۱۵ غذایی که سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کنند

مهرناز زاوه
یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش منظم است که باعث کاهش استرس می‌شود. مصرف ویتامین، شستن منظم دست و صورت و خوردن غذاهای خوب نیز روش موثری است.

وقتی سیستم ایمنی بدن درست عمل کند، تمام سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها در مقابل عفونت قد علم خواهند کرد. یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش منظم است که باعث کاهش استرس می‌شود. مصرف ویتامین، شستن منظم دست و صورت و خوردن غذاهای خوب نیز روش موثری است. در این مطلب، به معرفی 15 ماده غذایی مفید می‌پردازیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند.

1. میوه‌های خانواده مرکبات

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مرکبات که حاوی ویتامین سی هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. محققان معتقدند ویتامین سی با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون، فرآیند مبارزه با عفونت را تقویت می‌کند.

2. کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی مواد مغذی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. ویتامین سی، ویتامین آ و گلوتاتیون موجود در کلم بروکلی در این امر دخیل هستند. گلوتاتیون توانایی بدن شما را برای مبارزه با بیماری و عفونت تقویت می‌کند. بنابراین، با افزایش سطح گلوتاتیون در بدن، شانس بیشتری برای مبارزه با انواع بیماری و عفونت خواهید داشت.

3. زنجبیل

زنجبیل یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور طبیعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این ماده غذایی ویتامین‌های زیادی دارد و سرشار از منیزیم، آهن، روی و کلسیم است. زنجبیل به کشتن ویروس‌ها کمک کرده و با تب و لرز مبارزه می‌کند. همچنین یک سم‌زدای قوی است که از دستگاه گوارش شما محافظت می‌کند.

4. بادام

با توجه به مطالعات محققان، گفته می‌شود که بادام با ویروس‌ها مبارزه کرده و واکنش سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت ارتقا می‌دهد. محققان بر این باورند که عملکرد ضدویروسی بادام به دلیل ترکیبات پلی فنول موجود در این آجیل محقق می‌شود.

5. ماست

ماست خواص درمانی متعددی دارد: این خوراکی یک منبع بزرگ برای پروبیوتیک‌هاست و سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مطالعات محققان نشان می‌دهد که ویتامین دی موجود در ماست به افزایش توانایی بدن برای مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند.

6. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک می‌کنند. همچنین، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، چون حاوی چربی، اسید لوریک، اسید کاپریلیک و اسید کاپریک است که نقش به‌سزایی در مبارزه با انواع قارچ و باکتری دارند.

7. چای سبز

با نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز به افزایش بهره‌وری سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری کمک می‌کنید. چای سبز سرشار از پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها است؛ دو آنتی اکسیدان بسیار قوی که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، عملکرد بدن را در مبارزه با بیماری‌های شایع مانند سرطان بهبود می‌بخشد.

8. سیر

سیر سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی یک عامل ضدمیکروبی و ضدویروسی است و خواصی مشابه آنتی بیوتیک دارد. به عنوان مثال، با سرماخوردگی و آنفلوانزا مبارزه کرده و یک ضد احتقان و خلط‌آور محسوب می‌شود.

9. بلوبری

بلوبری سلامت روده را بهبود می‌بخشد و در بلندمدت از شدت استرس‌های روزانه می‌کاهد. این میوه خوشمزه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها از شما در برابر اکسیداتیو و آسیب رادیکالهای آزاد نیز محافظت می‌کنند.

10. قارچ

هزاران سال است که در طب سنتی چینی از قارچ برای درمان مشکلات بهداشتی مختلف استفاده می‌شود. قارچ اثرات قابل‌توجهی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد. به عنوان مثال، توانایی بدن را در مبارزه با عفونت‌ها ارتقا می‌دهد و از شیوع اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت، آلرژی و آسم جلوگیری به عمل می‌آورد.

11. سوپ مرغ

خوردن یک کاسه سوپ مرغ داغ از شما در برابر سرما خوردگی محافظت خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهند که خواص ضد التهابی سوپ مرغ به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

12. شکلات تلخ

شکلات تلخ فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما آنچه بیشتر اهمیت دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن است. شکلات تلخ منبع روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بدن انسان به روی نیاز دارد، چون باعث فعال‌سازی لنفوسیتهای تی در بدن شده و واکنش‌های ایمنی بدن در برابر حملات را تقویت می‌کند.

13. فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی کاپسیکوم است که نقش قابل‌توجهی در جلوگیری از شیوع علائم سرماخوردگی دارد؛ همچنین، به التیام زخم کمک کرده و نقش به‌سزایی در درمان سردرد دارد، به هضم غذا کمک می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری به عمل می‌آورد.

14. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است -یک کاروتینوئید که به ویتامین آ تبدیل می‌شود- که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. این آنتی اکسیدان قوی از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

15. زردچوبه

افراد سالم همیشه این ادویه را در آشپزخانه خود دارند. زردچوبه سرشار از کورکومینوید است؛ یک آنتی اکسیدان قوی که از عارضه استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و بهترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان درد مفاصل است.

منبع: msn

بدترین عوامل تاثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ