ریکاوری پس از هیسترکتومی

مهرناز زاوه
بعد از هیسترکتومی، به یک زمان کوتاه برای بهبودی در بیمارستان نیاز خواهید داشت. زمان بهبودی در خانه -قبل از اینکه فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید- به روند عمل شما بستگی دارد.

بعد از هیسترکتومی، به یک زمان کوتاه برای بهبودی در بیمارستان نیاز خواهید داشت. زمان بهبودی در خانه -قبل از اینکه فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید- به روند عمل شما بستگی دارد.

هیسترکتومی شکمی

بسیاری از خانم‌ها 2 تا 3 روز پس از این عمل جراحی به خانه برمی‌گردند، اما برای بهبودی کامل به شش تا هشت هفته زمان نیاز دارند. در طول این زمان، باید در خانه استراحت کنید. بهتر است انجام کارهای خانه را به دیگران بسپارید. شما می‌توانید درباره محدودیت‌های کاری با پزشک‌تان مشورت کنید. به مدت دو هفته نباید چیزهای سنگین بلند کنید. پیاده‌روی کنید. اما تا هفته ششم فعالیت‌های سنگین نکنید. همچنین، بهتر است در این مدت رابطه جنسی نداشته باشید.

هیسترکتومی واژینال

هیسترکتومی واژینال یک جراحی کم‌تهاجمی است که ریکاوری آن به دو هفته زمان نیاز دارد. بسیاری از خانم‌ها بعد از عمل فورا به خانه برمی‌گردند. راه رفتن بعد از عمل مفید است، اما نباید چیزهای سنگین بلند کنید. همچنین توصیه می‌شود به مدت 6 هفته رابطه جنسی نداشته باشید.

هیسترکتومی سوپراسریویکال لاپاراسکوپیک

این روش کم‌تهاجمی‌ترین نوع هیسترکتومی است که از شش روز تا دو هفته دوره نقاهت دارد. راه رفتن بعد از عمل مفید است، اما نباید اجسام سنگین بلند کنید.

هیسترکتومی رباتیک

در این روش، حرکات جراح توسط بازوهای رباتیک تقلید شده و عمل برداشتن رحم انجام می‌گیرد. بسیاری از خانم‌ها همان روز به خانه برمی‌گردند. اگر دهانه رحم برداشته شده باشد، باید محدودیت‎های مربوط به هیسترکتومی سوپراسریویکال را رعایت کنید.

اگر با علائم زیر مواجه شدید، سریعا با پزشک‌تان تماس بگیرید:

  • تب یا لرز
  • خونریزی شدید و یا ترشحات غیرمعمول از واژن
  • درد شدید
  • قرمز شدن محل عمل
  • مشکل در ادرار کردن و یا اجابت مزاج
  • تنگی نفس یا درد قفسه سینه

برای بسیاری از خانم‌ها، زندگی بدون رحم به معنی رهایی از علائمی است که ممکن است آنها را به انجام هیسترکتومی وادار کند. این علائم عبارتند از خونریزی، درد لگن و نفخ شکم. رهایی از این علائم به شما کمک می‌کند که روابط جنسی بهتری داشته باشید.

با این حال، اگر تخمدان برداشته شود، چالش‌های بیشتری پیش روی شما خواهد بود. اگر قبل از هیسترکتومی به سن یائسگی نرسیده باشید، احتمالا علائم یائسگی از قبیل گرگرفتگی و نوسانات خلقی را تجربه خواهید کرد. بدن شما خودش را با تغییراتی که در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد سازگار خواهد کرد. همچنین ممکن است تغییراتی در رابطه با میل جنسی خود احساس کنید یا ممکن است دچار خشکی واژن شوید. بسیاری از خانم‌ها قبل از ترک بیمارستان درمان جایگزینی هورمون را شروع می‌کنند تا با تغییرات فیزیکی مقابله کنند.

ممکن است احساس از دست دادن به شما دست دهد. بسیاری از خانم‌ها از اینکه رحم‌شان را از دست داده‌اند، غصه می‌خورند. اگر به دلیل بیماری یا سرطان عمل کرده‌اید، ممکن است احساس افسردگی کنید. داشتن این احساسات طبیعی است. بهتر است با پزشک‌تان صحبت کنید یا به یک مشاور مراجعه نمایید. با این حال، بسیاری از خانم‌ها پس از هیسترکتومی با رضایت کامل به خانه برمی‌گردند.

درمان عوارض هیسترکتومی

شما می‌توانید از درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای تسکین علائم هیسترکتومی استفاده کنید. سن، سابقه پزشکی و وضعیت تخمدان پس از عمل از جمله عواملی هستند که برای انجام درمان جایگزینی مورد بررسی قرار می‌گیرند. با پزشک‌تان در این باره صحبت کنید. اگر سرطان سینه دارید، درمان جایگزینی هورمون برایتان مناسب نخواهد بود.

درمان غیرهورمونی نیز به رفع علائم کمک می‌کند. به عنوان مثال، افکسور و سایر داروهای ضد افسردگی، کلونیدین (داروی فشار خون) و نورونتین (برای تشنج و درد مزمن) به رفع گرگرفتگی کمک می‌کنند.

برخی از خانم‌ها پس از هیسترکتومی در طول مقاربت دچار درد شدید می‌شوند. از این رو، توصیه می‌شود قبل از مقاربت از روغن یا مرطوب‌کننده استفاده کنند تا خشکی واژن مشکلی ایجاد نکند.

ضعف لگن گاهی اوقات بعد از هیسترکتومی افزایش می‌یابد. اگر ضعف لگن دارید، ممکن است بعد از عمل به مشکلات لگنی بیشتری بربخورید. ورزش کگل به تقویت عضلات لگن کمک کرده و حتی در موارد خاص شما را از انجام عمل بی‌نیاز خواهد کرد.

منبع: webmd

باورهای غلط درباره برداشتن رحم از زبان دکتر استریکر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ