آسپرین و ایبوپروفن برای درمان کمر درد؟! + عوارض مصرف دارونماها

bagheri.mry
کمردرد مشکلی است که تقریبا همه در دوره‌ای از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، مشکلی که معمولا همه برای رفع آن به سمت قرص‌های مسکن جذب می‌شوند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مسکن‌ها همانقدر روی کاهش کمردرد تاثیر دارند که یک حبه قند!

کمردرد مشکلی است که تقریبا همه در دوره‌ای از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، مشکلی که معمولا همه برای رفع آن به سمت قرص‌های مسکن جذب می‌شوند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مسکن‌ها همانقدر روی کاهش کمردرد تاثیر دارند که یک حبه قند.
براساس گزارش گاردین،‌ داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAID‌ها شامل آسپیرین و ایبوپروفن از جمله رایج‌ترین داروها برای تسکین درد کمر به شمار می‌روند،‌اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که میزان تسکینی که بیمار از سوی این قرص‌ها تجربه می‌کند، از نظر بالینی هیچ ارزش درمانی ندارد.

در کنار این بی‌تاثیری،‌این داروها احتمال خونریزی‌های شکمی را دوبرابر می‌کنند، و ممکن است احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهند. این به آن معنی است که افراد ممکن است برای درمان کمردرد خود بهای بسیار سنگینی بپردازند.

محققان موسسه سلامت جهانی جورج در استرالیا داده‌های بیش از 6 هزار بیمار مبتلا به کمردرد را که به صورت اتفاقی با دارو و دارونما درمان شده‌بودند را بررسی کردند و دریافتند در ازای هر یک بیماری که پس از دو هفته از کاهش درد ناشی از مصرف مسکن‌های غیر استروئیدی خبر داده بود، 6 بیمار به واسطه استفاده از داروها درمان نشده‌اند.

مطالعات پیشین درباره استفاده از استامینوفن برای درمان کمردرد شدید نیز نشان داده بود تاثیر این دارو تنها ذره‌ای بیشتر از دارونماها است. داروهای مخدری مانند کدئین و اکسی‌کونتین نیز تنها تاثیری کوتاه‌مدت در تسکین درد از خود نشان داده‌اند و به ویژه در کمردرد‌های مزمن در سنین بالا هیچ تاثیری بر تسکین درد از خود نشان نمی‌دهند.

براساس این نتایج محققان اعلام کردند رایج‌ترین مسکن‌های مورد استفاده برای کمردرد همان اندازه برای تسکین درد کارایی دارد که دارونماها کارامد هستند. به گفته دانشمندان این نتایج به معنی عدم استفاده از مسکن‌ها نیست، اما بهتر است افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند از فواید ناچیز و عوارض بالای آن باخبر باشند تا بدانند برای رفع دردی که معمولا به مرور زمان خود به خود درمان می‌شود، چه بهایی را می‌پردازند.

منبع: همشهری آنلاین

عوارض بسیار مخرب ایبوپروفن چیست؟

مصرف آسپرین برای چه افرادی ممنوع است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ