزین‌های گیاهی برای لوازم آرایشی و بهداشتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ