توانمندی ایران در تولید واکسن فلج اطفال و ب.ث.ژ

samiira
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه توافقات هسته‌ای کمک زیادی به صادرات داشته، گفت: «حمایت از تولید داخل تاکنون به درستی انجام گرفته و به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم. نتایج توافقات هسته‌ای نیز باعث شده تا محصولات با کیفیت بالا و با ایجاد تعامل با کشورهای دیگر صادر شود. در نتیجه تاکنون حجم صادرات 5/2 برابر شده است.

ایران مسئول تامین واکسن فلج اطفال منطقه شد
وزیر بهداشت بخشی از داروها، واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی را جزو محصولات استراتژیک دانست و گفت: «در حال حاضر تا حدودی توانسته‌ایم در حوزه واکسن‌سازی به خود کفایی برسیم و همچنین واکسن تزریقی فلج‌اطفال نیز به فهرست ۱۰ واکسن تولید داخل اضافه می‌شود.» این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت چندی پیش تامین و تولید واکسن فلج اطفال مورد نیاز کشورهای منطقه را به ایران واگذار کرد. 
هاشمی با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه همکاری بین انستیتو پاستور و شفا دارو برای تولید واکسن فلج اطفال است، گفت: «همه مراحل تولید واکسن فلج اطفال از عملیات ابتدایی تا دستیابی به محصول نهایی آن در آینده نزدیک در کشور طی خواهد شد.»
او افزود: «بخشی از واکسن‌های انسانی در انستیتو پاستور و بخشی نیز در موسسه سرم سازی رازی تولید می‌شود و مقرر شده است که همه واکسن‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت تولید شود.»
تولید برترین واکسن‌ ب.ث.ژ دنیا در انستیتو پاستور ایران
رئیس انستیتو پاستور ایران نیز در این مراسم درباره فعالیت‌های تولیدی واکسن در این موسسه گفت: «امروزه برترین واکسن ب.ث.ژ در انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود.» این در حالی است که در ابتدای شروع کار دولت واکسن ب.ث.ژ و هپاتیت از خارج از کشور وارد می‌شد که به گفته او این موضوع کار انستیتو پاستور را دچار اختلال کرده بود.
مصطفی قانعی در خصوص مشکلات نبود این واکسن‌ها گفت: «زمانی مردم برای دریافت واکسن ب.ث.ژ در صف‌های طولانی مقابل درب داروخانه‌ها منتظر می‌ماندند اما اکنون بعد از گذشت یک سال در انستیتو پاستور صحبت از صادرات این واکسن می‌شود و همچنین به سازمان جهانی بهداشت فشار آورده‌ایم که این واکسن را صادر کنیم.» او معتقد است که تولید این واکسن‌ها، فناوری‌های پیچیده‌ای دارد که این روزها شاهد افزایش زیرساخت‌های تولید و کیفیت محصولات آن هستیم. 
رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: «در این مدت انستیتو بازسازی شده و اقدام به جذب هیات علمی جوان کرده است و همین اقدام باعث شد این موسسه از رتبه هشتم علمی به رتبه اول برسد.»
او با بیان اینکه در حال حاضر 21 قلم از لیست تحریم‌های دارویی و تجهیزاتی ترامپ در داخل به تولید رسیده، افزود: «این اقلام علاوه‌بر رفع نیازهای داخلی، آمادگی صادرات را نیز دارند. همچنین نمونه‌سازی 6 قلم کالا و تجهیزات دیگر نیز با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر با موفقیت انجام شد و طی چند سال آینده توسط شرکت‌های ایرانی به تولید صنعتی خواهد رسید.» رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به باقی اقلام تحریمی، توضیح داد: «سایر اقلام ذکر شده در لیست جدید تحریم‌ها علیه ایران شامل تجهیزاتی می‌شود که در کشور نمی‌توانیم آن‌ها را تولید کنیم، البته در این زمینه ستاد توسعه زیست فناوری برنامه حمایتی خود را برای تولید داخلی آنها اعلام می‌کند و به همین منظور محققین این حوزه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی biodc.isti.ir مراجعه کنند.»

بیماری فلج اطفال چیست؟

منبع: سپید آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ