۸ قدم برای یک سفر بی‌خطر در دوران بارداری

مهرناز زاوه
در این مطلب، به ۸ نکته مهم می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت آنها مانع از بروز مشکل در طول سفر شوید.

با اینکه سفر کردن در دوران بارداری معمولا یک امر بی‌خطر است، شما می‌توانید با رعایت چند اقدام احتیاطی از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. در این مطلب، به 8 نکته مهم می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت آنها مانع از بروز مشکل در طول سفر شوید.

1. قبل از هر چیز با پزشکتان مشورت کنید

اغلب پزشکان معتقدند که اواسط دوران بارداری بهترین زمان برای مسافرت است، چون بسیاری از مشکلات اورژانسی در سه ماهه اول و آخر بارداری رخ می‌دهند. از پزشک یا مامای خود بپرسید که سفر چه مشکلاتی می‌تواند برایتان به همراه داشته باشد. برای این تشخیص باید چند آزمایش انجام دهید.

اگر حاملگی پرخطر دارید، باید بیشتر مراقبت باشید. حتی ممکن است ممنوع‌السفر شوید یا بسته به جایی که می‌خواهید بروید، نیاز به واکسن داشته باشید.

2. حواستان به برنامه آزمایشات دوران بارداری‌ باشد

زمان سفرتان را در بر اساس زمان آزمایشات دوران بارداری تنظیم کنید. آزمایشات زیر معمولا در چند هفته مشخص از دوران بارداری انجام می‌گیرند: غربالگری در سه ماهه اول برای تشخیص سندروم داون (در 9 تا 13 هفتگی)، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی (CVS) (در 10 تا 12 هفتگی)، نوکال ترانس‌لوسنسی(بین 11 و 14 هفتگی)، آمنیوسنتز (در 16 تا 20 هفتگی)، غربالگری چندگانه(در 15 تا 18 هفتگی)، سونوگرافی (در 16 تا 20 هفتگی)، تست غربالگری گلوکز (GCT) (در 24 تا 28 هفتگی) و غربالگری استرپتوکوک گروه B(در 35 تا 37 هفتگی).

اگر قصد دارید یک یا چند تست فوق را انجام دهید، اجازه دهید که نتیجه هر یک مشخص شود و سپس سراغ تست بعدی بروید. این اقدامات باید قبل از سفر انجام شوند.

3. سوابق پزشکی و اطلاعات بهداشتی ضروری را جمع‌آوری کنید

قبل از ترک خانه، یک لیست از نام و شماره تلفن دوستان و آشنایان نزدیک خود تهیه کنید که در مواقع اضطراری بتوان با آنها تماس گرفت. اگر در سه ماهه دوم یا سوم خود هستید، پزشک‌تان را از چارت دوران بارداری‌تان مطلع کنید. به این منظور، بهتر است چارت فوق را همیشه همراه خود باشید.

این چارت به طور معمول شامل سن، گروه خونی، نام و شماره تلفن پزشک، تاریخ آخرین عادت ماهانه، تاریخ زایمان، اطلاعات مربوط به حاملگی‌های پیشین، عوامل خطر، نتایج تست بارداری و سونوگرافی، سابقه جراحی و علائم حیاتی شماست.

اگر قصد دارید به یک سفر طولانی بروید، ببینید نزدیک‌ترین بیمارستان به مقصدتان کدام است. همچنین پزشک‌تان را از وجود آن بیمارستان مطلع کنید تا در صورت لزوم شما را به پزشک مربوطه در بیمارستان فوق معرفی کند.

4. مطمئن شوید که تمام داروهای مورد نیازتان را همراه دارید

تمام داروهای تجویزی، ویتامین‌های دوران بارداری و حتی داروهای بدون نسخه مصرفی‌تان را همراه داشته باشید. به خصوص اگر قصد دارید جایی بروید که دسترسی به دارو به راحتی امکان‌پذیر نیست. بهتر است داروها و قرص‌های مصرفی را در جعبه و بسته اصلی خود قرار دهید تا در مصرف آنها دچار اشتباه نشوید.

5. بیمه درمانی‌تان را بررسی کنید

بررسی کنید که پوشش بیمه درمانی شما در شهر مقصد وجود دارد یا خیر. اگر بیمه در شهر مقصد قابل پوشش نیست، احتمالا باید فکر دیگری بکنید.

6. بیمه سفر بگیرید

این بیمه خاص زمانی هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد که کل یا بخشی از سفرتان را از دست بدهید یا در حین سفر مجبور شوید به اورژانس مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که بیمه مربوطه عوارض بارداری و همچنین هزینه مربوط به حمل و نقل اورژانس پزشکی را پوشش دهد.

7. خودتان را برای موارد غیرمنتظره آماده کنید

اگرتا به حال اقدام نکرده‌اید، همین الان در یک انجمن پشتیبانی عضو شوید تا در صورت خرابی ماشین یا پنچری لاستیک بتوانید از خدمات آنها استفاده کنید. شماره تلفن خطوط هوایی مورد نظرتان را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم برنامه سفرتان را تایید یا کنسل کنید. همیشه یک تلفن همراه با خود داشته باشید، به خصوص اگر تنها سفر می‌کنید.

8. اگر در سه ماهه سوم قصد سفر دارید، قوانین خطوط هواپیمایی را بررسی کنید

قوانین هر خط هوایی متفاوت است؛ به عنوان مثال، برخی از خطوط هوایی به خانم‌های باردار اجازه نمی‌دهند در هفته‌های منتهی به زایمان با هواپیما سفر کنند.حتی اگر خطوط هوایی مورد نظر شما اجازه پرواز بدهد، ممکن است پزشک شما را از سفر هوایی در هفته 36ام به بعد منصرف کند، مگر ایکنه سفر کاملا ضروری باشد.

منبع: babycenter

چطور دوران نقاهت پس از زایمان را به خوبی پشت سر بگذارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ