ارتباط دود دست دوم سیگار و اختلال در رشد مغز جنین

a.mahammadi
محققان دریافته اند قرارگیری در معرض دود سیگار دست دوم، حتی قبل از بارداری، می تواند منجر به اختلال در رشد مغز جنین شود.

 تئودور اسلاتکین، استاد دانشگاه دوک آمریکا، در این باره می گوید: «این یافته مفاهیم مهمی برای سلامت عمومی به همراه دارد چراکه نه تنها بر ضرورت اجتناب از قرارگیری در معرض دود دست دوم سیگار تاکید دارد بلکه به زنان در سن بارداری هم توصیه می کند که از دود سیگار دور بمانند.»
منظور از دود دست دوم سیگار، دود منتشرشده در هوا به خاطر سیگار کشیدن فرد دیگر است. تقریباً ۴۰۰۰ ماده شیمیایی در دود دست دوم وجود دارد که اثبات شده است بسیاری از آنها با ابتلا به سرطان مرتبط هستند.
در مطالعه سال ۲۰۱۴ مشخص شد زنان بارداری که در معرض میزان بالای دود دست دوم سیگار قرار داشتند در معرض ریسک بالای سقط جنین، مرده زایی، و مرگ نوزاد به هنگام تولد بودند. محققان دریافتند ریسک قرارگیری زن باردار در معرض دود سیگار دست دوم به همان اندازه که خود شخص سیگار بکشد بالاست.
دود دست دوم سیگار تاثیر مستقیم بر جنین، حتی قبل از باردارشدن زن، دارد. اسلاتکین و همکارانش دریافتند دود سیگار به نواحی از مغز مرتبط با یادگیری، حافظه و واکنش های احساسی را آسیب می رساند.
اگرچه شدیدترین تاثیر در طول ماه های آخر بارداری اتفاق می افتد اما تاثیرات منفی دود سیگار دست دوم بر رشد مغز جنین حتی قبل از بارداری مادر هم روی می دهد.
فرضیه محققان این است که موادشیمیایی موجب تغییر در متابولیسم مادر یا وضعیت هورمونی وی می شوند یا مواد شیمیایی می توانند موجب تغییر وراژنتیک در تخم شود که بر فعالیت ژن کنترل کننده عملکرد مغز تاثیر می گذارد.
به گفته اسلاتکین، «مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که هیچ مرحله ای وجود ندارد که در ان مقطع، سیگار کشیدن بی خطر باشد.»

خطر سیگار برای مادران باردار را جدی بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ