اضافه شدن داروهای گیاهی و سنتی به فهرست دارویی کشور

samiira
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی اسلامی وزارت بهداشت گفت: براساس تبصره ماده 86 برنامه ششم توسعه، سازمان غذا و دارو مکلف به افزودن داروهای گیاهی، سنتی و فرآورده های طبیعی به فهرست دارویی کشور شده است.

 محمود خدادوست در سمینار ملاحظات اخلاقی و حقوقی در طب سنتی گفت: اجرای این ماده در برنامه ششم توسعه، گامی ارزشمند در حوزه طب سنتی و مکمل است.
وی اظهار کرد: که وزارت بهداشت هم براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی موظف است خدمات تایید شده طب سنتی را در نظام سلامت ادغام کند. خدادوست ادامه داد: وزارت بهداشت همچنین براساس این برنامه باید نسبت به ساماندهی و توسعه آموزش، پژوهش و ارایه خدمات درمانی این حوزه اقدام کند که تحقق آن به معنی تعریف طب سنتی در نظام سلامت کشور است.
وی، ارایه خدمات درمانی و آموزش طب سنتی در خانه های بهداشت اشاره کرد و گفت: این کار به منزله آغاز ادغام طب سنتی در نظام سلامت کشور است. مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت اظهارکرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که گرایش به سمت طب سنتی و مکمل در سراسر جهان روبه افزایش است و نه تنها برای درمان بیماری ها به ویژه بیماری های مزمن پرکاربرد است، بلکه به طور گسترده در پیشگیری از بروز بیماری ها و نیز ارتقا و حفظ سلامت نیز کارایی دارد.
خدادوست ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اقدام به تدوین استراتژی 2014 تا 2023 در حوزه طب سنتی کرده و هدف از این کار را تاکید بر ادغام خدمات طب سنتی و مکمل در نظام سلامت عنوان کرده است. وی اظهار کرد: بسیاری از کشورها قبل از تاکید سازمان جهانی بهداشت، به این حوزه ورود کردند و پیشرفت های خوبی هم داشته اند؛ چین از جمله کشورهایی است که در قانون اساسی خود استفاده از ظرفیت طب سنتی را در کنار طب رایج نوین تکلیف کرد و طب سنتی چین یا طب سوزنی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی توسعه و رشد قابل توجهی یافته است.
به گفته خدادوست، در چین حدود 440 هزار و 700 موسسه ارایه مراقبت بهداشتی طب سنتی وجود دارد و حدود 90 درصد از بیمارستان های این کشور دارای بخش طب سنتی بوده و این خدمات را به مراجعان به صورت سرپایی و بستری ارایه می دهند.
خدادوست با اشاره به وجود قدمت چند هزار ساله طب سنتی در کشور گفت: ما دوران فترت حدود 150 ساله طب سنتی را پشت سرگذاشته ایم و درصدد بهره گیری از این شیوه هستیم. وی اظهار کرد: وارد شدن خدمات طب سنتی در نظام سلامت به رغم ریشه دار بودن در فرهنگ و باورهای ما و نیز با وجود قدمت بسیار طولانی در ایران، نسبت به بسیاری از کشورها عقب هستیم.

آیا داروهای گیاهی هم تداخلات دارویی ایجاد می کنند؟!

منبع:سپید آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ