رازهای لاغری از زبان لاغرها

مهرناز زاوه
وقتی پای وزن کم‌کردن به میان می‌آید، اغلب به افرادی اعتماد می‌کنیم که تجربه این کار را داشته‌اند و در این زمینه موفق شده‌اند. در اینجا می‌خواهیم به رازهای جالبی درباره لاغری از زبان آنها اشاره کنیم که شاید تا به حال نشنیده باشید.

وقتی پای وزن کم‌کردن به میان می‌آید، اغلب به افرادی اعتماد می‌کنیم که تجربه این کار را داشته‌اند و در این زمینه موفق شده‌اند. در اینجا می‌خواهیم به رازهای جالبی درباره لاغری از زبان آنها اشاره کنیم که شاید تا به حال نشنیده باشید.

۱.آنها ترجیح می‌دهند سالم باشند تا لاغر

خانم ماریا منونوس که هنرپیشه،‌ روزنامه‌نگار و مجری است توانست سال گذشته ۲۰ کیلو از وزنش را کم کند. او در این باره می‌گوید: «کل صنعت غذایی یا رژیم غذایی و نیز پیام‌هایی که از فیلم‌ها و رسانه‌ها دریافت می‌کنیم حول محور وزن و تناسب اندام است؛ این‌که بتوانید وزن بیشتری کم کنید تا لباس‌هایتان بیشتر اندازه‌تان شود. اما مهم‌ترین نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که لاغری را اصلا نمی‌توان با سلامتی مقایسه کرد. سلامتی یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی است. در واقع وقتی بتوانید سالم و لاغر باشید، آنگاه قدرت بیشتری در اختیار دارید و به خاطر داشته باشید که در مسیر لاغر شدن، ‌هر چیزی ارزش ریسک و امتحان را ندارد و ممکن است کیفیت زندگی‌تان زیر سؤال برود.»

۲.آنها می‌دانند که این یک ماراتن است، ‌نه دوی سرعت

خانم منونوس در ادامه گفت: «زمانی که بیست کیلو از الان خودم سنگین‌تر بودم و تصمیم گرفتم وزنم را کم کنم، یک برنامه طولانی‌مدت و تدریجی را در پیش گرفتم. در واقع می‌دانستم که این توانایی را ندارم که یک رژیم غذایی سفت و سخت را در پیش بگیرم و تمام غذاهایی را که دوست دارم از برنامه‌ام حذف کنم. و با وجود کار، ‌پرداخت قبض‌ها، خانواده، دوستان و روابطم، حتی دو روز هم در هفته وقت نداشتم ورزش کنم. این مسئله یک سال طول کشید، اما خلاصه توانستم وزن کم کنم. و واقعا چندان از این مسئله آگاه نبودم که یک برنامه آهسته و پیوسته نه تنها منطقی‌ترین راه برای کاهش وزن است، بلکه هوشمندانه‌ترین آنها هم محسوب می‌شود.

۳.آنها هر روز صبح چای می‌نوشند

سرآشپزی به نام پادما لاکشمی در ارتباط با لاغر شدن خود می‌گوید: «من همیشه صبحم را با چای دارچین آغاز می‌کنم که در واقع چای سیاه همراه با شیر، عسل، زنجبیل، هل و دارچین است. بعد یک معجون سبز از کلم، چغندر، نعناع، سیب، هویج و زنجبیل درست می‌کنم یا سه سفیده تخم مرغ همراه با یک زرده می‌خورم. اگر گرسنه باشم، نصف فنجان پنیر کاتیج به تخم‌مرغ‌ها اضافه می‌کنم.»

۴.آنها رنگ‌ها را رمزگشایی می‌کنند

رنگدانه‌‌ها به شما اطلاعاتی درباره ارزش غذایی محصولات می‌دهند. هر کدام از پنج رنگ مختلفی که میوه و سبزیجات دارند می‌تواند مزایای متفاوتی برای سلامت شما داشته باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

میوه‌ها و سبزیجات آبی و ارغوانی: بلوبری، تمشک، انگور بنفش، آلو،‌ مویز،‌ بادمجان.

مزایا: هشیار نگه داشتن حافظه و کاهش خطر انواع سرطان از جمله سرطان پروستات

میوه‌ها و سبزیجات سبز: کیوی، اسفناج،‌ بروکلی، کاهو، کلم بروکسل، کلم‌پیچ.

مزایا: محافظت از استخوان‌ها، دندان‌ها و قدرت بینایی

میوه‌ها و سبزیجات سفید: گلابی، موز، ‌قارچ، ‌گل کلم، پیاز، سیر.

مزایا: کاهش کلسترول بد یا LDL و کاهش خطر بیماری‌های قلبی

میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی: پرتقال‌، گریپ‌فروت، طالبی، انبه، آناناس، کدو و هویج.

مزایا: افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌های چشمی

میوه‌ها و سبزیجات قرمز: هندوانه، توت‌فرنگی، تمشک‌ قرمز، زغال اخته، گیلاس، گوجه‌فرنگی، تربچه و سیب قرمز.

مزایا: کمک به جلوگیری از بیماری آلزایمر و افزایش جریان خون به قلب

۵.آنها سودا نمی‌نوشند

سؤال این است که آیا همه سوداها به یک اندازه مضرند؟ در واقع باید گفت همه آنها ۱۰۰ درصد کالری‌شان را از شکر موجود تأمین می‌کنند اما این بدان معنا نیست که عوامل مضر به میزان متغیر در آنها وجود ندارد. سوداهای میوه میزان شکر بیشتری نسبت به کولای میوه دارند. اما شاید چیزی که باعث شود سودای پرتقال هم در لیست غذایی این افراد کمرنگ شود،‌ میزان زیاد رنگ‌های صنعتی زرد و قرمز به ترتیب به نسبت ۶ و ۴۰ در آن است، در واقع دو ماده شیمیایی که منجر به بروز مشکلات رفتاری و تمرکزی در بچه‌ها خواهد شد.

۶.آنها می‌دانند که هر چیز ارگانیکی لزوما سالم نیست

وقتی پای صحبت غذاهای بسته‌بندی و فرآوری‌شده به میان می‌آید، نباید چنین فکر کرد که غذای ارگانیک یعنی غذای سالم. در واقع غذاهای ارگانیک مثل بیسکوییت‌های شدیدا فرآوری‌شده سرشار از چربی و شکرند و بدن شما چربی‌های ارگانیک و شکر را به مانند چیزهای عادی متابولیز می‌کند. در این میان برخی کمپانی‌های هوشمند از گزینه‌های ارگانیک به عنوان سرپوش جریان بازاریابی استفاده می‌کنند، تنها برای این‌که یک فنجان ماست یا یک جعبه بیسکوییت را با مقادیر ناسالم و مضری از شربت ذرت ارگانیک با فروکتوز بالا پُر کنند.

۷.آنها هرگز ادویه‌های شیشه‌ای نمی‌خرند

چیزی که اکثر آشپزهای برنامه‌های تلویزیونی می‌گویند درست است: «باید تا حد ممکن و در فواصل کوتاه زمانی، دستی به سر و گوش گنجه ادویه‌های خود بکشید، لاقل یک بار در سال. به مرور زمان، روغن‌های ضروری موجود در این ادویه‌ها از بین می‌رود. این باعث از بین رفتن طعم مورد انتظارتان هم خواهد شد. پیشنهاد می‌شود ادویه‌های خود را به شکل فله‌ای بخرید تا دست‌تان باشد چه میزان می‌خواهید مصرف کنید. پانزده گرم هلِ سرشار از چربی یا زیره و یا گشنیز تقریبا یک‌چهارم خرید عادی همین محصولات در شیشه و از یک سوپرمارکت برایتان خرج خواهد داشت.

۸. این افراد همه چیز را تقسیم کرده و بعد غذا می‌خورند

تا زمانی که تمامی رستوران‌ها خودشان میزان غذای مورد علاقه‌تان را تعیین کرده و برایتان می‌آورند، مجبورید به یک روش دیگر حجم پُرس خود را کم کنید: وقتی خوراک اصلی‌تان سر میز حاضر می‌شود، به سمت آن شیرجه زده و نیمی از آن را بخورید، بعد پیش از آنکه وارد راند دوم شوید حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید. وقتی حرف می‌زنید و این لابه‌لا آب می‌نوشید، معده‌تان این فرصت را دارد که غذا را هضم کرده و تصمیم بگیرد که آیا این میزان که خورده‌اید کافی است یا نه.

۹.آنها سالاد را یک‌جور تله می‌دانند

رستوران‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از روش‌های شاخص برای آنکه شما را وادارند تا غذایی ارزان‌تر و با کالری بیشتری سفارش دهید، این است که یک چیز دیگر را هم به عنوان گزینه به شما پیشنهاد می‌دهند که اغلب آن را «بازاریابی اغواگر» در رستوران می‌نامند. ایده داستان این است که روی گزینه‌های سالم منوی غذا مانند سالاد تأکید بیشتری کرده و به آنها این امکان را می‌دهد تا غذاهایی با حجم و کالری بیشتر سفارش دهند. محققان دریافته‌اند در چنین مواقعی، احتمال سفارش سیب‌زمینی سرخ‌کرده سه برابر بیشتر می‌شود آن هم زمانی که در کنارش سالاد هم سفارش داده باشید. داستان بسیار ساده است: این افراد با تأیید و قبول کردن یک گزینه سالم، پیش خود فکر می‌کنند دارند یک غذای مغذی می‌خورند و می‌توانند هرآنچه می‌خواهند در کنارش سفارش دهند. در این مواقع حتما به خود یادآور شوید که شما مأموریتی به نام «درست خوردن» دارید.  

۱۰.آنها گاهی اوقات سبزیجات و جوانه گیاهان را هم نمی‌خورند

به منظور برآوردن نیازها در جهت سفارش غذاهای سرشار از مواد مغذی، بسیاری از رستوران‌ها ساندویج‌های گیاهی و سبزیجات را هم در منوی غذاهای خود می‌گذارند. در برخی مواقع گزینه‌ای که شاید به مراتب بهتر باشد خوردن گوشت قرمز است. مثلا یک ساندویچ بزرگ گواکامولی که با مقدار زیادی پنیر موتزارلا و چدار سرو می‌شود چیزی حدود ۱۰۶۰ کالری داشته و میزان سدیم آن حدود ۲۲۱۰ میلی‌گرم است. به خاطر داشته باشید که همه این داستان‌ها به سس و مخلفات روی غذا مربوط می‌شود. حتی یک پُرس غذای سالم هم می‌تواند سرشار از کالری‌های بد باشد.

۱۱.آنها یک عالم پودر کاری مصرف می‌کنند

پودر کاری در رژیم غذایی هندی یکی از قوی‌ترین اکسیرهای جهان محسوب می‌شود: ماده رنگی آن در واقع نوعی آنتی‌اکسیدان بوده که دشمن سرطان، التهاب، باکتری، کلسترول و بسیاری از بیماری‌ها و مریضی‌های دیگر است. این ماده رنگی در زردچوبه وجود دارد که خودش ادویه‌ای به رنگ زرد بوده و ویژگی اصلی انواع کاری‌ها را تعیین می‌کند. شما می‌توانید پودر کاری را برای درست کردن سس سبزیجات به ماست‌تان افزوده و بعد رویش مایونز بریزید یا به طور مستقیم پیش از گریل کردن، آن را به مرغ یا ماهی سفید بمالید تا ساندویچ‌تان پرملات شود.  

۱۲. آنها هرگز تشنه نیستند

از آنجایی که تشنگی اغلب با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. سرآشپز دوین الکساندر می‌گوید: «من هرگز بدون یک بطری آب بیرون نمی‌روم. همچنین همیشه یک میان‌وعده هم همراهم دارم».

منبع: eatthis

 

۱۴ عادت بد که باعث جلو آمدن شکمتان می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ