بیماریهای کبدی چگونه باعث مرگ می شوند؟

پانته آ توتونپیان
کبد یکی از بزرگترین اعضای بدن است که وظیفه اش متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی و نیز ذخیره و فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی است و بسیاری از مواد مضر وسمومی که که وارد بدن می شود را تصفیه می کند.

دکتر آناهیتا صادقی

استادیار گروه داخلی دانشکده پزشکی تهران

روز گذشته 15 بهمن ماه،خبر بد و ناگهانی فوت حسن جوهرچی همه مان را شوکه کرد.دلیل فوت حسن جوهرچی،بیماری کبدی اعلام شد.به همین بهانه،خانم دکتر آناهیتا صادقی،درباره ی بیماری ها و نارسایی های کبدی توضیحاتی را ارائه می دهند.

دوقسمت عمده کبد سلولهای کبدی یا هپاتوسیت ها و مجاری کبدی است. آسیب به هر کدام از آنها سبب علایم و درنهایت نارسایی کبد می گردد که ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند.

آسیب حاد کبدی

عوامل مختلفی میتواند سبب آسیب حاد کبدی شود که مهمترین آنها عبارتند از: هپاتیت های ویروسی A, B, E ، بیماری اتوایمیون کبدی، داروها و مسمومیت ها و برخی بیماریهای کمتر شایع کبد مانند ویلسون و هموکروماتوز 
علایم نارسایی خاد کبدی زردی ،کاهش سطح هوشیاری یا انسفالوپاتی کبدی (از خواب آلودگی تا کمای کامل)، اختلالات خونریزی دهنده، بزرگی طحال و کبد و دردشکم و تهوع میباشد.
برای تعیین علت بیماری حاد کبدی، شرح حال گرفتن (مثلاً مصرف داروهای گیاهی یا سایر داروها با عوارض کبدی، مصرف الکل، …) و معاینه ممکن است کمک کننده باشد، اما در اکثر اوقات، تست های آزمایشگاهی و سونوگرافی و سایر تصویربرداری های کبد مانند MRI یا CT scan برای تعیین علت ایجاد کننده  بیماری کبدی ضروری است.
نارسایی مزمن کبدی 
بیماری های مزمن کبدی معمولا علامت اختصاصی ندارند و خیلی وقت ها ممکن است فرد تنها احساس خستگی کند.
شایع ترین علت نارسایی مزمن کبدی عفونت ویروسی ( هپاتیت (B,C، الکل و کبد چرب غیر الکلی است. اخیراً با توجه به واکسیناسیون هپاتیت بی و مراقبت های بهداشتی در جهت پیشگیری از هپاتیت B,C ، و از طرفی یکی از مهم ترین دلایل نارسایی مزمن کبدی ،کبد چربNonalcoholic Steatohepatitis (NASH) غیر الکلی است.
زندگی کم تحرک امروزی و مصرف غذاهای چرب و Fast food وشیوع چاقی و دیابت سبب شده شیوع کبد چرب افزایش یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ