۱۷ غذا که از هر درمانی بهترند

مهرناز زاوه
وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم به میان می‌آید، آگاهانه و هدفمند خوردن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. باید غذا را به عنوان نوعی سوخت در نظر بگیرید.

اشتباه برداشت نکنید؛ ما شما را تشویق نمی‌کنیم که احساسی غذا بخورید. وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم به میان می‌آید، آگاهانه و هدفمند خوردن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. باید غذا را به عنوان نوعی سوخت در نظر بگیرید. اینکه هرازگاهی کمی شکلات بخورید، اشکالی ندارد. این کار باعث نمی‌شود که از رژیم غذایی سالم‌تان دور شوید. برعکس، خوردن اقلام دلخواه می‌تواند خلق و خویتان را بهبود ببخشد. به طور کلی، غذاهای کم‌قند، چربی‌های ترانس و شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند موجب نوسانات خلقی و افسردگی در شما شوند، در حالی‌که چربی‌های سالم و غذاهای مغذی با استرس و اضطراب مبارزه می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید این رژیم غذایی یک رژیم کسل‌کننده و بی‌ارزش است، باید بگوییم حق با شماست. اما این رژیم غذایی به نوبه خود کلید بهبود خلق و خوی شماست. در این مطلب قصد داریم به 17 ماده غذایی درمانگر بپردازیم که به زعم محققان از دارو نیز موثرترند.

1 گردو

همانطور که می‌دانید، دانه‌ها سرشار از چربی‌های اشباع نشده هستند که به سلامت قلب کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید چیزی بخورید که خلق و خوی‌تان بهبود یابد، بهتر است گردو میل کنید. گردو علاوه بر چربی‌های سالم سرشار از منیزیم و امگا3 است که هر سه باعث افزایش ترشح سروتونین و دوپامین (هورمون بهبود خلق و خو) در شما می‌شوند. متعادل بودن سطح سروتونین و دوپامین در بدن به جلوگیری از افسردگی بالینی نیز کمک می‌کند. منیزیم موجود در گردو نیز با تنظیم سطح کورتیزول در بدن باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود. به علاوه، نقش قابل‌توجهی در رفع علائم اضطراب و افسردگی دارد.

2 زعفران

زعفران که در بسیاری از غذاهای ایرانی به کار گرفته می‌شود، یک ماده غذایی ضد افسردگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که زعفران برای افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بسیار مفید است. مطالعه محققان در سال 2015 زعفران را به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل درمان افسردگی برشمرده است. همچنین، گفته می‌شود که این ماده غذایی نقش به‌سزایی در بهبود اختلالات جنسی دارد و بهتر از داروهای ضد افسردگی عمل می‌کند.

3 بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر با ترشح سروتونین به طور طبیعی بر ابعاد شیمیایی مغز در رابطه با نوسانات خلق و خو اثر می‌گذارد. بلغور به لطف سروتونین موجود در آن باعث کاهش درد شده و با اشتهای کاذب مبارزه می‌کند. همچنین نقش به‌سزایی در داشتن یک خواب راحت دارد.

4 موز

این میوه جمع و جور و در دسترس، یکی از بهترین مواد غذایی برای قبل از تمرین است. ارزش غذایی موز، صرف‌نظر از مزایایی که قبل از تمرین دارد، بسیار بالا است. این میوه به تنهایی باعث بهبود خلق و خو می‌شود. موز سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است که باعث بهبود وضعیت روحی شما می‌شود. کربوهیدرات‌های پیچیده پروسه انتقال تریپتوفان به مغز را نیز تسهیل می‌کنند که نقش قابل‌توجهی در تثبیت نوسانات خلقی دارد.

5 ماهی سالمون

ماهی سالمون مثل گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که برای مغز مفیدند. مطالعات متعدد نشان داده است که ناکافی بودن اسیدهای چرب امگا3 در بدن، خطر ابتلا به اختلالات عصبی را به ویژه در کسانی که از نوسانات خلقی رنج می‌برند، افزایش می‌دهد. ماهی سالمون سرشار از تریپتوفان است که احساس خوبی به شما می‌دهد.

6 سیب زمینی

وقتی صحبت از بهبود خلق و خو به میان می‌آید، سیب زمینی در نقش یک سوپر استار ظاهر می‌شود؛ این ماده غذایی منبع ویتامین سی است که باعث تولید سروتونین بیشتر در بدن می‌شود. شاید وقتی چیز دیگری برای خوردن ندارید سراغ سیب زمینی بروید، اما باید بدانید که این ماده غذایی نقش قابل‌توجهی در رفع سرماخوردگی در فصل زمستان دارد.

7 شیر

بر اساس تحقیقات، افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. شما می‌توانید ویتامین دی مورد نیاز خود را به طور طبیعی از نور خورشید دریافت کنید. اما در فصول سرد که دسترسی به نور خورشید آسان نیست، باید این کمبود را با مصرف غذاهای غنی از این ویتامین جبران نمایید. شیر غنی شده با ویتامین دی گزینه خوبی است. شما می‌توانید این شیر را به غلات صبحانه خود اضافه کنید و از آن لذت ببرید یا آن را به عنوان کرم پخت و پز استفاده کنید.

8 قارچ

قارچ منبع برزگ ویتامین دی است که با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند؛ در واقع، قارچ تنها گیاهی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین دی است! برخی از انواع قارچ‌ها می‌توانند 100 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین دی را تامین کنند. شما می‌توانید از قارچ در تهیه سالاد، املت یا سوپ خود استفاده کنید.

9 کلم پیچ

دسترسی به کلم پیچ آنقدر آسان است که از ارزش غذایی کم، کالری اندک و برگ‌های سبز رنگ آن گله نخواهید کرد. کلم پیچ مانند گردو، حاوی منیزیم است که با افسردگی مبارزه می‌کند. اما به مقدار قابل‌توجهی مس دارد که عملکرد سلولی بدن را ارتقا می‌دهد. مس به تثبیت خلق و خوی شما نیز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را به حداقل می‌رساند.

10 اسفناج

اسفناج و برگ چغندر دو غذای فوق‌العاده مغذی هستند که باعث بهبود خلق و خو می‌شوند. اسفناج سرشار از منیزیم است که به تسکین تنش عضلانی کمک می‌کند. شما می‌توانید از اسفناج در تهی هسالاد استفاده کنید یا آن را به ساندویچ خود اضافه کنید. افزودن آب لیمو یا یک منبع دیگر ویتامین سی به این ماده غذایی، سطح جذب آهن را در بدن به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

11 کیوی

کمبود فولیک اسید در افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بسیار مشهود است؛ از این رو، به افراد افسرده و مضطرب توصیه می‌شود کیوی بخورند. کیوی سرشار از ویتامین سی است که بر اساس تحقیقات، به کاهش فشار خون و سایر واکنش‌های فیزیولوژیکی مرتبط با استرس کمک می‌کند.

12 کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین بی است که با اضطراب و استرس مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمبود ویتامین بی دارند، بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. شما می‌توانید از کلم بروکلی در تهیه پاستا، سوپ و سالادتان استفاده کنید.

13 چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و اسید آمینه تیانین قابل‌توجهی دارد که با افسردگی مبارزه می‌کند. اگر از پودر چای سبز استفاده کنید، تا پنج برابر تیانین بیشتری به دست می‌آورید.

14 شکلات

منظور از شکلات، کاکاکائوی فرآوری‌شده است. هر چقدر کاکائو بیشتر فرآوری شده باشد، مزایای کمتری خواهد داشت. به عنوان مثال، کاکائوی موجود در شیر شکلات به اندازه‌ای نیست که خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. در واقع، غذاهای سرشار از قند، چربی‌های اشباع، مواد شیمیایی، مواد افزودنی به جای آنکه حال شما را بهتر کنند، باعث بدتر شدن آن می‌شوند.

15 تخم چیا

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که باعث بهبود خلق و خو و تجربه یک خواب راحت می‌شود. مشکل اینجاست که این اسید آمینه ضروری به طور طبیعی در بدن تولید نمی‌شود. از این رو، برای دریافت به منابع غذایی نیاز دارید. تخم چیا یک منبع خوب برای تریپتوفان است. این ماده غذایی فیبر زیادی هم دارد. یعنی حتی اگر آن را به همراه یک چیز شیرین مانند پودینگ هم میل کنید، به کندی وارد جریان خون شده و دیرتر هضم می‌شود. از این رو، از کاهش قند خون جلوگیری به عمل می‌آورد. به علاوه، فیبر موجود در آن شما را تا مدتی سیر نگه می‌دارد.

16 آووکادو

بی دلیل نیست که تست آووکادو به یک خوراکی محبوب تبدیل شده است؛ این ماده غذایی سرشار از چربی‌های سالم است که برای قلب مفید هستند و به جذب مواد مغذی در بدن نیز کمک می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که رژیم‌های غذایی حاوی چربی‌های سالم با کاهش استرس، اضطراب و افسردگی همراهند.

17 بلوبری

فولات یک ویتامین ضروری است که به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کند؛ یک ماده شیمیایی که باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود. این ماده شیمیای در انواع توت وجود دارد، اما در بلوبری به مقدار بیشتری یافت می‌شود. بلوبری همچنین سرشار از آنتوسیانین است که سلامت کلی شما را ارتقا می‌دهد. دلیل آبی رنگ بودن بلوبری، رنگدانه‌های محلول در آبی است که داخل این میوه هستند. آنتوسیانین همچنین به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و نقش به‌سزایی در مبارزه با افسردگی دارد. انواع توت این تاثیر را دارند، اما بلوبری یک مورد ویژه است.

منبع: eatthis

غذاهایی برای آب کردن چربی‌های پهلو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ