جدیدترین روش مبارزه با سرطان

faateme1366
دبیر علمی اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران گفت: در تشخیص و درمان بیماری‌ها باید پروتکل‌های درمانی متفاوتی را براساس پزشکی شخصی در نظر بگیریم. با بررسی ژنوم بیماران می توان به درمان هدفمند آنها دست یافت.

رضا نکوئیان در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران اظهار داشت: پزشکی شخصی، یکی از پیشرفته‌ترین علوم نوین پزشکی است و در درمان بیماری‌ها توجه به آن بسیار حائز اهمیت بود و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به دلیل داشتن ژنوم متفاوت افراد، دو فرد در ابتلا به یک ویروس یکسان سرماخوردگی ممکن است واکنش متفاوتی نشان داده و یکی نیاز به سه روز استراحت مطلق و دیگری به این استراحت نیازی نداشته باشد، چرا که بدنشواکنش مقاوم‌تری در مقابل این بیماری نشان می‌دهد.

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران گفت: دو نفر مبتلا به سرطان روده در درمان با یک داروی مشابه شیمی درمانی، بدنشان واکنش‌های متفاوتی دارد و ممکن است پیشرفت سرطان در یکی کند و در دیگری مرگ را به همراه داشته باشد لذا بابررسی ژنوم فرد و ارائه داروی مناسب با ژنوم آن می‌توان بیماران را از مرگ نجات یافت به درمان هدفمند رسید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اضافه کرد: ژنتیک و سبک زندگی در درمان بیماری‌ها متفاوت بوده و به عبارتی می‌توان گفت ژنتیک هر فرد همچون اثر انگشت آن بوده و خاص خودش است، بنابراین با شناسایی ژنوم هر فرد می‌توان اقدامات مؤثرتری در درمان بیماری‌ها و تجویز دارو ارائه کرد.

نکوئیان با اشاره به اینکه در تشخیص و درمان بیماری‌ها باید پروتکل‌های درمانی متفاوتی را براساس پزشکی شخصی در نظر بگیریم، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته این موضوع را مورد توجه قرار داده که موفقیت‌های زیادی برایشانبه همراه داشته است.

وی با تأکید بر ضرورت طبقه‌بندی ژنوم افراد تصریح کرد: باید به سمتی پیش رویم که شرکت‌های داروسازی نیز براساس ژن افراد داروهای مختلف تولید کنند.

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران گفت: در سال 2004 اولین کپی ژنوم انسان به دست آمده و براساس آن، سکانس‌های ژنتیکی مختلف را در نظر گرفته و همه افراد را با آن مقایسه می‌کنند. از طرفی، توجه به پزشکی شخصی و پیشرفت در‌ آن علاوه بر اینکه هزینه‌های درمانی را کاهش داده، سبب بهبود درمان و رسیدن به نتیجه درمان می‌شود، به عبارتی شاهد درمان هدفمند بیمار خواهیم شد.

نکوئیان با اشاره به اینکه ایران دارای تنوع ژنتیکی غیر یکدست است، گفت: به طور مثال؛ قرابت ژنتیکی ایرانیان از شمال با روسیه، از شرق با افغانستان و از غرب و جنوب با اعراب مشابهت‌هایی دارد، لذا داروهای یکسان برای یک بیماری ممکن است جواب ندهد و یکی نسبت به داروی شیمی‌درمانی واکنش نشان داده و دیگری، جان خود را از دست می‌دهد. بنابراین توجه به پزشکی شخصی در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است؛ اولین کنگره بین المللی پزشکی شخصی ایران 7 تا 9 اسفندماه سال جاری در سالن همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

منبع: سلامت نیوز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ