شخصیت شما چه ارتباطی با سردردتان دارد؟

مهرناز زاوه
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شخصیت شما با سردرد یا میگرن در ارتباط باشد؟ به عبارت دیگر، آیا سردرد و میگرن می‌توانند بر جنبه‌های شخصیتی شما اثر بگذارند؟ (و برعکس)

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شخصیت شما با سردرد یا میگرن در ارتباط باشد؟ به عبارت دیگر، آیا سردرد و میگرن می‌توانند بر جنبه‌های شخصیتی شما اثر بگذارند؟ (و برعکس) آیا شخصیت شما بر نوع، شدت و دفعات حملات اثرگذار است؟ پاسخ این سوال، با توجه به تحقیقات روزافزون علمی، مثبت است! به گفته محققان، ویژگی‌های شخصیتی فرد با اختلالات مربوط به سردرد و میگرن مرتبط است.

با این حال، محققان هنوز به چند و چون ارتباط ویژگی‌های شخصیتی و سردرد دست نیافته‌اند. اما می‌توان گفت که ارتباط بین این دو یک ارتباط پیچیده است.

صفات شخصیتی و سردردهای خوشه‌ای

در مطالعه منتشر شده در مجله سردرد، 80 شرکت‌کننده که سردرد خوشه‌ای داشتند حاضر بودند. این افراد با استفاده از تست سالامانکا مورد ارزیابی شخصیتی قرار گرفتند.

تست سالامانکا یک پرسش‌نامه ساده است که از آن برای غربالگری یازده ویژگی شخصیتی در قالب سه خوشه استفاده می‌شود. این سه خوشه عبارتند از:

• خوشه A (پارانوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال) – عجیب و غریب و غیرعادی

• خوشه B (نمایشی، خودشیفته، تکانشی) – عاطفی و دراماتیک

• خوشه C (وابسته و مضطرب) – مضطرب و ترسو

در ادامه، مثال‌هایی از تست سالامانکا آورده شده:

  • من بیش از حد احساسی و به طور مفرط نگران تصویری هستم که از خود به دیگران نشان می‌دهم. (گرفتن نمرات بالا در این مورد نشان‌دهنده ویژگی نمایشی در شخصیت فرد است)
  • آیا مردم فکر می‌کنند که شما یک فرد کمال‌گرا، معاند و سفت و سخت هستید؟ گرفتن نمرات بالا در این مورد نشان‌دهنده ویژگی تکانشی و وسواس در شخصیت فرد است)

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که با سردردهای خوشه‌‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولا افرادی مضطرب، نمایشی، اسکیزوئید و پارانوئید هستند.

صفات شخصیتی و میگرن

نتایج حاصل از مطالعه فوق با نتایج یک مطالعه قبلی که بر ویژگی‌های شخصیتی 164 فرد مبتلا به میگرن انجام گرفته بود، مقایسه شد. وقتی دو گروه فوق با هم مقایسه شدند، تنها صفات پارانوئید و اسکیزوئید بودند که در افراد مبتلا به سردردهای خوشه‌ای نمود بیشتری داشتند.

در مقابل، ویژگی‌های اضطراب و وابستگی بیشتر در شرکت‌کنندگانی مشاهده شد که از میگرن رنج می‌بردند. نتایج به دست آمده از مقایسه این دو گروه بسیار قابل‌توجه است.

این نتایج چه معنایی دارند؟

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که ویژگی‌های شخصیتی فوق در کسانی که سردرد دارند، شایع‌تر است. با این حال، نمی‌توان با قطعیت گفت در صورتی که از اختلال سردرد رنج می‌برید، حتما یک مشکل شخصیتی خاص دارید. این مسئله در حالت عکس نیز صدق می‌کند. یعنی در صورتی که یک مشکل شخصیتی خاص داشته باشید، لزوما از اختلال سردرد رنج نخواهید برد. این فقط یک ارتباط ساده است که هنوز از چند و چون آن بی‌خبریم.

ویژگی‌های شخصیتی با اختلالات شخصیتی تفاوت دارند

توجه داشته باشید که داشتن یکی از صفات شخصیتی فوق به معنای یک اختلال شخصیتی نیست. صفات شخصیتی ویژگی یا نشانه‌هایی هستند که طرز تفکر و عمل فرد را توصیف می‌کنند. در واقع، بسیاری از افراد ممکن است در خلال اختلالاتی که دارند، یک یا چند ویژگی شخصیتی فوق را نیز داشته باشند.

از سوی دیگر، اختلال شخصیتی یک الگوی فکری-رفتاری مزمن و انعطاف‌ناپذیر است که از دوران کودکی یا اوایل دوران بلوغ آغاز می‌شود. فردی که از یک اختلال شخصیتی رنج می‌برد، به طور کلی تمام صفات مرتبط با آن اختلال را در خود دارد. صفاتی که می‌توانند بر عملکرد فرد در امور روزانه تاثیر بگذارند.

آیا باید تست شخصیت بدهید؟

به طور کلی، توصیه می‌شود قبل از دیدن پزشک یا متخصص مغز و اعصاب یک تست شخصیتی بدهید. اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید چند دقیقه وقت بگذارید تا ویژگی‌های شخصیتی خود را بهتر بشناسید.

در واقع، بررسی اجمالی خلق و خو به شما کمک خواهد کرد که از پس سردرد و اختلالات میگرنی برآیید. به عنوان مثال، اگر فردی مضطرب و یا کمال‌گرا هستند، باید به فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا بپردازید تا نگرانی‌های درونی خود را به حداقل برسانید.

پزشکان و ویژگی‌های شخصیتی بیماران

برخی از کارشناسان معتقدند که نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده بیش از آنکه به لحاظ عملی موثر باشند، به لحاظ نظری جالب‌توجه‌اند (و این خوب است). برخی نیز استدلال می‌کنند که این مطالعات متخصصان را به ارزیابی ابعاد عمیق شخصیتی یک فرد در رابطه با سردرد وامی‌دارند.

الهام گرفتن یک پزشک در راستای بررسی دقیق‌تر طیف افکار و رفتارهای یک بیمار به نوبه خود چیز خوبی است و می‌تواند بستر مناسبی برای شکل‌گیری یک رویکرد درمانی جامع‌تر فراهم آورد.

مطمئن باشید که ابعاد شخصیتی شما فراتر از یک اختلال سردرد یا یک سری ویژگی‌های شخصیتی است. این عمق شخصیتی شما است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. بر این اساس، می‌توان گفت که برخی از ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند بر مشکلات مربوط به سلامت جسمانی شما از جمله سردرد و میگرن اثر بگذارند.

منبع: verywell

درمان‌های مفید و موثر برای میگرن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ