نکاتی برای کاهش وزن وقتی آلرژی غذایی دارید

مهرناز زاوه
بر خلاف نظریاتی که مدعی هستند حساسیت غذایی باعث چاقی می‌شود، هیچ شواهد علمی مبنی بر این تاثیر تا به امروز ارائه نشده است.

کاهش وزن یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست و اگر این میان حساسیت غذایی هم داشته باشد، اوضاع برایتان بدتر خواهد شد. بر خلاف نظریاتی که مدعی هستند حساسیت غذایی باعث چاقی می‌شود، هیچ شواهد علمی مبنی بر این تاثیر تا به امروز ارائه نشده است. در واقع، حتی ممکن است رابطه بین این دو برعکس باشد. مطالعات نشان داده است که چاقی خطر ابتلا به حساسیت غذایی را افزایش می‌دهد. با توجه به مطالعه سال 2009 که روی کودکان و نوجوانان آمریکایی انجام گرفته بود، مشخص شد که 59 درصد از افراد چاق از یک آلرژی غذایی رنج می‌برند.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند که چاقی، بیش از اضافه وزن، باعث التهاب در کل بدن می‌شود. همچنین گفته می‌شود که اضافه وزن و چاقی نوجوانان را بیشتر در معرض بروز حساسیت به مواد غذایی قرار می‌دهد. با این حال، نمی‌توان به راحتی گفت که آلرژی غذایی باعث بروز چاقی یا اضافه وزن در افراد می‌شود.

اگر قصد دارید وزن کم کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

از دریافت کالری مورد نیازتان مطمئن شوید. برای آنکه در مسیر کاهش وزن موفق شوید، باید بدانید به چه چیزی نیاز دارید. مقدار کالری مورد نیاز شما بر اساس وزن، قد، سن، جنسیت و فعالیت‌های بدنی شما تامین می‌شود.

مراقب کالری مواد غذایی باشید. باید بدانید چقدر غذا خورده‌اید. افرادی که موفق به کاهش وزن می‌شوند، معمولا مقدار کالری مصرفی خود را می‌شمارند یا اینکه حداقل مقدار کالری هر یک از مواد غذایی را از قبل تعیین می‌کنند.

وعده‌های غذایی منظم داشته باشید. داشتن وعده‌های غذایی نامنظم و کنار گذاشتن رژیم غذایی با افزایش وزن همراه است، هرچند بسیاری بر این باورند که این راهبرد به کاهش وزن کمک می‌کند! آنها استدلال می‌کنند که خوردن صبحانه به کاهش وزن کمک نمی‌کند، اما بسیاری از مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه نقش قابل‌توجهی در کاهش وزن اضافی شما دارد.

بعد از ظهر یک میان‌وعده سالم بخورید. کودکان برای رشد به میان‌وعده‌های مفید و مغذی نیاز دارند تا کالری مورد نیازشان را دریافت کنند. خوشبختانه، مواد مغذی زیادی برای کمک به رشد کودکان وجود دارد. بزرگسالان بیشتر سراغ تنقلات را می‌گیرند. شما می‌توانید با خوردن یک میان وعده سالم در ساعات پایانی روز به اهداف کاهش وزن خود دست یابید. اگر ورزشکار هستید، برای خوردن میان وعده برنامه‌ریزی کنید. گاهی ممکن است تنها در روز تولد بهترین دوستتان مجاز به خوردن دسر باشید یا اینکه در روزهای تعطیل خود را به یک تکه کیک یا کوکی کوچک مهمان کنید.

مراقب نوشابه‌های پرکالری باشید. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها به مراتب بیشتر از سایر مواد غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به کالری دریافتی از نوشیدنی توجه چندانی نمی‌کنند. در واقع، آنها را به عنوان یک عامل افزاینده کالری به حساب نمی‌آورند. برخی از نوشیدنی‌ها مانند شیر، شیر سویا و آب کالری قابل‌توجهی دارند. آب‌میوه‌های 100٪ طبیعی نیز سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین دی و کلسیم هستند. نوشیدنی‌های دیگر، مانند سودا، سرشار از کالری و قند هستند، اماچند ماده مغذی هم دارند.

مراقب غذای روزانه خود باشید. یک قلم بردارید و وعده‌های غذایی‌تان را یادداشت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که پیگیری وعده‌های غذایی در طول روز باعث بهبود عادات غذایی در شما خواهد شد.این کار به شما کمک می‌کند که کالری‌های دریافتی خود را هدفمند سازید و راحت‌تر وزن کم کنید.

هر روز فعالیت بدنی داشته باشید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود سلامتتان بکنید، ورزش منظم است. در واقع، باید هر روز بدنتان را به شکلی هدفمند حرکت دهید. راه بروید و عرق بریزید. بهتر است یک برنامه منسجم برای هر روز خود داشته باشید. این عادت به شما کمک خواهد کردکه جلوی اضافه وزن خود را بگیرید وبه راحتی وزن کم کنید. اگر ورزش نکنید، کاهش وزن برایتان دشوار خواهد شد. همچنین، مقدار کالری دریافتی شما در طول روز نیز کاهش خواهد یافت.

به اندازه کافی بخوابید. خواب ناکافی و نامنظم می‌تواند هورمون‌های مرتبط با اشتها را مختل کند.در این شرایط، به طور بالقوه احساس گرسنگی خواهید کرد و دائما در حال خوردن خواهید بود.یک فرد بزرگسال در بهترین حالت باید حداقل 6 ساعت در شبانه‌روز بخوابد. البته زمان ایده‌آل 7 تا 8 ساعت برآورد شده است. در مقابل، کودکان و نوجوانان به 8 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

منبع: verywell

افزایش بروز سندرم روده تحرک‌پذیر در صورت ابتلا به آلرژی غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ